سانحه سانچی منجر به اصلاح یا تدوین قوانین جدید دریانوردی می‌شود

    کد خبر :223743

مدیرعامل سازمان بنادر گفت که به زودی پاسخ شفافی درباره عوامل حادثه سانچی ارائه می شود و سازمان بین المللی دریانوردی نیز آن را برای اصلاح یا تدوین قوانین جدید بکار خواهد برد.

محمد راستاد در بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با تاکید بر اینکه باید از سانحه نفتکش سانچی درس هایی در خصوص رعایت ایمنی دریایی بیاموزیم، گفت: به زودی پاسخ شفافی به جامعه مخاطب داده خواهد شد که عوامل این اتفاق چه بوده است. سازمان بین المللی دریانوردی نیز به خروجی بررسی سانحه توجه خواهد کرد و آن را به عنوان نتیجه ای برای اصلاح یا تدوین قوانین جدید به کار خواهد برد.

وی با بیان اینکه در سانحه سانچی یک شرکت بزرگ کشتیرانی از کشورمان دچار خسران شد، افزود: باید از شرکت های حاضر در فعالیت دریانوردی و کشتیرانی حمایت شود. هیچ صنعتی در دنیا مانند صنعت دریانوردی دچار فراز و فرود نمی شود. تغییرات ناگهانی کرایه حمل ممکن است شرکتی را به ورشکستگی بکشاند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آنکتاد می گوید ۳۸۸ میلیارد دلار کرایه حملی است که شرکت های کشتیرانی به دست می آورند و این رقم معادل ۵ درصد تجارت جهانی است. ما در ایران ۲۲۹ فروند کشتی اقیانوس پیما داریم که سهم ما از مجموع کشتی های اقیانوس پیمای دنیا ۱.۱ درصد است و رتبه بیستم دنیا را در برمی گیرد که جایگاه خوبی است اما در زمینه حمل و نقل کانتینری ما در چنین جایگاهی قرار نداریم.

وی با بیان اینکه سالانه در دنیا ۱۴۵ میلیون TEU کانتینر جابه جا می شود، گفت: این در حالی است که حداکثر فعالیت کانتینری ما سه میلیون TEU بوده است که بخش عمده ای از آن توسط لاینرهای خارجی تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش مهر،مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر موارد مورد توجه را بحث تقویت و آموزش دریانوردان عنوان و اظهار کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار دریانورد در دنیا فعال هستند و پیش بینی شده تا سال های آینده ۱۶ هزار و ۵۰۰ دریانورد کمبود وجود داشته باشد که یک فرصت برای ایران شمرده می شود. ما صرفا نباید به کشتی های داخلی یا تحت پرچم دریانورد اعزام کنیم، بلکه باید ناوگان جهانی را نیز متقاعد کنیم تا از دریانوردان ایرانی استفاده کنند.

راستاد با بیان اینکه در دنیا حرکت اقتصاد دریایی به این سمت رفته که کشتی ها باید حداقل حامل ۲۰ هزار TEU کانتینر باشند و عمق بنادر نیز حداقل ۱۷ متر باشد تا این گونه کشتی ها بتوانند پهلوگیری کنند یادآور شد: به همین دلیل برخی بنادری که از نظر موقعیت جغرافیایی وضعیت خوبی نداشتند توانستند با افزایش عمق اسکله و حوضچه پهلوگیری کشتی ها به جایگاه خوبی دست یابند.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد در ارزیابی سالانه خود رتبه ایران در زمینه شاخص رقابت پذیری بنادر را هفدهم دنیا اعلام کرد که از این نظر دو کشور دیگر منطقه هفدهم و بیست و پنجم شده اند اما رتبه ایران در شاخص حمل و نقل دریایی پنجاه و هفتم و رتبه ما از نظر کیفیت بنادر هفتاد و یکم اعلام شده است، این در حالی است که همان دو کشور منطقه از این نظر در رتبه های سیزدهم و بیست و چهارم قرار گرفته اند.

راستاد با بیان اینکه در سطح جهانی گلوبال اپراتورها با لاینرها ادغام شده اند، افزود: برای آنکه رقابت پذیری خود را ارتقا دهیم، این موضوع مورد حمایت سازمان بنادر و دریانوردی است و قرار است در بندر شهیدرجایی، شرکت لاینر همان شرکت اپراتور بندر نیز باشد.

وی از دیگر اقدامات سازمان بنادر را استفاده بهینه از پس کرانه ها دانست و گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی پس کرانه در بندر شهیدرجایی داریم که در این اراضی به دنبال انبارداری نیستیم، بلکه به دنبال ایجاد مراکز تولیدی و ارزش افزوده و همچنین خوشه های صنایع بندری و ارتقای کمی و کیفی تاسیسات در این پس کرانه ها هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر اقدامات این سازمان را توجه به ارتقای کیفیت «شهر-بندر» و محیط بیرونی بنادر و نیز افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر دانست و گفت: همچنین ۱۲ بندر را در شمال و جنوب کشور به گردشگری دریایی اختصاص داده ایم، ضمن اینکه قرار است از سازندگان داخلی ناوگان گردشگری دریایی و همچنین سازندگان کشتی های امداد و نجات دریایی حمایت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید