جدیدترین اخبار
۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲ اجتماعی کد خبر :22658

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای ماه رمضان

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که در ماه مبارک رمضان از خوردن غذاهای چرب و پرکالری در وعده سحری خودداری کنند؛ چرا که تشنگی و کم آبی بدن را به دنبال دارد.

 زهرا عبداللهی در خصوص تغذیه صحیح در ماه رمضان گفت: مطالعات متعدد نقش موثر روزه‌داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلــب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.  مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است، میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

وی افزود: بعضی افراد تصور می‌کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی وپرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، در حالی که  مصرف موادغذایی پرچرب بخصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می‌شود.

عبداللهی به مردم توصیه کرد که در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها وسبزیجات استفاده کنند، چون منبع سرشاری از فیبر هستند. همچنین موادغذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر سراغ‌مان آید.  مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا نیز توصیه نمی‌شود، چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

وی ادامه داد: از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید. چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود. برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری  موجب کاهش وزن نمی‌شود، بلکه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه‌دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. به این ترتیب مصرف مـــواد غـــذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری  شخص را زودتر گرسنه می‌کند.  از آنجا که میوه‌ها نیز حاوی قندهای ساده هستند، توصیه می‌کنیم در وعده سحری کمتر مصرف شوند. همچنین بهتر است انواع میوه را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی است و برای سلامت بدن مفید هستند در وعده افطار یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

روی خط خبر

  • هشدار فرانسه و آلمان به ترامپ/تعرفه‌ها لغو نشود، گفتگو نمی‌کنیم
  • نهادهایی که قرار بود تسهیل‌گر باشند، سنگی پیش پای اقتصاد شده‌اند
  • نرخ انواع ارز ثابت ماند/ هر دلار ۴۳۶۵ تومان
  • ترور امام جماعت یکی از مساجد عدن در جنوب یمن
  • رایزنی قطر و روسیه درباره سامانه موشکی «اس-۴۰۰»
  • کار عجیب تام هاردی به خاطر پسرش
  • اعزازی: روابط نمی‌گذارد با فساد برخورد شود
  • موج گرما در ژاپن همچنان قربانی می‌گیرد
  • تاثیر ۳۰ درصد معدل در کنکور، موضوع عدالت آموزشی را به چالش می‌کشد
  • پرواز ۳۵ هزار یورویی محافظ بن لادن به آلمان
  • مطبوعات به تعطیلی خاموش دچار شده‌اند!
  • سفر امیر قطر به انگلیس و دیدار با «ترزا می»
  • واشنگتن جنگی روانی برای ناآرام کردن ایران تدارک دیده است
  • پیام رئیس شورای عالی سیاسی یمن خطاب به ماکرون
  • اجازه فروش ملک دولتی را نداریم / واگذاری اردوگاه باهنر به صورت اجاره به شرط تملیک
  • جنایت جدید ائتلاف آمریکا علیه غیر نظامیان سوری در دیر الزور
  • آلبوم جدید «سالار عقیلی» منتشر شد
  • تولیدکنندگان معطل تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه
  • معضل فقر بهداشت در بین دانش‌آموزان دبستانیِ انگلیس
  • مدیریت مصرف برق ضروری است/تلفات زیاد در شبکه توزیع
  • سازمان خصوصی سازی دچار فساد نیست/مقاومت‌ها زیاد است
  • رقم یارانه سرانه مراکز روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی اعلام شد
  • دستور السیسی برای عفو برخی زندانیان مصری
  • لزوم تعهد همه دستگاه‌ها برای حفظ باغات پایتخت
  • گروگان‌گیری در «لس‌آنجلس» با یک کشته پایان یافت
  • آمریکا یک مدرسه را در سوریه به زندانی مخوف تبدیل کرد
  • سفرای ایران از فرصت‌های بین‌المللی هوشمندانه استفاده کنند
  • آقای ترامپ!با دم شیر بازی نکن/یا تسلیم یا مقاومت،راه دیگری نداریم
  • توضیحاتی درباره تعیین تکلیف دو طرح مورد مناقشه مجلس وشورای نگهبان
  • مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور مشخص شد