بررسی گزارش افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین در مجمع ملی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم

    کد خبر :223899

رئیس دفتر مجمع ملی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم( IPCC) اظهار کرد: نظرات دستگاه‌های مختلف را باید در مورد گزارش (SR۱.۵) افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین که اخیرا از سوی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم منتشر شده اخذ و در نهایت نظر رسمی دولت را در مورد این گزارش به IPCC اعلام کنیم.

ایمان باباییان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در دوره ششم فعالیت IPCC (هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم) هستیم. این هیات در دوره ششم باید پنج گزارش را منتشر کند. گزارش اول گزارش اصلی یا گزارش مادر است که مربوط به ارزیابی تغییر اقلیم در سطح جهان است. گزارش دوم در مورد تاثیر افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین است. همچنین این هیات باید در مورد بیابان زایی، تاثیر اقلیم روی اقیانوس و گزارش روش‌های برآورد و محاسبه میزان گازهای گلخانه‌ای در کشورها را منتشر کند.

وی افزود: برای هر یک از این پنج گزارش نمایندگانی را از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع گزارش به IPCC معرفی کرده‌ایم. برای گزارش اصلی تغییر اقلیم چهار نفر از ایران در هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم حضور دارند.

رئیس دفتر مجمع ملی IPCC گفت: برای گزارش اصلی تغییر اقلیم ۱۶ نفر را از ۱۶ دستگاه و دانشگاه به IPCC معرفی کردیم که این هیات طی یک فرآیند پیچیده چهار نفر را انتخاب کرد.

باباییان اظهار کرد: از دانشگاه سمنان، سازمان جنگل‌ها، پژوهشکده هواشناسی و دانشگاه فردوسی موفق شدند به عضویت کمیته هدف گذاری در IPCC درآیند که افراد برگزیده طی دو سه روز آینده به طور رسمی از سوی IPCC اعلام خواهند شد.

رئیس دفتر مجمع ملی IPCC با بیان اینکه آخرین گزارش هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم مربوط به افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین است، تصریح کرد: مرجع ملی IPCC در ایران سازمان هواشناسی است که باید نظر همه دستگاه‌های مرتبط را در این زمینه دریافت و به IPCC اعلام کند.

وی ادامه داد: نشست دیروز مجمع ملی IPCC برگزار شد تا بتوانیم نظر دستگاه‌های مختلف را در زمینه گزارش افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین دریافت کنیم.

باباییان با تاکید بر اینکه دولت باید نظر خود را در زمینه این گزارش به طور رسمی اعلام کند، گفت: از طریق برگزاری جلسات نظرات دستگاه‌های مختلف را اخذ می‌کنیم سپس از طریق وزارت خارجه نظرات رسمی دولت را در مورد گزارش افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین به IPCC اعلام خواهیم کرد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه اقلیم شناسی در پایان گفت: نظرات مطرح شده در این مرحله در نشست‌های COP بررسی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید