با «کوتاهی اپراتور» تنها می‌توان به یک سوال پاسخ داد نه بیشتر!

    کد خبر :223583

فوت یک متهم در زندان یک مساله است و تکرار آن، مساله‌ای دیگری؛ مساله‌ای بسیار بزرگتر که برای پاسخ دادن به آن، هیچ توضیحی کامل و جامع نیست!

بازداشتگاه اوین که به تازگی با انتشار خبر خودکشی یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر، به صدر اخبار رفته و توجه همگان را به خود جلب کرده بود، در روز‌های اخیر بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. این بار با خبر خودکشی موفق متهمی که نه جوان بوده و نه آن گونه که درباره فرد فوت شده در هفته‌های گذشته مطرح شد، معتاد. خبر خودکشی یکی از اساتید به نام دانشگاه.

مرگ دکتر کاووس سیدامامی، مدیرعامل موسسه حیات وحش میراث پارسیان که به همراه جمعی از همکارانش به اتهام جاسوسی بازداشت و روانه اوین شده بود، آن هم از نوع خودخواسته و به شکل خودکشی، اتفاقی است که به شدت مورد توجه همگان قرار گرفته و باب اظهار نظر در این خصوص را باز کرده است. اظهار نظر‌هایی که به طرح ابهاماتی در این خصوص منجر شده و واکنش مسئولان را به دنبال داشته است.

از جمله این واکنش ها، نشستی بود که امروز با حضور جمعی از نمایندگان مجلس از گرایش‌های مختلف سیاسی برگزار شد و در آن فیلمی به نمایش درآمد که چگونگی مرگ سیدامامی را روایت می‌کرد. نشستی که برگزار کننده آن مسئولان اطلاعات سپاه بودند و در آن کارشناسان این نهاد توضیحاتی در خصوص ماجرا به نمایندگان ارائه دادند که برخی از این توضیحات در روایت نمایندگان حاضر در جلسه با رسانه‌ها برای عموم مطرح شدند.

از جمله توضیحات علی مطهری، نایب رییس مجلس که در این خصوص گفت: «در این جلسه فیلمی از داخل سلول آقای سیدامامی نشان دادند که در آن، لحظه خودکشی مشهود نیست، اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان [سید امامی]مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد. در اینجا کوتاهی اپراتور روشن است که متوجه این اتفاق نشده در حالی که باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است. به نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده و خودشان هم قبول دارند.»

توضیحاتی که می‌توان با سخنان علاالدین بروجردی، یکی دیگر از نمایندگان حاضر در آن جلسه، تکمیل‌ترش کرد: «کاووس سیدامامی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند، هرچند وی در سلول عادی نگهداری نشده است؛ در واقع وی با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری شده است. فیلم مذکور هم نشان می‌دهد که سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.»

به گزارش تابناک،بدین‌ترتیب مشخص می‌شود که فیلم مذکور تنها دقایقی پیش از آن رویداد مرگبار را نشان می‌دهد. اینجاست که باید پرسید چرا ادامه فیلم برای نمایندگان مجلس پخش نشده یا نمایندگان در خصوص توضیحاتی که در این خصوص دریافت کرده‌اند، اطلاع رسانی نکرده‌اند. سوالی کلیدی که برای رفع ابهامات این ماجرا لازم است پاسخ داده شود.

این در حالی است که سوال مهم‌تر در چرایی بی تفاوتی ماموران زندان در برخورد با ماجرا نهفته است. موضوعی که مطهری، نائب رئیس مجلس از آن با عنوان «کوتاهی اپراتور» یاد می‌کند و از پذیرفتن این قصور توسط ماموران خبر می‌دهد. کوتاهی در رصد مدام تصاویر دوربین‌های امنیتی نصب شده در سلول‌های مختلف که به منظور جلوگیری از اینچنین مواردی نصب شده‌اند و دست کم در این مورد، قصور انسانی موجب شده کارایی خود را از دست بدهند.

اینجاست که می‌توان پرسید آیا بیان این قصور و تن دادن به آن کافی است یا می‌بایست مقصر مشخص شده و مجازات شود؟ با توجه به اینکه این قصور به جان باختن یک تن و پدید آمدن حواشی فراوان منجر شده، چه مجازاتی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و از آن فراتر، رسیدگی به این اتهام چگونه خواهد بود؟ آیا مسئولیت این اتفاق متوجه نهاد خاصی ست که قرار است بابت قصور رخ داده در زیرمجموعه اش، در دادگاهی به آن رسیدگی شود؟

همه این پرسش‌ها در حالی است که می‌دانیم بازداشتگاه اوین به تازگی با خودکشی دیگری در کانون توجه‌ها قرار گرفته و هنوز از حواشی آن ماجرا فاصله نگرفته است. رویدادی که در زمان کوتاهی تکرار شده تا این سوال به وجود آید که آیا «قصور» اپراتور دستمایه خوبی برای توجیه عملکرد ضعیف ماموران و مدیران این بازداشتگاه است یا خیر؟ مگر ممکن است بعد از آن رویداد نخست، تدابیر امنیتی تشدید نشده باشد و حتی رصد مدام دوربین‌ها و تدابیر اولیه‌ای از این دست در دستور کار قرار نگرفته باشد؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید