یارانه ۲۰ میلیون نفر قطع می شود

    کد خبر :226689

پس از تعاملات دولت و مجلس در کمیته مشترک کمیسیون تلفیق و با تصمیم نمایندگان مجلس در صحن علنی اعتبار ۳۰ هزار میلیاردی یارانه‌های نقدی خانوار ایرانی نهایی شد.

به گزارش خراسان روز گذشته با مخالفت نمایندگان مجلس با پیشنهاد حمید رضا حاجی بابایی عضو کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش میزان اعتبار یارانه های نقدی و غیرنقدی برای توزیع در میان خانوارها در سال آینده تنها تکلیف دریافت یارانه نقدی 55 میلیون نفر روشن ماند و سرنوشت استمرار پرداخت یارانه حدود بیست میلیون نفر در سال آینده باز به دولت سپرده شد.
موافقت دولت با پیشنهاد افزایش درآمد یارانه ها

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در بررسی پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان مبنی بر افزایش درآمد یارانه‌های نقدی و غیرنقدی از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۴۱ هزار میلیارد تومان، ضمن موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: دولت در سال آینده حدود 46 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند .

وی افزود: این مبلغ در سال های گذشته 42 هزار میلیارد تومان بود و برای افزایش یارانه خانوارها 4 هزار میلیارد تومان اضافه کردیم؛ اما دولت از برنامه از پیش هماهنگ شده با برخی از نمایندگان برای پرداختن به کارهای دیگر مبلغ یارانه‌ها را از 46 هزار میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه کاهش داد اما این پیشنهاد دولت با موافقت مجلس روبه رو نشد و حتما نمایندگان فهیم صلاح مردم را بهتر تشخیص می دهند.

نوبخت با تاکید بر این که دولت با تصمیم مجلس هماهنگ خواهد شد و به طور مستقل اقدامی را در این باره انجام نخواهد داد، گفت: پیشنهاد 41 هزار میلیارد تومانی مشروطی که آقای حاجی بابایی ارائه کرد پیشنهاد معقولی است که با آن موافق ایم، هرچند که این عدد با 46 هزار میلیارد تومان مدنظر دولت فاصله دارد و باید برای افرادی که مستغنی هستند فکری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر یارانه 23 یا 30 هزار میلیارد تومانی تصویب می‌شد یارانه‌ نقدی نیمی از افراد یارانه بگیر برای سال آینده حذف می شد.

پس از صحبت‌های نوبخت و نمایندگان موافق و مخالف و اخطار سه نماینده مجلس، با پیشنهاد حاجی‌بابایی مبنی بر تعیین سقف ۴۱ هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی سال ۹۷، با ۸۱ رای موافق، ۱۲۳ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه بابایی مخالفت شد.

در پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان آمده بود که افزایش اعتبار یارانه های نقدی و غیرنقدی از 30 هزار میلیارد تومان تا 41 هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای این تبصره یا جابه جایی در اجزای جدول از طریق افزایش مصرف و براساس برنامه ششم بلامانع است.
یارانه حدود 20 میلیون نفر قطع می شود

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق درحاشیه جلسه علنی به خبرنگار پارلمانی خراسان گفت: با تصمیم مجلس هم اکنون با کاهش مبلغ اعتبار یارانه‌های نقدی به 30 هزار میلیارد تومان تنها 55 میلیون نفر یارانه خواهند گرفت.

وی با اشاره به مخالفت مجلس با پیشنهاد افزایش رقم پرداخت یارانه نقدی به41 هزار میلیارد تومان گفت: محل تامین این مبلغ از درآمد هدفمندی یارانه ها بود اما از آن جا که پیش‌بینی می‌شد این پیشنهاد در سال آینده محقق نشود و از طرفی امکان افزایش قیمت حامل های انرژی وجود داشت با آن مخالفت شد.

وی افزود: با پیشنهاد دولت 33میلیون نفر در سال آینده از دریافت یارانه محروم می شدند اما با تصمیم مجلس 20 تا 23 میلیون نفر حذف می‌شوند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: براساس تصمیم مجلس قیمت حامل های انرژی نیز افزایش نخواهد یافت.

محمد جواد جمالی نماینده فسا در مجلس نیز با اشاره به نظر دولت در لایحه تقدیمی و تصمیم مجلس درباره یارانه نقدی گفت: هرچند که گفته می شود مجلس و دولت قصد داشتند توپ را در زمین یکدیگر بیندازند اما واقعیت این است که نتیجه به دست آمده حاصل تعامل و تفاهم دولت و مجلس در کمیته مشترک بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید