نقش ۱۳ روس در انتخابات آمریکا

    کد خبر :226547

رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به نتیجه‌گیری گزارشی که دیروز، ۱۶ فوریه منتشر شد، در توییترش نوشته است که کمپین انتخاباتی او کار اشتباهی انجام نداده و با روسیه هیچ همکاری نداشته است.

به دنبال متهم شدن ۱۳ شهروند روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ بار دیگر ارتباط کارزار انتخاباتی خود با روسیه را رد کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به نتیجه‌گیری گزارشی که دیروز، ۱۶ فوریه منتشر شد، در توییترش نوشته است که کمپین انتخاباتی او کار اشتباهی انجام نداده و با روسیه هیچ همکاری نداشته است.

دونالد ترامپ در توییترش نوشت که “روسیه کارزار ضدآمریکایی خود را در سال ۲۰۱۴ شروع کرد، بسیار پیشتر از آن‌که من اعلام کنم در انتخابات شرکت خواهم کرد. نتایج انتخابات تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته است.”

در ادامه تحقیقات ویژه اف‌بی‌آی درباره این‌که آیا ارتباطی بین ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده، بازرس ویژه پرونده گزارش ۳۷ صفحه‌ای خود را منتشر کرد که در آن ۱۳ شهروند روس و سه نهاد روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا، سرقت هویت، شنود و تلاش برای تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات، متهم شده‌اند.

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیق، در گزارش خود گفته است که افراد مرتبط با نهادهای دولتی روسیه، از طریق حساب‌های کاربری متعدد در شبکه‌های اجتماعی، به دنبال هدایت افکار عمومی و جلب آرا به نفع آقای ترامپ بوده‌اند.

روسیه این گزارش را “بی‌معنی” خوانده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این ادعا را غیرقابل قبول خوانده و گفته چطور ممکن است ۱۳ نفر در مقابل سیستم امنیتی آمریکا با چند میلیارد دلار بودجه، کار جاسوسی انجام بدهند و افکار عمومی را از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل دهند.

گزارش بازرس پرونده روسیه_ترامپ چه می‌گوید؟
گروهی از روس‌های مرتبط با حکومت روسیه:

با ورود به خاک آمریکا به عنوان شهروندان آمریکایی جعل هویت کردند
خود را جای شهروندان آمریکا جا زده و به نامشان حساب‌ بانکی باز کردند
هزاران دلار در ماه برای تبلیغات سیاسی خرج کردند
برای کل پروژه در مجموع ماهانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار پول خرج کردند
با خرید سرورهای اینترنت در آمریکا سعی کردند هویت روسی خود را پنهان کنند
تظاهرات سیاسی و انتخاباتی در داخل خاک آمریکا به راه انداختند
از طرف شهروندان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی پیام سیاسی منتشر کردند
اطلاعاتی منتشر کردند که به زیان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، بود

در کمپین هزینه ساخت قفسی بزرگ را دادند که در آن یک نفر با ماسک هیلاری کلینتون و لباس نارنجی زندان ایستاده بود.


یوگنی پریگوژین پیشتر هم نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا بود

یوگنی پریگوژین، از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یکی از کسانی است که نامش در این تحقیق برده شده است. او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده و در عین حال به خبرگزاری ریانووستی گفته اصلا ناراحت نیست که نامش در این فهرست است.

بر اساس گزارش بازرس ویژه پرونده، این تلاش‌ها از دو سال قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ شروع شده بوده است.

به گفته آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی، این گزارش با این‌که بر خلاف ادعاهای پیشین، میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه، ارتباطی برقرار نمی‌کند، با این حال می‌تواند بحث‌ها درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا را داغ‌تر کند.

خبرنگار ما می‌گوید گرچه کاخ سفید با این گزارش می‌تواند نفس راحتی بکشد اما به هرحال در این گزارش اشاره شده که نفوذ در انتخابات آمریکا ممکن است با کمک “ناخواسته” برخی افراد مرتبط با نامزد جمهوری‌خواهان انجام شده باشد.

نهادهای امنیتی آمریکا نگران نفوذ روسیه در انتخابات‌های آینده هستند. سه روز پیش، مدیران سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده، در اظهارنظری مشترک، در مورد تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در پاییز آینده هشدار داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید