افزایش ۱۵‌درصدی ورود سرمایه‌گذاران خارجی

    کد خبر :22492

در جلسه هیات دولت با طرح پوشش ریسک ارزهای خارجی موافقت شده است. این موضوع انتظار و توقع فعالان اقتصادی را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صحنه اقتصاد ایران افزایش می‌دهد.

 در این بین بازار سرمایه می‌تواند محل مناسب و امنی برای سرمایه‌گذاران باشد تا از این طریق سرمایه‌گذاری به صورت کاملا شفاف محقق شود.

به گزارش  بازتاب به نقل از آرمان ، حسین سلیمی،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:‌«پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در حدود 10 تا 15‌درصد افزایش یابد.»

تصویب طرح پوشش ریسک ارز تا چه اندازه راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را تسهیل می‌کند؟

سرمایه‌گذاران خارجی در زمانی که ثبات ارزی در کشور وجود داشت، به سهولت وارد کشور می‌شدند و مشکلی متوجه آنها نبود،‌ اما در حال حاضر این سوال برای ‌سرمایه‌گذاران مطرح است که آیا تغییرات ارزی از 1000 به 3000 تومان ممکن است بار دیگر در اقتصاد ایران رخ دهد. البته برای سرمایه‌گذاران خارجی فرقی نخواهد داشت، زیرا با همان ارزی که ورود کرده اند،‌ می‌توانند خارج شوند. اما نوسانات ارز برای آنها اهمیت زیادی دارد، چراکه درصورت تغییر و افزایش نرخ ارز امکان رقابت در بازار از آنها سلب می‌شود. این موضوع، مشکل اساسی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور است. آنها مطالعات امکان سنجی (Feasibility studies) را انجام می‌دهند و بررسی می‌کنند که آیا ثبات ارزی در اقتصاد ما وجود دارد یا خیر، و نگرانی اصلی آنها هم به نتایج همین مطالعات برمی‌گردد. اگر سرمایه‌گذاران خارجی در مقطع فعلی پاسخ مناسبی از مطالعات امکان‌سنجی خود بگیرند،‌ سراغ آن خواهند رفت، ولی اگر یکی دو سال دیگر نرخ ارز نوسان بالایی داشته باشد، تکلیف آنها چه خواهد بود؟

بورس می‌تواند محل مناسب و امنی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باشد و از این طریق سرمایه‌گذاری به صورت شفاف صورت گیرد. نظر شما در این باره چیست؟

سرمایه‌گذاری در بورس داستان متفاوتی دارد. حتی نحوه خرید سهم در این بازار متفاوت است و شیوه مخصوص به خود را دارد. آن هم نوعی سرمایه‌گذاری است، اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران خارجی در بررسی بازار بورس به این مهم می‌رسند که این بازار 10 تا 15‌درصد رشد در سال دارد،‌ ورود خود را به آن بلامانع می‌بینند. بورس دارای مزایای فراوانی است. برای مثال این بازار قابل مطالعه و قابل سنجش است، در حالی که اکنون سرمایه‌گذاری در محیطی غیر از بورس دشوار است.‌ سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ورود کرده اند و خوشبختانه در حال حاضر هم شاخص بورس مثبت شده و آینده خوبی نیز برای آن می‌توان متصور شد. البته هنوز مشکلاتی در زمینه نقل و انتقالات بانکی وجود دارد که امید می‌رود با اتخاذ تدابیر درست آنها نیز حل و فصل شوند. هرچند باید این واقعیت را نیز پذیرفت که حجم ورود پول سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به کل بورس ما بسیار ناچیز است و برای مثال کل رقم زیر دو‌درصد است. باتوجه به برگزاری انتخابات و مشخص شدن آینده سیاسی ایران،‌ امید می‌رود سرمایه‌گذاران خارجی بیش از گذشته به منظور سرمایه‌گذاری به کشور ما وارد شوند. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در حدود 10 تا 15‌درصد افزایش یابد. فقط در آن مقطع زمانی که نرخ دلار دچار نوسان زیادی شد و به‌طور ناگهانی از 1000 به 3000‌هزار تومان رسید،‌ تاثیر این موضوع بر شاخص بورس هم مشاهده شد و تغییراتی در این بخش به وجود آمد. اما چون اکنون رشد مثبت در بورس را شاهدیم و از آنجایی که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری به اتمام رسیده است،‌ به نوعی تکلیف مشخص شده و انتظار و توقع ما برای آینده این است که ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام افزایش پیدا کند.

بخش خصوصی تقاضای زیادی از دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز و عدم دخالت دولت در بازار به منظور جلوگیری از رشد قیمت داشته‌اند. آیا در حال حاضر زمان یکسان سازی نرخ ارز فرارسیده است؟

تمام آیین نامه‌ها و قوانین مربوط به آن وضع و آماده شده و فقط به دلایل مشخصی بانک مرکزی موافقت نهایی خود را اعلام نکرده است. دلایل آن هم متوجه این موضوع است که اگر تعادل بین واردات و صادرات ما به حجمی برسد که صادرات ما تا میزان کمی افزایش پیدا کند، بنابراین از محل خرید و فروش ارز نیاز مردم تامین خواهد شد. درحال حاضر امکان تحقق یکسان سازی نرخ ارز وجود ندارد، اما طی سال جاری و تا پایان امسال این احتمال داده می‌شود که که صادرات از واردات پیشی بگیرد و قطعا در آن زمان تحقق تک نرخی شدن ارز با اشکال روبه‌رو نخواهد بود. امیدوارم به زودی این امر محقق شود و این خواسته بخش خصوصی است که بتواند حداقل برای شش ماه آینده خود ارز در بازار بورس خریداری و نیاز خود را در این مدت تامین کند. در این زمنیه،‌ هجینگ بهترین روش ورود به بورس و فروش آتی ارز خواهد بود.

ضرورت یکسان سازی نرخ ارز چیست؟

باید دید که قرار است یکسان سازی نرخ ارز به صورت آزاد تعیین شود یا دستوری. اگر نرخ ارز به صورت آزاد تعیین شود،‌ عرضه و تقاضا خود را به‌طور کامل در بازار نشان خواهد داد و بعد از آن می‌توان شاخص‌ها یا بحث تورم را مطرح کرد. برای مثال مجموع شاخص تورم برای پنج ماه آتی سه‌درصد می‌شود، پس نرخ ارز را هم بر اساس حداقل تورم باید سه‌درصد تعدیل کرد. اما چون از این موضوع آگاهی نداریم و نرخ ارز به صورت آزاد در بازار تعیین نمی‌شود که امکان پیش‌بینی برای ما مقدور باشد، کماکان از این موضوع که دولت در زمان نیاز خود به ارز،‌ عرضه را افزایش دهد وجود دارد. خوشبختانه در این پنج- شش‌ماهه اخیر نرخ ارز برای واردکنندگان مواد اولیه و کالا تغییر نکرده است، اما این موضوع درمورد صادرکنندگان صدق نمی‌کند. یکسان سازی نرخ ارز باعث می‌شود که تکلیف افراد برای خرید ارز بر اساس شاخص‌هایی در بورس مشخص باشد، زیرا بورس که نمی‌تواند نرخ ارز را یکشبه 20‌درصد تغییر دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید