«عملکرد تلویزیون باید نقد شود»

چرا «لیسانسه‌ها» در تلویزیون نقد نشد؟

    کد خبر :223810

تهیه‌کننده برنامه «قاب نقد» توضیحاتی را درباره علت پخش نشدن این برنامه با حضور سروش صحت کارگردان «لیسانسه‌ها» ارائه داد و اعلام کرد: این برنامه که شامگاه گذشته قرار بود با نقد سریال «لیسانسه‌ها» به روی آنتن برود به دلیل جابه‌جایی کنداکتور به هفته بعد موکول شد.

یونس قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه «قاب نقد» و علت پخش نشدن آن در شامگاه گذشته اظهار کرد: ما خودمان هم در کانال تلگرامی «قاب نقد» تا لحظه آخر اطلاع‌رسانی کرده بودیم که این برنامه سر جایش پخش خواهد شد اما برخی اوقات جابه‌جایی کنداکتور به وجود می‌آید. تلویزیون هم ترجیح داد به جای اینکه این برنامه را دیرتر پخش کند آن را هفته آینده در ساعات مناسب‌تر به روی آنتن ببرد که این تغییرات اجتناب‌ناپذیر است.

او گفت: «قاب نقد» که چهاردهمین قسمت از برنامه خود را به نقد «لیسانسه‌ها» اختصاص داده است هفته آینده پخش خواهد شد.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره اینکه تا چه میزان لازم است خود رسانه برنامه‌هایش را نقد کند، اظهار کرد: وظیفه ذاتی تلویزیون این است که به همه امورات کشور بپردازد. برخی‌ها تقدیر می‌شوند، برخی‌ها تشویق و برخی‌ها نقد. همان طور که یک برنامه قدیمی در تلویزیون همچون «نود» به بررسی مسائل فوتبال می‌پردازد به داوری‌ها، رفتارها و بازی‌های فوتبالیست‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد یا برنامه سینمایی کارش پرداختن به موضوعات سینمایی است و اگر نقدی به آن‌ها هست آن‌ها را انجام می‌دهد. خود تلویزیون هم از این جامعه جدا نیست و عملکردش باید نقد شود.

او ادامه داد: اصل در برنامه‌ی «قاب نقد» بر این است که بدانیم بیننده چقدر از سریال‌هایی که برای مردم ساخته می‌شود، رضایت دارد و چه نقد و پیشنهاد و نظری برای ما دارد. تلویزیون با برنامه «قاب نقد» این فضا را ایجاد می‌کند که همه مردم با منتقدان همراهی کنند.

قاسمی با بیان اینکه برنامه «قاب نقد» برای نقد سریال‌ها از منتقدان حرفه‌ای استفاده می‌کند، گفت: با این اتفاق تلاش می‌شود بینندگان با این گفت‌وگوها سواد بصری بیشتری نسبت به دیدن فیلم و سریال داشته باشند. از مخاطبان می‌خواهیم که نظراتشان را درباره سریال‌ها بگویند.

تهیه‌کننده «قاب نقد» در عین حال گفت: «قاب نقد» فرصتی است برای سازندگان که توضیح دهند اگر مشکلاتی در کار بوده است چه علتی داشته است. به نواقص کارشان بیشتر پی ببرند. مخاطبان عام نیز در بیان نقدها از سوی منتقدان بیشتر آموزش می‌بینند و توجه آن‌ها به اصل موضوع بیشتر جلب می‌شود.

او در پاسخ به اینکه نقدها و پرسش‌های مردم تا چه میزان در برنامه «قاب نقد» مطرح می‌شود، اظهار کرد: ما از چند روش نقدهای مردم را می‌گیریم. زمانی که سریالی پخش می‌شود خود شبکه شماره‌ای را برای ارسال نظرسنجی برای مخاطبان ارسال می‌کند. زمانی که این نظرسنجی‌ها جمع می‌شود ما پیامک‌ها را دریافت می‌کنیم. از طرفی در برنامه قاب نقد نیز کانال و شماره‌ای داریم که نظرات مردم را چه در قالب تصویر، چه در قالب صدا و چه متن استفاده می‌کنیم. بسیاری از این نظرها کارشناسانه هستند.

تهیه‌کننده «قاب نقد» سپس اظهار کرد: امیدواریم این مشارکت ادامه پیدا کند و مخاطبان ما منفعل کارها را نبینند و نظرات خودشان را ارسال کنند، حتی بینندگان خارج از کشور. خیلی ارزشمند است که جامعه آماری بزرگی از مجموعه‌ها را داشته باشیم. پیش از این تیم گزارشگری راجع به سریال در یک محدوده خاصی نظرات مردم را می‌گرفتند اما ما معتقدیم این نظرات نمی‌تواند نظرات همه مردم باشد.

قاسمی سپس درباره حضور منتقدان و مهمانان برنامه اظهار کرد: هیچگونه مدیریت ویژه‌ای در نقدها مبنی بر اینکه چه کسی بیاید و چه بگوید وجود ندارد. ما یکسری منتقدان شناخته‌شده داریم که از آن‌ها دعوت می‌شود برای نقد سریال در برنامه حضور یابند اما عوامل نمی‌داند که چه کسی قرار است آثار آن‌ها را نقد کند. تاکنون هم هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم. هم عوامل، هم مسؤولان و هم منتقدان از برنامه راضی بوده‌اند.

این تهیه‌کننده همچنین درباره وجوه نقد در برنامه «قاب نقد» اظهار کرد: در نقد سریال‌ها لزوما نقد ما متکی بر طرح صرف مشکلات نیست؛ اگر لازم باشد خوبی‌ها و نکات مثبت سریال‌ها را هم می‌بینیم که شامل بازی‌ها و سکانس‌های درخشان و حتی موسیقی خوب هستند تا بیننده عام فرق خوبی و بدی سریال‌ها را بیشتر متوجه شود.

او در پایان گفت‌وگوی خود درباره‌ی برنامه «قاب نقد» که به نقد تمامی سریال‌های تلویزیون می‌پردازد، اظهار کرد: پیشنهاد ما به مسؤولان سیما این بود که فرصت دهند هر سریالی که در «قاب نقد» نقد و بررسی می‌شود از شبکه مربوطه نیز به روی آنتن برود تا مخاطبان بیشتر با برنامه همراه شوند.

قاسمی همچنین درباره ادامه‌دار بودن «قاب نقد» اظهار کرد: تاکنون مخالفتی با پخش برنامه وجود نداشته و تا زمانی که سریال‌های تلویزیونی پخش می‌شوند این برنامه نیز روی آنتن می‌رود.

برنامه «قاب نقد» تاکنون ۱۳ سریال را نقد و بررسی کرده است. این برنامه با نقد سریال «پرستاران» به روی آنتن رفت. قاب نقد شامگاه دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه قرار بود به نقد و بررسی مجموعه «لیسانسه‌ها» با حضور سروش صحت بپردازد اما به دلیل تغییر کنداکتور به روی آنتن نرفت و پخش آن به هفته آینده موکول شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید