تغییراتی که مجلس به نفع آموزش و پرورش در بودجه 97 انجام داد

    کد خبر :227265

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش از تغییرات مثبتی سخن گفت که مجلس در جهت افزایش توجه به این وزارتخانه در بودجه 97 انجام داد.

به گزارش ایسنا، یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس در معرفی معاونت حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: با توجه به مصوباتی که در مورد بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی انجام‌گرفته گفت: در لایحه پیشنهادی دولت 3500 میلیارد تومان برای تأمین پاداش پایان خدمت فرهنگیان از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی‌شده بود که مجلس با این استدلال که اساسنامه صندوق توسعه ملی برای کمک به تولید و حمایت از بخش خصوصی در کشور است و دولت حق استفاده از آن برای پرداخت حقوق، مزایا و مواردی امثال آن را ندارد، با پیشنهاد دولت موافقت نکرد و دربند الحاقی تبصره 12، یک درصد از هزینه شرکت‌ها، بانک‌ها مؤسسات و شرکت‌های دولتی را برای جایگزینی موارد بالا مصوب کرد. منابع درآمدی حاصل از این مصوبه 5257 میلیارد تومان است که 3500 میلیارد تومان برای تأمین پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال 96 و 97 نظر گرفته‌شده و بخش دیگری از این مبلغ برای سایر موارد و فصول آموزش‌وپرورش در نظر گرفته‌شده است.

وی درباره بودجه 97 آموزش‌وپرورش و تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در جهت کمک به آموزش‌وپرورش انجام داد، اظهار کرد: کمک به سرانه دانش‌آموزی در لایحه بودجه 97 از 280 به 326، فعالیت‌های پرورشی از 197 به 173، فعالیت‌های تربیت‌بدنی از 153 به 173، حمایت از ارتقا و افزایش پوشش تحصیلی مناطق محروم از 485 به 540، معادل کمک خیرین مدرسه‌ساز که از طرف دولت پرداخت می‌شود از 156 به 411، دانشگاه شهید رجایی از 48 به 5/57، نوسازی و تجهیز مدارس (برای هزینه‌ای) از 11 میلیارد به 26، عمران و نوسازی مدارس از 656 میلیارد به 1000، دانشگاه فرهنگیان از 336 به 399، آموزش‌وپرورش استثنایی از 66 به 86 و صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی که در لایحه بودجه مبلغی برای آن در نظر گرفته نشده بود مبلغ 25 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. همچنین در مجلس 1000 میلیارد تومان اجازه داده‌شده تا اوراق اسلامی به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تعلق گیرد.

وی گفت: تغییراتی در منابع درآمدی بودجه 97 به وجود آمده و مطابق برنامه توسعه ششم 27/0 درصد از تعرفه مالیات بر ارزش‌افزوده که باید در اختیار وزارت خانه‌های ورزش و جوانان و وزارت آموزش‌وپرورش قرار بگیرد که از این مبلغ 85 درصد سهم وزارت ورزش و 15 درصد سهم وزارت آموزش‌وپرورش است که این مبلغ در مجلس افزایش پیدا کرد و سهم ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نجفی درباره فروش معادل ریالی 3000 میلیارد تومان قیر اظهار کرد: در بودجه سال 96 از این مبلغ 3 درصد در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گرفته است که این تبصره در سال‌های گذشته در لایحه پیشنهادی دولت بود، اما در لایحه بودجه سال 97 قرار نگرفته بود که با تلاش‌هایی که انجام دادیم، مجلس عایدات فروش 3 درصد از فروش قیر را در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرارداد و آن را مصوب کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی گفت: یکی از ویژگی بودجه 97 اختصاصی شدن درآمدهای آموزش‌وپرورش است که در سال‌های قبل به دلیل عدم اختصاصی بودن، انگیزه‌ای برای جذب این منابع نبود که با تصویب این تبصره، تمام منابع 2600 میلیارد تومانی پیش‌بینی‌شده از این تبصره محقق خواهد شد.

وی به بودجه تجهیز هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: این بودجه در سال گذشته محقق نشد و امسال در لایحه بودجه 30 میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته‌شده است که مجلس مبلغ آن را به 50 میلیارد تومان افزایش داد.

یوسف نجفی درباره تحقق‌پذیری یک درصد عوارض شرکت‌ها گفت: در سال‌های گذشته به دلیل برخی از ابهام‌ها، شرکت‌ها این مبالغ را پرداخت نکردند اما امسال مسئول وصول این عوارض خزانه‌داری کل کشور شده است و این سازمان موظف است به‌طور ماهانه این عوارض را کسر و در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید