فشار آمریکا به آلمان برای افزایش بودجه دفاعی

  • آرشیو
  • جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ۱۶:۲۲
    کد خبر :225823

دولت آمریکا در آستانه کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر بر لزوم افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو و به ویژه آلمان تاکید کرد.
در آستانه کنفرانس امنیتی مونیخ دولت آمریکا بار دیگر از آلمان درخواست کرده است هزینه خود در بخش دفاعی و نظامی را افزایش دهد.

به گزارش نامه نيوز، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در دیدار با همتایان خود در ائتلاف نظامی ناتو در بروکسل اعلام کرد، اطمینان دارد جمهوری فدرال آلمان این راه را در پیش گرفته و بودجه نظامی خود را افزایش خواهد داد.

وی در عین حال گفت: این امر باید با سرعتی رخ دهد که نشان دهنده قدرت اقتصادی دولت آلمان و منطبق با ارزش های آلمان و رهبری اخلاقی و حقوق بشر آن باشد. به گفته وزیر دفاع آمریکا تعهدات آشکار آمریکا به این ائتلاف نظامی مشترک (ناتو) انگیزه ای برای اروپایی ها است که در این راستا اقدامات بیشتری انجام دهند.

کشورهای عضو ناتو در سال 2014 در نشستی توافق کردند که بودجه نظامی خود را حداکثر تا سال 2024 به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا فشارهای ایالات متحده بر شرکای خود در ناتو برای تحقق این هدف افزایش پیدا کرد.

بودجه دفاعی آلمان در حال حاضر حدود 1.2 درصد تولید ناخالص ملی است. البته احزاب بزرگ آلمانی در توافق اخیر خود برای تشکیل ائتلاف بزرگ در این کشور تصمیم گرفتند که بودجه دفاعی و نظامی آلمان را افزایش دهند.

دیگر کشورهای عضو ناتو هم اخیرا تحرکات بیشتری در راستای تحقق این هدف مد نظر آمریکا داشته اند؛ از جمله کشور فرانسه می خواهد در سال آینده تقریبا 300 میلیارد یورو در زمینه دفاعی هزینه کرده و نیروهای امنیتی خود را مدرنیزه کند.

دبیر کل ناتو هم روز پنج شنبه در بروکسل تاکید کرد، در سال 2014 تنها 3 کشور عضو ناتو این هدف را محقق کردند و در سال جاری احتمالا هشت کشور بودجه دفاعی خود را منطبق با این درخواست آمریکا افزایش خواهند داد و در سال 2024 نیز تعداد این کشورها به 15 کشور افزایش خواهد یافت. 29 کشور در دنیا عضو ائتلاف نظامی ناتو هستند.

دبیر کل ناتو تاکید کرد که ما در مسیر درستی حرکت می کنیم، اما راه پیش روی ما بسیار طولانی است.

نقش آلمان و اوضاع مناسبات دو سوی آتلانتیک از موضوعات مهم مطرح در 54 کنفرانس امنیتی مونیخ که از امروز به مدت 3 روز آغاز می شود خواهد بود.

در کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از 500 سیاستمدار و کارشناس درباره بحران های جهانی بحث و مذاکره خواهند کرد. وزیر دفاع آلمان ظهر امروز به وقت محلی این کنفرانس را افتتاح خواهد کرد. از مسائل مهم مطرح در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال، آینده اروپا و روابط دو سوی آتلانتیک بعد از روی کار آمدن ترامپ و بحران های خاورمیانه از جمله ایران است.

از جمله شرکت کنندگان مهم کنفرانس امنیتی مونیخ امسال نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه روسیه و مشاور امنیتی ترامپ است. دولت آلمان به دلیل روند کند تشکیل دولت، امسال نمایندگان کمی به این کنفرانس می فرستد. گابریل در روز شنبه دومین روز کنفرانس را افتتاح خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید