مدیریت ارز «دوم» کلید خورد

    کد خبر :226624

در اولین روز هفته، سیاست‌گذار ارزی از طرح جدید خود برای تنظیم بازار ارز رونمایی کرد. روز شنبه، یکی از صرافی‌های منتخب بانکی اعلام کرد«فروش اسکناس یورو به صورت عمده تا سقف ۵۰ هزار توسط صرافی‌های منتخب بانکی به صرافی‌های مجاز به‌عنوان طرح جدید تنظیم بازار ارز آغاز شده است». روز گذشته، تحت‌تاثیر آغاز عرضه یورو، قیمت این ارز در بازار آزاد به زیر مرز ۶ هزار تومان رفت. روز شنبه، یورو ۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ هزار و ۹۹۸ تومان رسید.

به گزارش اقتصادنیوز ، با این وجود، بهای یورو در بازار داخلی همچنان بالاتر از بازارهای جهانی قرار داشت. همسو با افت یورو، دلار نیز به مسیر کاهشی خود ادامه داد و یک کانال دیگر نیز پایین رفت. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز ۳۵ تومان کاهش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۴ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. قیمت این ارز حتی از سوی صرافی‌های منتخب بانکی تا ساعت ۳ بعدازظهر تا محدوده ۴هزار و ۶۶۰ تومان پایین آمد.

در این روز نیز معامله‌ای در محدوده میدان روبه‌روی پاساژ افشار و منطقه سبزه‌میدان به‌دلیل حضور نیروی انتظامی انجام نمی‌شد. در روزی که قیمت دلار و یورو راه کاهشی را در پیش گرفته بود، سکه تمام بهار آزادی نیز از قافله عقب ننشست و ۲ کانال افت قیمتی را به ثبت رساند. دیروز هر سکه تمام بهار آزادی ۲۴ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و روی عدد یک میلیون و ۵۴۱ هزار تومان قرار گرفت. در حراج بانک کارگشایی نیز سکه تا زیر کانال یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پایین رفت.
آغاز حباب شکنی یورو؟

روز گذشته، سیاست‌گذار ارزی عرضه یورو را آغاز کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بهای یورو در همان ساعات آغازین روز شنبه بالای سطح ۶ هزار و ۵۰ تومان قرار داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که با توجه به قیمت دلار و ارزش یورو به دلار در بازارهای جهانی، ارزش یورو به ریال در بازار داخلی نزدیک به ۵ هزار و ۸۱۵ تومان بود.

در واقع در همان ابتدای روز شنبه ارز اروپایی در بازار داخلی بالای ۲۰۰ تومان حباب داشت. در این شرایط به‌نظر می‌رسد بازارساز ارزی با آغاز عرضه یورو گام در راه کاهش حباب این ارز گذاشت. یکی از صرافی‌های منتخب بانکی حدود ساعت ۱۱ صبح، یورو را ۵ هزار و ۹۵۵ تومان قیمت‌گذاری کرد و تا ساعت ۳ بعدازظهر قیمت این ارز را تا ۵ هزار و ۸۲۰ تومان پایین آورد که فاصله‌ای با ارزش ذاتی این ارز نداشت.

با این وجود، بازار و صرافی‌های مجاز تا حدی در برابر افت شدید یورو مقاومت کردند و قیمت را نزدیک مرز ۶هزار تومان نگه داشتند. با این حال به‌نظر می‌رسد در صورت ادامه عرضه یورو توسط صرافی‌های منتخب، قیمت روی تابلوی صرافی‌های مجاز نیز افت بیشتری را تجربه کند. حباب یورو در بازار داخلی موجب می‌شد که برخی از سوداگران دلار را به آن‌سوی مرزها ببرند و با ورود یورو از اختلاف قیمت این ارز با بازارهای جهانی سود کنند.

در واقع در بازار داخلی دلار نسبت به یورو ارزان‌تر بود، در نتیجه خروج دلار از بازار داخلی و ورود ارز اروپایی به‌جای آن زمینه‌ساز کسب سود می‌شد. در این شرایط، یکی از عوامل پنهان نوسان‌ساز قیمت دلار، از دریچه حباب یورو می‌گذشت؛ با این اوصاف به‌نظر می‌رسد عرضه یورو توسط صرافی‌های منتخب تا حدی به کاهش نوسانات دلار نیز کمک کند. از سوی دیگر برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند که جا به جایی یورو برای سیاست‌گذار آسان‌تر است و همین موضوع دست او را برای مدیریت بیشتر بازار بازتر می‌گذارد.

یکی دیگر از اقدامات تازه بانکی، حذف نرخ درهم از روی تابلوی سامانه سنا بود. از روز چهارشنبه این سامانه تنها قیمت دلار و یورو را در صفحه اول پوشش می‌دهد. روز شنبه قیمت یورو تا ساعت ۴ بعدازظهر بر تابلوی سامانه سنا ۵هزار و ۸۷۹ تومان بود و قیمت دلار نیز روی عدد ۴ هزار و ۶۹۰ تومان قرار گرفته بود. سامانه سنا میانگین قیمت هر ارز در معاملات صرافی‌ها را پوشش می‌دهد.
سکه تحت‌فشار طرح پیش‌فروش

پیش‌فروش سکه با قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای سررسید ۱۲ ماهه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای سررسید ۶ ماهه، وضعیت بازار آزاد و آتی سکه را تحت‌تاثیر قرار داده است. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۲۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با شکست مرز یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۵۴۱ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، از یکسو قیمت دلار در روزهای اخیر در مسیر کاهشی قرار داشته و قیمت سکه را تحت‌فشار قرار داده است و از سوی دیگر طرح پیش‌فروش سکه با قیمت‌هایی زیر نرخ فعلی بازار، خریداران را از بازار خارج کرده است. روز شنبه، قیمت سکه آتی در سررسید شهریورماه نیز تا حدی افت کرد. یکی دیگر از عواملی که سکه را در جهت نزولی هدایت می‌کرد. حراج این فلز گرانبها در بانک کارگشایی بود. روز شنبه، بانک کارگشایی برخلاف جلسه حراج قبلی خلوت بود و خریداران چندانی در این مکان حضور نداشتند.

در این شرایط، سکه در ابتدای حراج با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رفت ولی پس از آن در موج کاهشی قرار گرفت که زمینه نزول آن تا زیر کانال یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان را فراهم کرد.این در حالی بود که از حراج سکه استقبال چندانی انجام نشد. بانک کارگشایی در حالی روز شنبه نیم‌سکه و سکه تمام را روی میز فروش گذاشت که خریداران رغبتی برای خرید نداشتند و سالن حراجی برعکس روزهای گذشته بسیار خلوت بود.بانک مرکزی در این روز نرخ پایه نیم‌سکه را برای حراجی ۷۳۹ هزار تومان و سکه تمام را نیز یک میلیون و ۴۷۹ هزار تومان با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده تعیین کرده بود.

اما بی‌رغبتی خریداران در سالن حراجی باعث شد نیم‌سکه از دور فروش خارج شود.بی‌رمقی سالن حراجی در حالی است که پیش‌فروش سکه بهار آزادی با عاملیت بانک ملی براساس بخشنامه بانک مرکزی آغاز شده است.برخلاف حراج سکه، روز شنبه از طرح پیش‌فروش سکه استقبال بیشتری شد. به گزارش خبرگزاری ایبنا، ۱۳ هزار و ۲۳۴ قطعه سکه از ابتدای ساعت کاری بانک ملی تا ساعت ۱۵:۴۵ روز شنبه به‌صورت قطعی پیش‌فروش شد و ۵ هزار و ۲۴۹ قطعه سکه در صف فروش و انتظار واریز وجه قرار داشت.

اگر در مجموع حدود ۱۸ هزار سکه پیش‌فروش شده باشد، نزدیک ۲۵ میلیارد تومان نقدینگی به سیستم بانکی جذب شده است.در پی بخشنامه اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر پیش‌فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال، روش قبلی پیش‌فروش سکه که از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده بود، از امروز متوقف شده است.

در طرح پیشین بیش از ۵۶ هزار قطعه سکه با پیش دریافت ۱۰ میلیون ریال به ازای هر قطعه سکه پیش‌فروش شده بود تا مابه‌التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت شود. روش تازه پیش‌فروش سکه از امروز در ۱۳۳۱ شعبه منتخب بانک ملی ایران عملیاتی شده است.

یکی از خبرهایی که جذابیت پیش‌فروش را برای متقاضیان بالا برد این بود که پیش‌فروش سکه مالیات بر ارزش افزوده نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی بر عدم اخذ مالیات ارزش افزوده در طرح پیش‌فروش سکه تاکید کرد. مسعود رحیمی اظهار کرد: از متقاضی در هنگام ثبت نام فقط این مبالغ ذکر شده دریافت خواهد شد و در هنگام تحویل سکه‌ پولی اخذ نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در طرح پیش‌فروش سکه متقاضی، علاوه‌بر این مبالغ، پولی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازد. از روز گذشته در بیش از ۱۱۰۰ شعبه بانک ملی پیش‌فروش سکه امامی آغاز شد. پیش خرید سکه برای متقاضیان محدویت نخواهد داشت. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد تنها افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی می‌تواند قیمت سکه را در برابر افت بیشتر حمایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید