رئیس سازمان هواشناسی کشور:

توسعه خط ساحلی کشور مورد توجه دولت است

    کد خبر :226121

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه از موضوعات مهم مطرح شده در دولت دوازدهم توسعه منطقه مکران یا چابهار است، گفت: توسعه خط ساحلی کشور در این دوره مورد توجه قرار گرفته است اما در امر توسعه همواره باید ملاحظات محیط زیستی نیز مورد توجه قرار گیرد بنابراین در زمینه توسعه باید محدودیت‌هایی نیز اعمال شود.

به گزارش ایسنا، داود پرهیزکار در چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس که امروز برگزار شد، اظهار کرد: اگر توسعه بنابر توسعه پایدار صورت گیرد باید به طور مطالعه شده و دقیق انجام شود تا شاهد بروز اتفاقات بدی مثل رویدادهای پیش‌ آمده برای دریاچه ارومیه، زاینده رود، کارون و … نباشیم که اینها همگی ماحصل توسعه ناپایدار است.

وی در ادامه گفت: بین دریا و هوا فصل مشترکی وجود دارد. در حقیقت دریا و جو بده بستان زیادی در زمینه انرژی و ماده دارند و به طور ۲۴ ساعته بین اقیانوس‌ها و جو تبادل انرژی و جرم وجود دارد و آنچه به شکل آشکار از این تبادل دیده می‌شود ریزش‌های جوی است. به همین علت هواشناسی جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته که شرایط جوی را مدل می‌کنند نقش اقیانوس‌ها را به طور پررنگ در این مدل‌ها لحاظ کرده‌اند و جایگاه مهمی برای اقیانوس شناسی در موضوعات هواشناسی قائل هستند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته امروزه از سواحل و دریاها استفاده بهینه می‌شود و شاید همین دلیل مهم پیشرفت در این کشورها باشد. خوشبختانه کشور ما نیز مرزهای دریایی خوب و زیادی به‌ویژه در جنوب دارد که باعث ارتباط بدون واسطه کشور ما با دنیا می‌شود.

پرهیزکار با بیان اینکه در توسعه پایدار شرایط خرداقلیم منطقه محدودیت‌هایی را تحمیل می‌کند، گفت: دریاها نیز اقلیم خاص خود را دارند و باید با توجه به خرداقلیم دریا و سواحل، توسعه صورت گیرد تا در آینده شاهد بروز مشکلات متعدد محیط زیستی در دریا و ساحل نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه سواحل بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف باید حضور داشته باشند،اظهارکرد: موضوع توسعه دریاها و سواحل به دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست، بخش‌های نظامی، هواشناسی، موضوع سکونتگاه‌های انسانی و سکونتگاه‌های گیاهی و حیوانی مربوط می‌شود. به همین علت طی ۱۰ سال گذشته سازمان هواشناسی اقدام به برگزاری کنفرانس بین‌المللی خلیج فارس کرده و موضوعات مختلف و مرتبط به دریاها را در این کنفرانس‌ها پیگیری کرده است و امیدواریم در چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس نیز به برخی سوالات پاسخ داده و یا مسیر دستیابی به برخی سوالات فراهم شود.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه سومین کنفرانس خلیج فارس دو سال پیش برگزار شد، گفت: این کنفرانس با محورهای تغییر اقلیم، مهندسی دریایی، محیط زیست، علوم دریایی و اقتصادی و فرهنگ منطقه برگزار شد که ۴۳ مقاله به صورت شفاهی و ۶۰ مقاله به شکل پوستر ارائه شد.

وی ادامه داد: در سومین کنفرانس خلیج فارس هفت کارگاه آموزشی با همکاری نهادهای داخلی و مهمانان خارجی برگزار شد و در این کنفرانس آشنایی با روش‌های جدید پیش بینی عددی هواشناسی دریایی، آشنایی با نحوه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در حوزه اقیانوس شناسی همچنین مانیتورینگ محیطی دریای عمان و خلیج فارس و بررسی راهکارهای کاهش آلودگی محیطی دریای عمان و خلیج فارس صورت گرفت.

نائب رئیس چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس، گفت: در کنفرانس چهارم مقالات و سخنرانی‌ها با محور توسعه پایدار با تمرکز به منطقه مکران است که این موضوع از حدود هشت ماه پیش اطلاع رسانی شده و مقالات دریافت شده در همین حوزه است. در این دوره به هواشناسی دریایی، تغییر اقلیم، استفاده از منابع دریایی و فرهنگ و اقتصاد منطقه دریایی پرداخته می‌شود.

پرهیزکار اظهار کرد: در این کنفرانس نهادهای مختلف از جمله وزارت راه، سازمان هواشناسی جهانی، سازمان بنادر و دریانوردی، انجمن هواشناسی، نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه همکاری دارند.

رئیس سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه در چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس شش نفر به عنوان سخنران کلیدی حضور خواهند داشت، گفت: در کنفرانس دو روزه خلیج فارس سه کارگاه برگزار می‌شود. امیدواریم در پایان روز دوم بتوانیم به تصمیم سازان و محققان در زمینه پاسخگویی به سوالات کمک کرده باشیم و شاهد توسعه پایدار دریاها در کنار حفظ محیط زیست این مناطق باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید