جدیدترین اخبار
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵ فرهنگی و هنری کد خبر :224493

چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟/ از دنیای روشنفکران تا دنیای مردم

حاتمی کیا مضحک و کمدی خواندن فیلمش را نوعی حمله از سوی جریان روشنفکری سینما می‌داند، اما این مضمون بیان‌کننده تمامی مساله نیست. بخش عمده این رفتار حاصل فاصله دنیای روشنفکران با دنیای جامعه است. طلاق فکری روشنفکران با مردم تاریخی به درازی عمر صدساله جریان روشنفکری دارد و سینما تنها یکی از بسترهای بروز آن بوده است.

صادق زیباکلام چند میلیارد پول برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع کرده است، اما بعد از گذشت چند ماه از زلزله این پول هنوز به امید ساخت دهکده‌ای رویایی در حساب وی باقیمانده است. روستای رویایی زیباکلام دهکده‌ای است که در آن «فاضلاب تصفیه‌شده و تبدیل به کمپوس می‌شود»، مردم در آن «با کامپیوتر آشنا می‌شوند و در سالن کوچک سینمایش فیلم و تئاتر می‌بینند» و احتمالاً در کتابخانه‌اش هم مشغول خواندن کتاب‌های روشنفکری هستند؛ اما در دهکده‌های واقعی مردم کرمانشاه هنوز مشکلاتی ابتدایی مثل محل سکونت در اوج سرمای زمستان مساله است.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی نیمی از جامعه (زنان) رفتن به ورزشگاه برای دیدن فوتبال جنس مخالف است ولی در دنیای واقعی مردم صدها هزار زن بی‌سرپرست و بد سرپرست محروم از حداقل‌های لازم برای زندگی وجود دارد.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی کلان‌شهرها برگزاری کنسرت است ولی در دنیای واقعی چند صد هزار نفر حاشیه‌نشین مهم‌ترین معضل اجتماعی این شهرها است.

اگرچه ممکن است در مقاطعی روشنفکران با دوپینگ رسانه و شهرت موفق به تبدیل دغدغه‌های خود به اولویت بخش‌هایی از طبقات اجتماعی تاثیرپذیر جامعه شوند، اما درنهایت این طلاق فکری خود را در برخی پدیده‌های دیگر اجتماعی نشان خواهد داد.

⁣جلال آل احمد در خدمت و خیانت روشنفکران برای بیان مشخصات روشنفکر یکی از ویژگی‌های روشنفکری عوامانه ایرانی را در کنار مخالفت با دین و مذهب و علاقه‌مندی به سنن غربی؛ مخالفت با آداب و باورها و اعتقادات عامه مردم می‌داند. شاید نتوان انحصارطلبی جریان حاکم بر روشنفکری ایران را به‌ویژه در حوزه‌ای مثل سینما که از ابتدای شکل‌گیری آن را ملک طلق خود می‌پنداشته‌اند و احساس خطر این جریان از ورود جریان جدید رو به رشدی به این هنر صنعت را نادیده گرفت، اما:

اگر امیر قادری فیلمی را که از عامه مردم تا جواد ظریف را در سالن سینما به گریه واداشته است، کمدی مضحک خنده‌دار می‌نامد، نه الزاماً قصد هجو حاتمی کیا را دارد و نه این را از روی حقد بیان می‌کند. او تنها نمادی تام و تمام از نظام فکری روشنفکری معاصر ایرانی و نسبتش با مردم است.

وبگردی

روی خط خبر

  • آیین گلاب‌گیری کاشان در برج میلاد
  • ارز ۴۲۰۰ تومان غیر قانونی است/چگونگی خروج ۳۰ هزار میلیارد دلار از کشور
  • نامه ۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس به دادستان کل؛ درخواست رفع فیلتر توئیتر
  • اقتصاد اروپا با افت سرمایه‌گذاری آسیب دید
  • صوت جلسه رای گیری تفحص ازمسئولان دوتابعیتی موجود است
  • دادگاه استیناف بحرین حکم اعدام ۲ جوان انقلابی دیگر را تأیید کرد
  • ظرفیتهای اروپا برای حفظ برجام
  • مهناز افشار از «گلشیفته» جدا شد
  • وزارت خارجه فلسطین انتقال سفارت پاراگوئه به قدس را محکوم کرد
  • مطهری: ممکن است روحانی در برخی موضوعات عقب‌نشینی کرده باشد
  • سایه تعطیلی بر سر چند میدان نفتی در لیبی
  • عراقچی : اروپا فضای فعالیت شرکت‌ها با ایران را فراهم کند
  • بیشترین آلایندگی از دی اکسید کربن متعلق به نیروگاه‌ها است
  • امام جمعه کازرون: سه نفر در کازرون کشته شدند / اکنون وضعیت در شهر آرام است
  • جهانگیری: باید به جد از دیپلمات‌های کشور حمایت شود
  • رایزنی‌ نفتی سعودی‌ها با روسیه
  • واردات موقت کالا مشمول ثبت سفارش نیست
  • ریاست لاریجانی بر مجلس تکرار خواهد شد؟
  • ترامپ خواستار رسیدگی به نفوذ «اف بی ای» در ستاد انتخاباتی خود شد
  • افزایش آمار زنان بیمه شده تأمین اجتماعی
  • لگدمال شدن پرچم رژیم صهیونیستی از سوی نامزد سنای آمریکا
  • سربازان ایران اسلامی از توهین دشمنان به مردم نمی‌گذرند
  • شرایط بدِ جوی زندگی هزاران سریلانکایی را مختل کرده است
  • تحویل هواپیماهای ATR در کمتر از ۳ ماه آینده
  • خانه کلنگی در تهران هر متر ۲۶ میلیون تومان
  • پایش ۱۸ کانون آلوده به” سفید بالک” در جنوب تهران
  • نظر مریم حیدرزاده درباره سرود تیم ملی
  • خروج آمریکا از برجام ذره‌ای از اقتدار ایران کم نخواهد کرد
  • معتقدیم سوال سوم مجلس از رئیس‌جمهور قابل رسیدگی نیست
  • اعتراض به حضور جنیدی و امیری و غیبت مسئولان اقتصادی دولت