مجلس عوارض بیمه‌ها را افزایش می‌دهد، بیمه‌ها از جیب مردم پول برمی‌دارند!

    کد خبر :225079

به تازگی نمایندگان مجلس تصویب کردند، برای سال آینده 10 درصد عوارض بیمه ها را افزایش دهند. این موضوع باعث می شود که دود این افزایش عوارض به چشم مردم برود؛ عوارضی که به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، نحوه هزینه کرد آنها توسط نهادها نامعلوم است!

به تازگی نمایندگان مجلس تصویب نمودند که میزان عوارض بیمه را برای سال آینده 10 درصد افزایش دهند. موضوعی که باعث اعتراض رئیس کل بیمه مرکزی شد.

عبدالناصر همتی در 17 بهمن 96 در همین زمینه عنوان نمود: نمایندگان محترم مجلس با 10 درصد افزایش نسبت به سال 96 با وضع 275 میلیارد تومان عوارض بر شرکت های بیمه موافقت کردند. این رقم علاوه بر 10 درصد عوارض بهداشت است. امیدوارم حداقل دو خط گزارش بدهند که این عوارض کجا و چگونه خرج می شود و چه نفعی برای بیمه دارد یا لااقل از زیان دهی بیمه ها نگویند.

البته این نخستین باری نبود که رئیس کل بیمه مرکزی به این موضوع عوارض بیمه اعتراض نموده است، چون وی در نهم بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در این زمینه گفت: در سال گذشته صنعت بیمه ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت و ۷۰۰ میلیارد تومان هم سود به دست آورده است. این حجم از عوارضی که صنعت بیمه ایران پرداخت می‌ کند، کمرشکن است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز باری اضافه بر دوش بیمه‌ گذاران است. اینها مواردی است که ما خواهان اصلاح آنها هستیم. چ‌طور می ‌شود که این عوارض کمرشکن باشد و بعد بگوییم بیمه‌ ها وضع شان خوب نیست. اگر این عوارض به این شکل پرداخت نشود، بخشی از مشکلات برطرف می ‌شود.

البته باید گفت آن گونه که باید بیمه ها از این افزایش عوارض ضرری نمی کنند، چرا که عملاً بیمه ها این افزایش عوارض را با کاهش خدمات خود یا افزایش نرخ بیمه ها به دوش مردم می اندازند و به نظر می رسد، این موضوع آن گونه که باید پیامد منفی برای بیمه ها به همراه ندارد و دودش به چشم مردم می رود. مجلس عوارض بیمه ها را افزایش می دهد و بیمه ها این پول را از جیب مردم برمی دارند؛ برای نمونه در 17 بهمن ماه سال جاری، تخفیف های عدم خسارت بیمه ثالث تغییر کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 6 آیین نامه جدید، تخفیف عدم خسارت سالانه از 10 درصد به 5 درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان 70 درصد خواهد بود که در یک دوره چهارده ساله به حداکثر تخفیف می رسد.

حالا که این پول به نوعی از جیب مردم برداشته می شود، مردم نیز حق دارند که بدانند این افزایش عوارض بیمه کجا و چگونه خرج می شود؟ اینکه این عوارض کجا خرج می شود، باید گفت به عنوان نمونه عوارض صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث به نیروی انتظامی، صندوق خسارات بدنی و وزارت بهداشت پرداخت می ‌شود. طبق آمار موجود از سال 1387 تا سال 1395 مجموع عوارض پرداختی صنعت بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارت های بدنی حدود 7 هزار میلیارد تومان بوده که مبلغ قابل توجهی است. این عوارض باید در راستای کاهش تصادفات و تلفات جاده ‌ای هزینه می شده است.

هم اکنون پرسش این است که اگر این عوارض برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای هزینه شده است، چرا آمار تصادفات و تلفات جاده ای ما تغییر چندانی نکرده است؟ آمارها نشان می دهند که در 9 ماهه سال جاری 12 هزار تن در حوادث جاده ای کشته شده اند که این نیز آمار قابل توجهی است.

به گزارش تابناک چندی پیش نیز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نهادهای نظارتی خواسته بود که در این مورد ورود کنند و از دستگاه های مربوطه که بخشی از این عوارض بیمه را دریافت می کنند، گزارش عملکرد بخواهند.

به هر صورت آنچه مشخص است، اینکه در این بین، شاید متضرر اصلی از افزایش عوارض بیمه اول مردم هستند و بعد شاید بیمه ها از آن ضرر می کنند، چون اگر قرار بود این عوارض از بیمه ها گرفته نشود میزان درآمد آن ها بیشتر می شد و دیگر زیان ده نبودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید