ماجرای کلاهبرداری 22.3 میلیاردی صرافی ترک از بیمه البرز به کجا رسید؟

    کد خبر :226474

بیمه البرز از جمله بیمه های دولتی محسوب می شود که قرار است سهم آن این روزها در بورس عرضه شود. صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 96 این بیمه نشان می دهد، یک صرافی ترک به میزان 22.3 میلیارد تومان از دارایی ها بیمه البرز را از سال 94 پرداخت نکرده و چک های این صرافی در این زمینه نیز وصول نشده است. این ماجرا بعد از دو سال به کجا رسیده است؟

به گزارش تابناک، این روزها سازمان خصوصی سازی یک بار دیگر سهام دولتی شرکت البرز را برای عرضه در بورس آگهی کرده و قرار است حدود 17 درصد از سهم بیمه البرز در بورس عرضه شود و اگر مشتری برای سهم این شرکت ها پیدا شد، آن ها را واگذار نماید. البته موضوع کنونی ما به واگذاری یا عدم واگذاری سهام بیمه البرز در بورس برنمی گردد بلکه به یک کلاهبرداری میلیاردی از بیمه البرز برمی گردد که توسط یک صرافی ترک انجام شده است.

ماجرا از این قرار است که اگر به صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1396 بیمه البرز مراجعه کنید، در بخش سایر حساب ها و اسناد دریافتی به نام یک صرافی خواهید رسید که در کشور ترکیه و نامش صرافی دلامیرگلد است. در مهر و دی ماه 1394 بخشی از منابع ارزی بیمه البرز در کشورهای ترکیه و دبی به نرخ ارز آزاد در مقاطع مذکور معادل مبلغ 18.4 میلیارد تومان به این صرافی واگذار و مقرر شده این صرافی در کشور با شرکت بیمه البرز تسویه کند. وجوه ناشی از مطالبات فوق و سایر مطالبات ناشی از فروش ارز حواله داخلی جمعاً به مبلغ 22.3 میلیارد تومان تا تاریخ ترازنامه (31 شهریور 1396) وصول نشده است! در قبال معاملات انجام شده با شرکت، صرافی دلامیرگلد، چندین فقره چک معادل 38 میلیارد تومان بابت تضمین دریافت شده که مبلغ 23 میلیارد تومان از این چک ها در هفتم مهر 1395 جهت وصول به بانک ارائه شده که به دلیل عدم کفایت موجودی برگشت خورده و در دهم مهر 1395 اقدامان حقوقی علیه صرافی صورت گرفته و موضوع از آن موقع در حال پیگیری است!

شایان ذکر است این موارد در حالی رخ داده است که بیمه البرز در سال 95 بالغ بر 12.3 میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع داشته و درآمد عملیاتی این شرکت نیز 55.5 میلیارد تومان بوده است. یعنی مبلغ کلاهبرداری شده توسط صرافی دلامیرگلد حدوداً دو برابر درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع و تقریباً نصف درآمد عملیاتی است.

خبرنگار تابناک اقتصادی برای روشن شدن موضوع و اینکه این پرونده هم اکنون در چه مراحلی است با رسول تاجدار مدیرعامل بیمه البرز مصاحبه ای را صورت داد که وی در این زمینه گفتند: شکایت نموده ایم و هم اکنون فرد مورد نظر دو سالی است که در زندان می باشد و ادعا نموده که ارز را فرستاده اما مبلغ آن برنگشته است. تاجدار ادامه داد: از این فرد شکایات متعددی شده است و تنها بخاطر شکایت بیمه البرز در زندان نیست. وی گفت: خوشبختانه دادگاه رأی به محکومیت فرد مورد نظر صادر نموده و رایی که دادگاه صادر کرده است یک رأی تضامنی است و امضا کنندگان چک و خود شرکت هر دو در این زمینه مسئول می باشند. تاجدار با اشاره به این موضوع که هم اکنون برای نقد شدن طلب به دنبال شناسایی اموال هستیم افزود: دو مورد مال ایشان معرفی نموده است اما موقوفه می باشند و طبیعتاً ارزش اموال موقوفه، 10 تا 15 درصد کمتر از اموال غیروقفی است.

گفتنی است، رسول تاجدار در پایان اشاره نمودند که بیمه البرز از مجموع این مبادلات 40 میلیارد تومان سود برده است ولی این یک مورد متاسفانه با مشکل روبه رو شده که در آینده نزدیک آن را نیز به سرانجام خواهیم رساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید