اصلاح طلبان نگران «ریزش آراء» در انتخابات مجلس 98

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۱۱
    کد خبر :226714

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید دارد: عملکرد فراکسیون امید و حتی دولت روحانی می تواند باعث ریزش آرای اصلاح طلبان در انتخابات 98 شود.
انتخابات مجلس 98 دغدغه این روزهای چپ و راست سیاست ایران شده است، اصولگرایان به دنبال سازوکاری برای ورود به میدان رقابت هستند و اصلاح طلبان در دلهره و نگرانی ریزش رای ناشی از عملکرد فراکسیون امید از یک سو و ردصلاحیت های شورای نگهبان از سوی دیگر. شاید از همین روست که برخی شاخصین این جریان بحث ورود به انتخابات با «چهره های سفید» و با «هویت اصلاح طلبانه» را مطرح می کنند تا دست برتر را در میدان رقابتی سال 98 داشته باشند.

در همین راستا حسین کمالی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره سازوکار اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات مجلس آینده، باتاکید بر اینکه اصلاح طلبان هنوز برای حضور در انتخابات به گفت و گو ننشسته و مواضع و استراتژی خود را مشخص نکرده اند، گفت: نظر شخص من و مجموعه ای که ما با آنها فعالیت می کنیم این است که باید افراد شاخص و توانمندی که هم عالم باشند و هم با مسائل اجرایی آشنا باشند، مشخص کرده و برای کاندیداتوری مجلس معرفی کنیم.

به گزاش نامه نیوز:این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: قطعا اصلاح طلبان به سمت افراد ضعیف و ناتوان که مفید واقع نشوند نخواهند رفت، اگر افرادی به اسم اصلاح طلبی انتخاب شوند و بدون توانایی کافی به مجلس راه پیدا کنند نتیجه اش مانند مجلس امروز خواهد شد که مجلسی ضعیف است یا مانند فراکسیون امید چندان کارایی نخواهند داشت و منشا تغییر و اثر نخواهند بود.

وی ادامه داد: مجلسی که اکثریت یا نیمی از افراد آن منتسب به یک جناح سیاسی باشند و هیچگونه اثرگذاری نداشته و منشا تغییر و تحول نباشد، باعث بدبینی و دلسردی مردم نسبت به آن جناح یا گروه می شود.

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به فضای نارضایتی حاکم در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نسبت به جریانات اصلاحات، افزود: کسانی که در سطح جامعه عملکرد مجلس و فراکسیون امید را رصد و ارزیابی می کنند، احساس رضایت نمی کنند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان در خصوص برخی اظهار نظرها برای رجوع به چهره های سفید خاطر نشان کرد:اگر ما با این رویکرد به سمت چهره های سفید برویم که این شخصیت ها خشونت گرا نبوده و وارد مجادلات تند و سخت نشده باشند و در عین حال توانا وعالم باشند، رویکرد مناسبی اتخاذ کرده ایم اما «چهره سفید» به معنای محافظه کار بودن و کم خطر بودن اصولا نمی تواند امر مثبتی باشد و عملکرد اصلاح طلبی را زیر سوال خواهد برد.

کمالی در خصوص گزینه های مد نظر اصلاح طلبان برای کاندیداتوری مجلس گفت: ممکن است افراد زیادی برای ورود به مجلس خیز برداشته باشند اما هنوز از سوی احزاب احزاب و گروهها هیچ ارزیابی مشخصی بر روی افراد بر اساس تفکر واندیشه و توانایی ها صورت نگرفته است و یا حداقل من بی اطلاعم.

عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: مردم با امیدواری و با انتظاراتی که از اصلاح طلبان داشتند به ما روی آورده و به کسانی که از سوی آنان معرفی شده بودند رای دادند. مردم امروز می خواهند اثرات مثبت آن را بر زندگی خود ببینند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و قطعا این موضوع می تواند باعث ریزش رای اصلاح طلبان در انتخابات آتی باشد.

وی تاکید کرد: همچنین عملکرد دولت بر آرای اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس اثر خواهد گذاشت چرا که دولت با رای اصلاح طلبان روی کار آمده است. از سوی دیگر عملکرد فراکسیون امید هم بر آرای اصلاح طلبان موثر خواهد بود.

کمالی با اشاره به اینکه نباید فرض کنیم مردم به اصلاح طلبان چک سفید امضا داده اند، اظهار کرد: مردم به ما ماموریت دادند تا در خدمتشان باشیم و وظایف خود را عمل کرده در جهت عمران و آبادانی کشور خدمت کنیم و اگر ماموریت خود را به خوبی به انجام نرسانیم بدیهی است که از ما رویگران خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان راهکار جلوگیری از ریزش رای اصلاح طلبان را رفتار درست و مردمی از سوی فراکسیون امید و ارتباط وسیع و گسترده آنها با مردم و حضور در همه صحنه ها دانست و گفت: نمایندگان باید از گرفتار شدن در بازی های شخصی پرهیز کنند. همچنین در رابطه با ریاست جمهوری، دولتمردان باید از موضع بالا خارج شده و با مردم وارد گفت و گو در زمینه های مختلف شوند و سعی کنند خود را برگزیدگان مردم و در خدمت مردم بدانند نه قیم و آقا بالاسر و به منافع مردم توجه کنند.

وی در خصوص نقش پارلمان اصلاحات در تهیه لیست منتخب اصلاح طلبان گفت: در موضوع پارلمان اصلاحات تنها بر کلیات آن تفاهم شده و جزئیات آن بعدها مذاکره خواهد شد. برای ائتلاف با اعتدالیون نیز هنوز تصمیمی گرفته نشده و بستگی به راهبرد و سیاست های آینده رئیس جمهور دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید