استقبال از «آقای اخلاق»

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۰۳
    کد خبر :224931

انتصاب «حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد» به امامت نماز جمعه تهران واکنش‌های مثبتی را در میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به دنبال داشته است.

شاید ٢١ اردیبهشت ‌ماه ‌سال ٩٢ که وارد ستاد انتخابات شد تا به‌عنوان نامزد منتخب ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام و کاندیداتوری‌اش را اعلام کند، فکرش را نمی‌کرد آن‌قدر در میان همکاران بهارستان‌نشین‌اش محبوب باشد که ٢٠٠ نفر از آنها از او بخواهند از کاندیداتوری انصراف دهد و مردم را از حضور و خدماتش در قوه مقننه بی‌نصیب نکند؛ همین کار را هم کرد.

او با سابقه چندین‌ سال «لابی‌من» بودن ترجیح داد انصراف دهد و همان «آقای اخلاق» نمایندگان باقی بماند تا در بزنگاه‌های اختلافات درون مجلس یا حتی بین قوه مقننه و دیگر قوا تریبون را به دست بگیرد و به‌عنوان یک روحانی اخلاق‌گرا به نصيحت و حتی هشدار‌دادن به نمایندگان بپردازد؛ هر چند او در انتخابات مجلس دهم رأی نیاورد و بعد از چندین دوره بهارستان‌نشینی، صحن مجلس را بدرود گفت اما حالا «محمدحسن ابوترابی‌فرد» با حکمی که از رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته راهی تریبون نمازجمعه تهران می‌شود. انتخابی که از دو روز پیش که خبر آن منتشر شده واکنش‌های مثبتی را به‌ویژه در میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برانگیخته است.

به گزارش شهروند، هر چند ابوترابی‌فرد در تمام دوران نمایندگی‌اش در مجلس در طیف اصولگرایان می‌گنجید اما رابطه خوب او با اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان همواره او را به چهره‌ای معتدل بدل کرده بود که گوش شنوای این طیف در مجالس هفتم، هشتم و نهمی باشد که اکثریتش به دست اردوگاه راست‌ها بود.

حالا او را در حالی از این به بعد پشت تریبون نمازجمعه خواهیم دید که بعد از آخرین خطبه آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در آن نمازجمعه معروف ‌سال ٨٨، ائمه جمعه تهران نزدیک به اصولگرایان بوده‌اند و حالا انتخاب حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، در کنار کناره‌گیری سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که چهره‌ای اصولگرا است، بعد از ١٧‌سال می‌تواند نور امیدی را بیشتر از گذشته از این تریبون در دل اعتدالیون و اصلاح‌طلبان بتاباند؛ تریبونی که حداقل از ٤‌سال گذشته عمدتا به جایگاهی برای انتقاد علیه دولت تدبیر و امید بدل شده و به همین خاطر انتقادهای گسترده‌ای را در بین چهره‌های سیاسی حتی در بین خود اصولگرایان به دنبال داشته است.

شاید به خاطر اظهارات ائمه جمعه در این چند ‌سال از تریبون نمازجمعه تهران باشد. حالا به نظر می‌رسد رویکرد اخلاقی و اعتدالی ابوترابی‌فرد می‌تواند آغازی نو برای ایراد خطبه‌هایی در جهت وحدت برای حل‌وفصل مسائل مختلف کشور به دور از یک‌جانبه‌گری باشد و بتواند آن‌طور که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس هم گفته یاد «آیت‌الله طالقانی» و نمازجمعه‌های پرشور آن سال‌ها را زنده کند و حضور بیشتر مردم و جریانات گوناگون سیاسی را بیشتر از هر زمان دیگری به صفوف این مراسم سياسي – مذهبي برگرداند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد کیست؟
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در‌ سال ١٣٣٢ در شهر قم به دنیا آمد و در ‌سال ١٣٤٤ به همراه برادر بزرگترش سیدعلی‌اکبر برای تحصیل به نجف اشرف رفت. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع را برعهده گرفت. ابوترابی‌فرد در‌ سال ١٣٧٢ به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه امام‌خمینی(ره) منصوب شد و پس از آن نیز مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را در دانشگاه تهران بر عهده گرفت.

او همچنین در ‌سال ١٣٨٤ به عضویت جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سه دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بود و البته در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مدتی مسئولیت معاونت قوانین مجلس را برعهده داشت. همچنین او در ‌سال ١٣٩٠ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه درآمد.

ابوترابی‌فرد دوره ششم، هفتم و هشتم نمایندگی مردم قزوین را در مجلس شورای اسلامی برعهده داشت و در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست رأی مردم تهران را به خود جلب کند و وارد مجلس شود.

امیدوارم همچون آیت‌الله طالقانی تأثیرگذار باشید
محمدرضا عارف، رئیس‌ فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یکی از چهره‌های اصلاح‌طلبی است که در پیامی توییتری انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی را به امامت جمعه موقت تهران تبریک گفته و از این انتصاب استقبال کرده است. او در این پیام نوشته است: «با تبریک انتصاب حاج‌ آقای‌ ابوترابی‌‌ به‌ امامت‌ جمعه‌ تهران، امیدوارم ایشان‌ بتوانند‌ در غنا بخشیدن‌ به‌ خطبه‌های‌ نمازجمعه مانند اوایل‌ انقلاب‌‌ که‌ شخصیت‌هایی همچون‌ آیت‌الله‌ طالقانی باعث حضور جوانان‌ در نمازجمعه شدند، تأثیرگذار باشند. با شناختی‌ که از ایشان‌ دارم تحقق این‌ خواسته‌ دور از انتظار نیست.»

یک اصولگرای آرام، معتدل و اخلاق‌مدار
علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم درباره انتخاب حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به‌عنوان امام جمعه موقت تهران اعلام کرده که هیچ‌کس از بزرگان و مردم بی‌ادبی و بی‌احترامی از ابوترابی‌فرد ندیده است. علی شکوری‌راد در حساب تويیتر خود در این‌باره نوشته است: «یک اصولگرای آرام، معتدل و اخلاق‌مدار است. اگر به او باشد جانب انصاف را نگاه می‌دارد و اگر حقی را بشناسد آن را پاس می‌دارد. از او نسبت به بزرگان و محترمین در بین مردم، بی‌ادبی و بی‌احترامی ندیده و نشنیده‌ام.» حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری هم با استقبال از این انتصاب در تويیتر خود نوشت: اگر تهران باشم این هفته به نمازجمعه خواهم رفت، ان‌شاءالله.»

آبروی‌ مسند نمازجمعه‌ را حفظ ‌کنید
اما علاوه بر چهره‌های اصلاح‌طلب، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز هم از این موضوع استقبال کرده و به خبرآنلاین گفته است: «آقای ابوترابی‌فرد در یک کلمه مسلمانی آگاه به امور سیاسی، دینی و اجتماعی است و حضورشان در جایگاه امام جمعه‌ای تهران برای آبرو دادن و حفظ آبروی مسند نمازجمعه مناسب و مفید است.

ایشان مردی سلیم‌النفس و زاهد و همیشه در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده است، امیدوارم خیر و برکت در خطبه‌های ایشان باشد. آقای ابوترابی با همه افراد و علایق سیاسی ارتباط دارد. منش سیاسی که از ایشان می‌شناسم و دیده‌ام این امیدواری را ایجاد می‌کند که خطبه‌های ایشان محصول این نوع ارتباطات باشد. خوشبختانه آقای ابوترابی‌فرد به خوبی در جریان امور سیاسی کشور است و می‌تواند تحلیل‌ها و نگاه واقع‌بینانه‌تری به مسائل روز داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید