جدیدترین اخبار
۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲ اجتماعی کد خبر :22658

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای ماه رمضان

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که در ماه مبارک رمضان از خوردن غذاهای چرب و پرکالری در وعده سحری خودداری کنند؛ چرا که تشنگی و کم آبی بدن را به دنبال دارد.

 زهرا عبداللهی در خصوص تغذیه صحیح در ماه رمضان گفت: مطالعات متعدد نقش موثر روزه‌داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلــب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.  مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است، میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

وی افزود: بعضی افراد تصور می‌کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی وپرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، در حالی که  مصرف موادغذایی پرچرب بخصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می‌شود.

عبداللهی به مردم توصیه کرد که در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها وسبزیجات استفاده کنند، چون منبع سرشاری از فیبر هستند. همچنین موادغذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر سراغ‌مان آید.  مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا نیز توصیه نمی‌شود، چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

وی ادامه داد: از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید. چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود. برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری  موجب کاهش وزن نمی‌شود، بلکه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه‌دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. به این ترتیب مصرف مـــواد غـــذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری  شخص را زودتر گرسنه می‌کند.  از آنجا که میوه‌ها نیز حاوی قندهای ساده هستند، توصیه می‌کنیم در وعده سحری کمتر مصرف شوند. همچنین بهتر است انواع میوه را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی است و برای سلامت بدن مفید هستند در وعده افطار یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • سهم بانوان در ناوگان تاکسیرانی تهران عادلانه نیست
  • وجود توتون‌های آغشته به مواد اعتیادآور
  • واکنش به فروش غیرقانونی بلیت‌های جشنواره فجر
  • کشف اختلاس میلیاردی در یک شعبه بانکی
  • سوالات گفت‌وگوی تلویزیونی با روحانی، سطحی، پیش پا افتاده و غیرمعقول بود / فقط وقت تلویزیون، مردم و رییس‌جمهور را گرفتند که چند منتقد و مخالف راضی شوند
  • “کارن همایونفر” پرکارترین آهنگساز فجر ۳۶
  • مدیریت قبلی شهری پرخرج و غیرمنطقی بود/ لزوم ایجاد تحول در نظام مالی شهری
  • افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور
  • کاندیدای ریاست‌جمهوری مصر به جعل سند متهم شد
  • اسرائیل شورای حقوق بشر سازمان ملل را به “جانبداری” متهم کرد
  • خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به خروج فرانسه نیز منجر خواهد شد
  • “قهوه‌خانه‌ها” از شمول اماکن عمومی مستثنی نشوند
  • بهره گیری از کانون قدرتمند ورزشکاران و هنرمندان برای جلب اعتماد و کمک بیشتر به مردم
  • احتمال جهش ۵۰درصدی قیمت مواد پروتئینی
  • مجوز رهبری برای اعتبار ۱۵۰میلیون دلاری مقابله با ریزگردها
  • نبرد بزرگ در عفرین
  • توزیع ۲۴۰۰ میلیاردی در حوزه دارو، بزودی
  • آزمایش فالکون هوی، سنگین‌ترین موشک تاریخ متوقف شد
  • گزارش گاردین از مشهد: اینجا دژ مستحکم اصولگرایان است!
  • جدیدترین کنسرت خواننده محبوب پاپ در سالن میلاد/عکس
  • گفت‌گوی تلویزیونی روحانی؛ نه خانی آمد و نه خانی رفت!
  • تشابه روش ترامپ و چنگیزخان مغول در سیاست
  • آیا ترامپ به ایران حمله خواهد کرد؟
  • آشنا: جز روحانی کسی جسارت جمع کردن این بساط را نداشت
  • صادرات ۷۶۵ تن عسل طبیعی
  • دیپلمات‌ روس: فرانسه بلافاصله پس از آمریکا از برجام خارج می شود!
  • تداوم رکوردشکنی بورس‌های جهان
  • اراده‌ای برای کشت برنج در کشور وجود ندارد
  • نقش استراتژیکی منطقه مکران در کشور
  • بازرسی الکترونیکی از کارگاه‌ها /کارفرمایان برای دریافت ابلاغ الکترونیکی به شعب مراجعه کنند