دعوت امیر قطر به امضای توافق امنیتی در خاورمیانه مشابه اروپا

  • سیاسی
  • شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۳۸
    کد خبر :226080

امیر قطر بحران دیپلماتیک میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را “بی‌فایده” خواند و خواهان امضای توافق امنیتی مشابه اتحادبه اروپا در خاورمیانه شد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در جلسه افتتاحیه نشست امنیتی مونیخ گفت: بحران شورای همکاری خلیج فارس که ماجراجویان از طریق سیاست‌های نادرست آن را ایجاد کردند امنیت منطقه را از بین برد و نگذاشت شورای همکاری به عنوان یک مرکز سیاسی متحد باقی بماند. ما در برابر اقدامات خصمانه همسایگان طمعکارمان از حاکمیت کشور محافظت کردیم.

وی گفت: قطر به رغم تمامی مشکلات و تنش‌هاجزو امن‌ترین کشورهای جهان است. کشورهای محاصره کننده بر کناره‌گیری از آزادی مطبوعات پافشاری کردند و تمامی مردم خاورمیانه به توافق نیاز دارند. به رغم چالش‌ها ما در ایجاد راه‌های تجاری جدید موفق بودیم. قطر متحد شد و از این بحران قوی‌تر بیرون آمد. ما با کشورهای جهان در ارتباط هستیم و طی محاصره هیچ قرارداد گازی را از دست ندادیم.

امیر قطر تأکید کرد: تروریسم بر تمامی جهان سایه انداخته است. مردم ایمانشان را به دولت‌هایشان از دست داده‌اند و ابزاری برای تغییر مسالمت‌آمیز وجود ندارد و ما باید به شرایطی که به ظهور داعش انجامید پایان دهیم.

وی از کشورهای خاورمیانه خواست اختلافاتشان را کنار گذاشته و مثل اتحادیه اروپا توافق‌نامه امنیتی برای دور کردن منطقه از بحران امضا کنند.

امیر قطر با تشویق جامعه جهانی برای ادامه فشارهای دیپلماتیک بر کشورهای ذی‌ربط جهت تحقق امنیت در خاورمیانه بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: معتقدم زمان آن رسیده که امنیت کامل در منطقه خاورمیانه محقق شود. زمانش رسیده که همه کشورهای منطقه گذشته را فراموش کرده و بر اصول و قوانین امنیتی اصلی توافق کنند و لااقل کمترین امنیتی که اجازه تحقق صلح و آسایش را بدهد محقق شود.

بن حمد ادامه داد: نباید این یک رویای غیرممکن باشد. خطرات زیادی هست و خاورمیانه در لبه پرتگاه است. زمان اقدام برای نجات منطقه از این پرتگاه فرارسیده است. ما می‌توانیم مثل اتحادیه اروپا عمل کرده و زمینه مشترکی را برای شکوفایی و سازندگی فراهم آوریم. انتقال از دشمنی به همکاری با یکدیگر نیازمند آن است که همه مسئولانه عمل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید