روس ها درمورد نفوذ در ستاد ترامپ رایزنی کرده بودند

    کد خبر :22670

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ماموران اطلاعاتی این کشور در تابستان گذشته متوجه شده بودند که مقام‌های اطلاعاتی و دولتی روسیه در مورد راه‌های نفوذ بر مشاوران ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رایزنی کرده‌ بودند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکا که نامشان فاش نشده است، چهارشنبه گزارش داد، گفت‌وگوها میان مقام‌های روسیه بر «پل منافورت» مدیر وقت ستاد انتخابات ترامپ، و «مایکل فلین» از مشاوران نامزد حزب‌جمهوری‌خواه متمرکز بود.

منافورت در جریان کارزار انتخاباتی و پس از انتشار گزارش‌ها در مورد روابط با چهره‌های سیاسی نزدیک به روسیه استعفا کرد. فلین پس از انتخابات به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ انتخاب شد، اما پس از آن‌که اذعان کردن درمورد روابطش با سفیر روسیه، اطلاعات «ناقص» به معاون رئیس‌جمهوری داده، از این مقام برکنار شد.

براین اساس، هم فلین و هم منافورت، با آن‌دسته از مقام‌های روسی که مطمئن بودند روابط آن‌ها می‌تواند بر رویکرد ترامپ در برابر روسیه تاثیر بگذارد، به‌طور غیرمستقیم رابطه داشته‌اند.

در تماس‌ها بین مقام‌های روسیه، برخی از شناخت خوبی که از مایکل فلین داشته‌اند سخن گفته‌اند و برخی دیگر از اعمال نفوذ بر «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری برکنارشده اوکراین که زمانی با منافورت در ارتباط بود، سخن گفته‌اند. یانوکوویچ در حال حاضر در روسیه به‌سر می‌برد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی که پیش از گزارش نیویورک‌تایمز منتشر شده گفته بود تماس‌های شماری از مقام‌های روسیه و گفت‌وگوهای آن‌ها در مورد ارتباطاتشان با مایکل فلین و نحوه نفوذ بر او، شنود شده‌است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید اطلاعاتی که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده جمع‌آوری کرده‌اند، آن مقدار که باید معتبر بود که برای پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ارسال شده بود. اف‌بی‌آی اقدام به انجام تحقیقاتی در ارتباط با روابط مقام‌های روس و ستاد انتخاباتی ترامپ کرده‌ است.

با وجود این‌ها مشخص نیست مقام‌های روسی، که تماس‌هایشان رصد شده‌ است، آیا در تلاش بوده‌اند تا به‌طور مستقیم بر منافورت و فلین اثر بگذارند یا نه. هم مایکل فلین و هم پل منافورت، هرگونه رابطه با دولت روسیه را رد کرده‌اند.

گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز یک روز پس از آن منتشرشده که «جان برنان» رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت بر این عقیده‌ است «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در تلاش برای جهت‌دهی به نتیجه انتخابات آمریکا بوده و او شخصا در منع این کار به سازمان‌های جاسوسی روسیه هشدار داده‌ بود.

برنان گفته است او برآوردهای اطلاعاتی در مورد تمایل روسیه بر استفاده از مقام‌های کارزار انتخاباتی ترامپ، که خواسته یا ناخواسته ممکن بود همراهی کنند، را «دیده است».

برنان افزوده «این موضوع برای من این پرسش را مطرح کرد که آیا روسیه موفق به کسب همکاری این افراد شده بود یا نه». او در جلسه کنگره نامی از کسی نبرده‌ است. جان برنان تا اواخر سال گذشته، ریاست سیا را در دست داشت.

با وجود گزارش‌ها، همچنان در برابر نمایندگان کنگره و کسانی که در وزارت دادگستری مشغول تحقیقات در ارتباط با انتخابات سال پیش هستند، این پرسش اساسی وجود دارد که آیا روسیه مستقیما با مشاور یا مشاوران ترامپ همکاری کرده‌است یا نه.

روسیه به‌ تاکید تمامی اتهام‌های مطرح‌شده در این زمینه را کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز ارتباط میان مشاوران ستاد خود و روسیه را رد کرده و گزارش‌ها در این مورد را نشر «اخبار جعلی» توصیف کرده‌است.

روسیه، منافورت، فلین

پل منافورت، که زمانی مدیریت ستاد انتخاباتی ترامپ را برعهده داشت، سال‌ها برای سازمان‌های سیاسی مرتبط یا نزدیک به روسیه، و نیز چهره‌های اوکراینی مانند یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین و از متحدان اصلی مسکو، کار می‌کرده‌است.

منافورت در پی انتشار اسنادی که نشان می‌داد او بیش از ۱۲ میلیون دلار از حزب حامی یانوکوویچ دریافت کرده بود، از ستاد ترامپ کناره‌گیری کرد.

مایکل فلین در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، زمانی‌که ریاست سازمان اطلاعاتی وزارت دفاع را برعهده داشت، حامی هم‌پیمانی میان آمریکا و روسیه در نبرد علیه داعش بود. او در سال ۲۰۱۳، یک روز را در مقر سازمان اطلاعاتی ارتش روسیه گذرانده بود. حمایت او از اتحاد مسکو و واشنگتن، حتی پس از آن‌که روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد، ادامه داشت.

فلین در سال ۲۰۱۴، در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، به خاطر «شیوه مدیریتش» از ریاست بخش امنیتی وزارت دفاع برکنار شد و از آغاز کارزار انتخاباتی ترامپ جز مشاوران او بود.

فلین، فرای زندگی کاری و حرفه‌ای خود در مقام دولتی آمریکا، با سازوکارهای دولتی روسیه، رابطه داشته؛ از جمله در سال ۲۰۱۵ برای یک سخنرانی در تلویزیون دولتی روسیه ۴۵ هزار دلار دریافت کرده بود و عکسی از او نیز در کنار پوتین در جریان مهمانی شام منتشر شده بود.

فلین از واکنش به گزارش منتشرشده در نیویورک‌تایمز خودداری کرده‌است. او پیش از این نیز از شرکت در جلسه تحقیقاتی سنا در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «دخالت» روسیه در انتخابات خودداری کرده بود. منافورت گفته است اگر هر تلاشی از سوی روسیه برای نفوذ بر او وجود داشته، شخصا از این موضوع بی‌خبر است و این تلاش‌ها نیز نتیجه‌ای نداشته‌است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید