جدیدترین اخبار
۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶ اقتصادی کد خبر :225575

چگونه اولین محصول سوزوکی، بر خودروسازی جهان تاثیر گذاشت

سوزوکی به عنوان یک خودروساز با کیفیت در دنیا شناخته می‌شود، اما کم‌تر کسی از روند شروع به‌کار این خودروساز و اولین محصول آن، با خبر است. در این مطلب به پیشینه‌ی تولید سوزولایت می‌پردازیم.

میچیو سوزوکی در سال ۱۹۰۹ میلادی شرکت سوزوکی را در زادگاهش، ژاپن، بنیان‌گذاری کرد. برخلاف باور عموم، این شرکت تا حدود ۵۰ سال پس از آغاز به کارش هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی نداشت. در حقیقت، سوزوکی ابتدا پا به عرصه‌ی صنعت نساجی گذاشت و فعالیت خود را به‌عنوان تولیدکننده‌ی پارچه‌های ابریشمی توسعه داد. در سال ۱۹۲۹ میلادی، سوزوکی با اختراع نوعی پارچه‌ی جدید توانست محصولات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کند. با وجود سود سرشار صنعت نساجی میچیو به فکر گسترش فعالیت‌های خود به دیگر صنایع بود. در نهایت او فهمید که صنعت خودروسازی در دهه‌های آینده رشد زیادی خواهد داشت و همین امر سبب شد تا او تصمیم به حضور در این صنعت بگیرد.

در سال ۱۹۳۷ میچیو شروع به سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه‌ی یک خودروی جدید کرد، اما با شروع جنگ جهانی دوم، این دست فعالیت‌ها به کلی تعطیل شد. دهه‌ی ۵۰ میلادی سرآغازی دوباره برای فعالیت‌های سوزوکی در صنعت خودرو بود. با اینکه میچیو سوزوکی طی این سال‌ها فعالیت‌هایی در زمینه‌ی ساخت موتورسیکلت انجام داده بود، ایده‌ی ساخت یک خودرو برای بازار ژاپن دوباره در ذهن او نقش بست. در نهایت سال ۱۹۵۵ میلادی ایده‌پردازی او به حقیقت پیوست و سوزولایت متولد شد. تا سال ۱۹۶۱ بخش خودروسازی سوزوکی در همان محل ساختمان نساجی این شرکت قرار داشت و از آن به بعد خودروسازی سوزوکی به بخشی مستقل تبدیل شد. نکته‌ی جالب توجه در مورد اولین نمونه‌های تولیدی سوزوکی نام آن‌هاست. تا پیش از سال ۱۹۶۵ و معرفی سوزوکی فرانت ۸۰۰، تمامی خودروهای تولیدی این شرکت ژاپنی با نام سوزولایت شناخته می‌شدند.

سوزولایت در زمان خود یک محصول خلاقانه بود. این خودروی کوچک و سبک وزن هزینه‌ی نگهداری اندکی داشت و نویدبخش آینده‌ای درخشان برای سوزوکی بود تا بتواند در سال‌های آتی به عنوان یک خودروساز تخصصی در زمینه‌ی مدل‌های کوچک شناخته شود.
ساده و سبک

سوزولایت یک خودروی جمع‌وجور و کوچک بود که کم‌تر از ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو طوری طراحی شده بود که کنترل آسانی داشته باشد و به حدی ارزان تمام شود که هرکسی امکان خرید آنرا داشته باشد. اولین خودروی سوزوکی به یک پیشرانه‌ی ۲ سیلندر دو سوپاپه با حجم ۳۶۰ سی‌سی و قدرت ۱۶ اسب بخار مجهز بود و با وجود سیستم تعلیق فنری مستقل به همراه سیستم فرمان ساده، بسیار نوآورانه‌تر از زمان خود عمل می‌کرد.

اولین خودروی سوزوکی

از زمان تأسیس شرکت سوزوکی، سوزولایت اولین خودروی توسعه یافته توسط این شرکت محسوب می‌شد. در آن زمان یکی از رقبای آن خودروی انگلیسی آستین ۷ بود.

ابعاد بسیار جمع‌وجور

با طول ۲.۹۹ متر، عرض ۱.۲۹۵ متر و ارتفاع ۱.۴ متری سوزولایت به راحتی استانداردهای قانون خودروهای کوچک، کیجیدوشا، در ژاپن را به‌دست آورد.


استقبال بی‌نظیر

تولید سوزولایت در اکتبر سال ۱۹۵۵ میلادی با تیراژ ۳ تا ۴ خودرو در ماه آغاز شد. اوایل سال ۱۹۵۶، تیراژ تولید این خودرو به ۳۰ دستگاه در ماه افزایش یافت و طی سال‌های بعد نسخه‌های متفاوتی از این خودرو تولید شد که مدل بزرگ‌تر TL در سال ۱۹۵۹ میلادی یکی از آن‌هاست.

طلوعی دلنشین

گفته می‌شود که اکنون تنها ۲ دستگاه از خودروهای سوزولایت در جهان موجود است که یکی از آن‌ها در موزه‌ی سوزوکی پلازا در شهر هاماماتسو ژاپن نگهداری می‌شود. بیش از ۶۰ سال از طلوع بخش تولید خودروی سوزوکی می‌گذرد و همچنان این خودروساز ژاپنی به عنوان پیشگام و متخصص در زمینه‌ی ساخت خودروهای کوچک و خوش‌قیمت شناخته می‌شود که سالانه بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • موگرینی: بدون برجام مذاکره با ایران سخت‌تر است
  • پوتین: آمریکا مدت‌ها پیش INF را نقض کرده بود
  • تهران برفی می‌شود؛ بدون آمادگی به جاده نزنید
  • سختی‌هایی که دوبلور یانگوم تحمل کرد
  • اخطاریه سازمان هواشناسی درباره لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید
  • بررسی حادثه تروریستی چابهار در کمیسیون امنیت ملی
  • استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد
  • فصل دوم «بانوی عمارت» ساخته می‌شود
  • «خندوانه» شب یلدا را ویژه جشن می‌گیرد
  • چاه‌های آب خام در فضای سبز منطقه ۷ مجهز به سیستم مدیریت هوشمند می‌شوند
  • کاهش تولید نفت روسیه مطابق با توافق اوپک
  • مرگ بی‌صدای قنات‌های دشت یزد – اردکان!
  • هکرهای سعودی و چینی در پشت پرده سرقت اطلاعات کاربران توییتر
  • نامه خانواده شهدای ترور به سفیر دانمارک در اعتراض به حمایت‌های این کشور از تروریست‌ها
  • بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی در جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت
  • امضای تفاهم نامه سه جانبه «خانه موسیقی، ستاد مدیریت محله و دفتر مطالعات اجتماعی»
  • نیکی مظفری از دنیای مد و لباس سر درآورد
  • ضرورت افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه در تهران
  • شاهزاده دنیاهای زیر آب بازارهای جهانی را درمی‌نوردد
  • آوایی: در حوزه مالکیت فکری به یک انقلاب آموزشی نیاز داریم
  • تحریم‌ها استقلال ما را هدف گرفته‌اند
  • ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی برای تهران کافی نیست
  • درخواست اعاده دادرسی پرونده باقری درمنی به دیوان عالی کشور پست شد
  • برگزاری جشنواره شب یلدا به میزبانی برج میلاد
  • «خوب، بد، جلف ۲» مجوز ساخت گرفت
  • اتفاقی عجیب برای یک تئاتر در دانشگاه
  • راه ارتباطی ۲۹۲ روستای کردستان مسدود است
  • افشاگری بزرگ از رابطه با وودی آلن
  • طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شده است
  • کاهش بودجه جشنواره «تئاتر تجربه» به ۱۰ میلیون
  • Ad