جدیدترین اخبار
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵ فرهنگی و هنری کد خبر :224493

چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟/ از دنیای روشنفکران تا دنیای مردم

حاتمی کیا مضحک و کمدی خواندن فیلمش را نوعی حمله از سوی جریان روشنفکری سینما می‌داند، اما این مضمون بیان‌کننده تمامی مساله نیست. بخش عمده این رفتار حاصل فاصله دنیای روشنفکران با دنیای جامعه است. طلاق فکری روشنفکران با مردم تاریخی به درازی عمر صدساله جریان روشنفکری دارد و سینما تنها یکی از بسترهای بروز آن بوده است.

صادق زیباکلام چند میلیارد پول برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع کرده است، اما بعد از گذشت چند ماه از زلزله این پول هنوز به امید ساخت دهکده‌ای رویایی در حساب وی باقیمانده است. روستای رویایی زیباکلام دهکده‌ای است که در آن «فاضلاب تصفیه‌شده و تبدیل به کمپوس می‌شود»، مردم در آن «با کامپیوتر آشنا می‌شوند و در سالن کوچک سینمایش فیلم و تئاتر می‌بینند» و احتمالاً در کتابخانه‌اش هم مشغول خواندن کتاب‌های روشنفکری هستند؛ اما در دهکده‌های واقعی مردم کرمانشاه هنوز مشکلاتی ابتدایی مثل محل سکونت در اوج سرمای زمستان مساله است.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی نیمی از جامعه (زنان) رفتن به ورزشگاه برای دیدن فوتبال جنس مخالف است ولی در دنیای واقعی مردم صدها هزار زن بی‌سرپرست و بد سرپرست محروم از حداقل‌های لازم برای زندگی وجود دارد.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی کلان‌شهرها برگزاری کنسرت است ولی در دنیای واقعی چند صد هزار نفر حاشیه‌نشین مهم‌ترین معضل اجتماعی این شهرها است.

اگرچه ممکن است در مقاطعی روشنفکران با دوپینگ رسانه و شهرت موفق به تبدیل دغدغه‌های خود به اولویت بخش‌هایی از طبقات اجتماعی تاثیرپذیر جامعه شوند، اما درنهایت این طلاق فکری خود را در برخی پدیده‌های دیگر اجتماعی نشان خواهد داد.

⁣جلال آل احمد در خدمت و خیانت روشنفکران برای بیان مشخصات روشنفکر یکی از ویژگی‌های روشنفکری عوامانه ایرانی را در کنار مخالفت با دین و مذهب و علاقه‌مندی به سنن غربی؛ مخالفت با آداب و باورها و اعتقادات عامه مردم می‌داند. شاید نتوان انحصارطلبی جریان حاکم بر روشنفکری ایران را به‌ویژه در حوزه‌ای مثل سینما که از ابتدای شکل‌گیری آن را ملک طلق خود می‌پنداشته‌اند و احساس خطر این جریان از ورود جریان جدید رو به رشدی به این هنر صنعت را نادیده گرفت، اما:

اگر امیر قادری فیلمی را که از عامه مردم تا جواد ظریف را در سالن سینما به گریه واداشته است، کمدی مضحک خنده‌دار می‌نامد، نه الزاماً قصد هجو حاتمی کیا را دارد و نه این را از روی حقد بیان می‌کند. او تنها نمادی تام و تمام از نظام فکری روشنفکری معاصر ایرانی و نسبتش با مردم است.

Ad

Ad
Ad
Ad

روی خط خبر

  • دریافت عوارض در تونل‌های تهران منتفی شد
  • باهنر: رئیسی، قوی‌ترین گزینه برای ریاست قوه قضائیه است/ شنبه آینده نتیجه پالرمو روشن می‌شود
  • معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، استعفا کرد
  • تاج‌الدین: با این بودجه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکسال دیگر عقب می‌افتد
  • لزوم دریافت پروانه ساختمانی برای همه سازندگان دولتی و غیردولتی
  • نامه وزرا به رهبر انقلاب برای تسریع در رسیدگی به لوایح FATF در مجمع تشخیص
  • بیشترین شکایت‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره چیست؟
  • پشت پرده “خشن‌ترین” حمله اسرائیل به سوریه
  • «مجردها» به «پیچ تند» تغییر نام داد
  • ۲۰ سال زندان برای قاتل نوه مورگان فریمن
  • سرعت بالای ذوب شدن پهنه‌های یخ در گرینلند
  • چالش‌های محیط زیستی با همکاری کشورها حل می‌شود
  • پاکستان خواهان گسترش همکاری اقتصادی با ایران است
  • قیمت روز ارز‌های دولتی/ نرخ ۲۳ ارز کاهشی شد
  • چین: کانادا و آمریکا از توافق استرداد مجرمین سوء‌استفاده می‎کنند
  • نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه سال ۹۸ بررسی شد
  • رقابتی با انبوه سازان نداریم
  • قیمت نفت سقوط کرد
  • آغاز پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان وام به کسبه پلاسکو
  • مصباحی مقدم: لایحه پالرمو در کمیسیون امنیتی مجمع تشخیص بررسی شد
  • راهکارهای شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا
  • ورودتعزیرات به بازار مرغ شرایط رابدترمی‌کند
  • ساخت و ساز بدون پروانه بیمارستان جدید امام خمینی (ره)
  • ماجرای شنیده شدن صدا‌های عجیب از برج میلاد
  • چرا ائتلاف عربی علیه ایران به بن بست خورده؟
  • عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: اصالت صوت منتشر شده علیه «سلمان خدادادی» در حال پیگیری است
  • ارزشی برای صحبت های شریعتمداری و امثال او درباره واتیکانیسم قائل نیستم
  • آخرین وضعیت پرونده عراقچی، شهرام جزایری و ماجرای احضار کرباسچی
  • منبع کُرد: آمریکا تا پایان ژانویه از سوریه خارج می‌شود
  • جان کلی: برکناری از کاخ سفید بهترین روز کاری‌‌ام بود
  • Ad