جدیدترین اخبار
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵ فرهنگی و هنری کد خبر :224493

چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟/ از دنیای روشنفکران تا دنیای مردم

حاتمی کیا مضحک و کمدی خواندن فیلمش را نوعی حمله از سوی جریان روشنفکری سینما می‌داند، اما این مضمون بیان‌کننده تمامی مساله نیست. بخش عمده این رفتار حاصل فاصله دنیای روشنفکران با دنیای جامعه است. طلاق فکری روشنفکران با مردم تاریخی به درازی عمر صدساله جریان روشنفکری دارد و سینما تنها یکی از بسترهای بروز آن بوده است.

صادق زیباکلام چند میلیارد پول برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع کرده است، اما بعد از گذشت چند ماه از زلزله این پول هنوز به امید ساخت دهکده‌ای رویایی در حساب وی باقیمانده است. روستای رویایی زیباکلام دهکده‌ای است که در آن «فاضلاب تصفیه‌شده و تبدیل به کمپوس می‌شود»، مردم در آن «با کامپیوتر آشنا می‌شوند و در سالن کوچک سینمایش فیلم و تئاتر می‌بینند» و احتمالاً در کتابخانه‌اش هم مشغول خواندن کتاب‌های روشنفکری هستند؛ اما در دهکده‌های واقعی مردم کرمانشاه هنوز مشکلاتی ابتدایی مثل محل سکونت در اوج سرمای زمستان مساله است.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی نیمی از جامعه (زنان) رفتن به ورزشگاه برای دیدن فوتبال جنس مخالف است ولی در دنیای واقعی مردم صدها هزار زن بی‌سرپرست و بد سرپرست محروم از حداقل‌های لازم برای زندگی وجود دارد.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی کلان‌شهرها برگزاری کنسرت است ولی در دنیای واقعی چند صد هزار نفر حاشیه‌نشین مهم‌ترین معضل اجتماعی این شهرها است.

اگرچه ممکن است در مقاطعی روشنفکران با دوپینگ رسانه و شهرت موفق به تبدیل دغدغه‌های خود به اولویت بخش‌هایی از طبقات اجتماعی تاثیرپذیر جامعه شوند، اما درنهایت این طلاق فکری خود را در برخی پدیده‌های دیگر اجتماعی نشان خواهد داد.

⁣جلال آل احمد در خدمت و خیانت روشنفکران برای بیان مشخصات روشنفکر یکی از ویژگی‌های روشنفکری عوامانه ایرانی را در کنار مخالفت با دین و مذهب و علاقه‌مندی به سنن غربی؛ مخالفت با آداب و باورها و اعتقادات عامه مردم می‌داند. شاید نتوان انحصارطلبی جریان حاکم بر روشنفکری ایران را به‌ویژه در حوزه‌ای مثل سینما که از ابتدای شکل‌گیری آن را ملک طلق خود می‌پنداشته‌اند و احساس خطر این جریان از ورود جریان جدید رو به رشدی به این هنر صنعت را نادیده گرفت، اما:

اگر امیر قادری فیلمی را که از عامه مردم تا جواد ظریف را در سالن سینما به گریه واداشته است، کمدی مضحک خنده‌دار می‌نامد، نه الزاماً قصد هجو حاتمی کیا را دارد و نه این را از روی حقد بیان می‌کند. او تنها نمادی تام و تمام از نظام فکری روشنفکری معاصر ایرانی و نسبتش با مردم است.

وبگردی

روی خط خبر

  • تغییراتی که مجلس به نفع آموزش و پرورش در بودجه ۹۷ انجام داد
  • دزدی یک میلیون دلاری از زن هنرمند با تهدید چاقو
  • نبود رادار در فرودگاه یاسوج تکذیب شد
  • ظریف: پیشنهاد ایران درباره برجام گوش شنوایی نیافت
  • آیا طرح ترافیک در کشور‌های دیگر هم اجرا می‌شود؟
  • وزیر راه: ادعای نقص هواپیمای ATR قابل استناد نیست
  • توضیحی درباره سامانه تامین ارز تجار
  • پیوند مغز استخوان منتفی شده/بازیگری کمک بزرگی به من می‌کند/پیشنهادات بازی را می‌پذیرم
  • معاون اوباما: نامزدی در انتخابات ۲۰۲۰ را مدنظر دارم
  • کنسرت آنپلاگد «رضا یزدانی» برگزار می‌شود
  • تایید حکم متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در دیوان عالی کشور؛ ۲۰ سال حبس
  • ممنوعیت تردد کامیون‌های فاقد معاینه فنی در تهران
  • احتمال اکران نوروزی فیلم کمدی «خرگیوش» با بازی جواد عزتی
  • منتظر سری جدید انیمیشن «پهلوانان» در نوروز ۹۷ باشید
  • اختصاص سود سهام صندوق فولاد برای پرداخت حقوق بازنشستگان
  • تعطیلی «هشتم ربیع‌ الاول» لغو می‌شود
  • مرگ تنباکویی در ایران
  • لاشه هواپیما پیدا نشده است
  • آمادگی کلوپ سافاری جنوب غرب کشور برای اعزام به منطقه حادثه هواپیما
  • دولت چین میزان ذخیره ارزی دلاری را افزایش داد
  • آینده توافق اوپک چگونه خواهد بود؟
  • نماینده ملایر: نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در ناآرامی‌های اخیر پرچم را پایین آورد به ۵ سال حبس محکوم شد
  • تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شهادت
  • واکنش چهره‌های هنری به سقوط هواپیمای تهران -یاسوج/تصاویر
  • جان کری: ملک عبدالله و مبارک از ما خواسته بودند به ایران حمله کنیم/ ادعای نتانیاهو درباره تهران اشتباه بود
  • نگاهی به پروازهای ناتمام ایرانیان در سه دهه اخیر
  • آنفلوانزای فوق حاد علت تلفات کبوتران اسلام آباد غرب نیست
  • اصلاح فرهنگ رانندگی و ترافیکی به همکاری روحانیت نیاز دارد
  • سهام خودروسازی‌ها باید به بخش خصوصی واقعی تعلق بگیرد
  • توقف اجرای نمایشنامه معروف علی نصیریان به دلایل نامعلوم