آغاز پرداخت قسط‌های بانکی بدون تحویل خانه

    کد خبر :22353

مسکن مهر، پرحاشیه‌ترین پروژه‌ای است که از دولت‌های نهم و دهم به دولت یازدهم، به ارث رسید؛ داستانی‌ تکراری از گفته‌ها و ناگفته‌هایی که هر روز روی تارنمای رسانه‌های کشور، سطربه‌سطر آن از سختی‌ها و مشکلات متقاضیان این خانه‌ها، حکایت می‌کند.

اگرچه سرانجام این ارثیه شوم برای دولت یازدهم، پایان‌یافتن حدود 55 درصد از واحدهایی بود که از حالت نیمه‌تمام، به آخرین مراحل خود، یعنی مرحله تحویل رسید‌ند اما این‌بار مشکلات دیگری در لابه‌لای این روایت تمام‌نشدنی، جا خوش کردند و از حال و روز ناخوش این پروژه‌ها به گونه‌ای دیگر، حکایت کردند. حالا با پایان‌یافتن پروژه‌های مسکن مهر، سایه چالش‌هایی از قبیل انواع کلاه‌برداری‌ها و دزدی‌ها از طرف شرکت‌های سازنده، روی دوش متقاضیان این خانه‌ها سنگینی می‌کند؛ کلاه‌برداری‌هایی از قبیل فروش یک واحد به چندین نفر و نیمه‌کاره رها شدن واحدها. سال گذشته بود که با آزادشدن خریدوفروش واحدهای مسکن مهر پرند، خبرهایی از فروش یک واحد مسکونی به چندین خریدار به گوش رسید. حتی در آن‌روزها، مدیرعامل شهر پرند، به متقاضیان این خانه‌ها هشدار داد تا فریب دلالان و سودجویان را نخورند؛ با این همه هنوز هم می‌توان خبرهایی از این‌دست را درباره این پروژه‌های جنجالی شنید. حالا که واحدهای مسکن مهر مخصوصا در پرند به مراحل پایانی خود رسیده‌اند و متقاضیان این خانه‌ها برای تحویل‌گرفتن واحدهایشان به شهرهای جدید می‌روند، از اتفاقات تلخ دیگری حکایت می‌کنند که از سوی شرکت‌های سازنده مسکن مهر، گرهی بر گره خانه‌دار شدن این مردم، افزوده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وقایع اتفاقیه ، در کنار همه این اتفاقات تلخ، مشکلات دیگری را هم می‌توان در بازدید از پروژه‌ها، مشاهده کرد؛ مشکلاتی که از نبود فضای امنیتی و امکاناتی از قبیل گاز، خبر می‌دهند. به گفته یکی از متقاضیان این خانه‌ها در پرند، «در واحد مسکونی ما امکاناتی از قبیل آب و برق وجود دارد اما هنوز دست شرکت گاز برای رساندن گاز به این منطقه بسته است.» به گفته این متقاضی، «گاز به پرند رفته اما قرار شده تا شرکت سازنده، ابتدا پکیج را نصب کند و بعد با تأیید وزارت گاز، به واحدهای ما گاز‌رسانی شود.» گفته این متقاضی مسکن مهر پرند درحالی است که با گذشت چندین ماه از قول نصب پکیج به واحدهای مسکونی مهر، هنوز این اتفاق نیفتاده است و مردم با وجود پرداخت هزینه گاز، هنوز نتوانسته‌اند از این امکان بهره‌مند شوند. به گفته یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر در پرند، «هم اکنون پروژه‌ها در مرحله‌ای هستند که به ما کلید موقت را داده‌اند تا با امکان بازدید از این خانه‌ها، این کلید را به نگهبان تحویل دهیم تا شرکت سازنده برای ما پکیج را نصب کند اما فعلا خبری نیست و شرکت گاز هم نمی‌تواند گازرسانی کند.» او ادامه می‌دهد: «چند ماهی است که قسط‌های وام مسکن را پرداخت می‌کنیم، بدون اینکه واحد خود را تحویل گرفته باشیم. اقساط واحد مسکونی را می‌دهیم که در دست ما نیست اما وقتی اقساطمان عقب می‌افتد، بانک پیامک می‌فرستد و جریمه دیر پرداخت شدن را لحاظ می‌کند.» او با یادآوری اینکه به ما اعلام شده که وقتی پکیج نصب شد، بلافاصله باید برای پنجره‌ها محافظ بگذاریم و برای در ورودی میله‌های آهنی نصب کنیم، توضیح می‌دهد که «واحدها نگهبان دارند اما نگهبانان به ما گفته‌اند که باید ایمن‌سازی کنیم زیرا بلافاصله پس از نصب پکیج، سارقان، پکیج‌های نصب‌شده را به سرقت می‌برند و شرکت سازنده واحدها دیگر مسئولیتی در‌این‌زمینه نخواهد داشت.» مشکلات مسکن مهری‌‌ها کم نیستند. در طول این چند سال، حکایت‌های تلخ زیادی از این خانه‌ها به گوش رسیده. دزدی، یکی دیگر از معضلاتی است که در گرفتاری این روزهای مسکن مهری‌ها، سهم مهمی دارد. آن‌طور که متقاضیان این خانه‌ها می‌گویند، حتی اگر امکاناتی هم به این خانه‌ها برسد، به‌علت فضای ناامن پرند، از گزند دزدها در امان نخواهد بود. مثلا همین نصب پکیج؛ اگر پکیج‌ها نصب شوند، تا رسیدن مأموران شرکت گاز، حتما دزدیده خواهند شد که باید حتما به واحدها، نرده نصب شود.

برخی فازهای پرند، هنوز محوطه‌سازی نشده

یکی دیگر از معضلات مهم در پرند، محوطه‌سازی است؛ موضوعی که این‌روزها صدای بسیاری از خریداران این خانه‌ها را درآورده و با وجود پرداخت هزینه آن به‌دست متقاضیان، هنوز به سرانجام خود نرسیده است. پرندی‌ها می‌گویند، هزینه‌های لازم برای محوطه‌سازی فضای سبز را مرحله به مرحله پرداخت کرده‌اند اما هنوز هم از نبود فضای تمیز و پاکیزه در پرند، به‌شدت، رنج می‌برند. به گفته بسیاری از متقاضیان، بعد از سال‌ها انتظار و پرداخت هزینه، نه خبری از محوطه‌سازی است و نه خبری از آسفالت خیابان‌ها. آن‌طور که در خبرها آمده، از هر کدام از اعضا برای محوطه‌سازی حدود دو میلیون تومان پول گرفته شده ولی هنوز برخی از فازهایی که خانه‌های مسکن مهر در آنها مستقر هستند، محوطه‌سازی نشده‌اند. به گفته یکی از متقاضیان مسکن مهر در پرند، «هر چه پول داشتیم برای خرید واحد پرداخت کردیم و برای محوطه‌سازی هم پول دادیم. این دو میلیون جدید نه در قراردادها هست و نه در توان ما. امیدوارم هر چه زودتر مسئله حل شود و ما را از بلاتکلیفی نجات دهند.» به گفته یکی دیگر از متقاضیان، «بعد از چندین سال دوندگی و به‌زحمت پول جور کردن که برای آماده‌سازی و پکیج آن، دوبار پول از ما گرفته‌اند، 10 روز است کلید آن را به ما تحویل دادند ولی نه پکیج دارد و نه امکانات آن قابل‌استفاده است. کلا ناراضی هستیم و پشیمان که این همه وقت تلف کردیم و منتظر وعده‌های پوچ شدیم.» یکی دیگر از متقاضیان هم می‌گوید: «جزء اولین ثبت‌نام‌کنندگان بودم در تهران، تعاونی اول مسکن مهر، منطقه پنج، تا حالا واحدم را تحویل نگرفته‌ام، از 15 میلیون تومان شروع کردم و حالا که رسیدم به 33 میلیون تومان، هنوز خبری از نقاشی نیست.»

ضرر در خریدوفروش بعد از این همه سال انتظار

بسیاری از متقاضیان مسکن مهر در پرند، از اینکه بعد از سال‌ها خواب پول و سرمایه در این شهرها همچنان سرگردان هستند، گلایه دارند. گلایه‌های این‌چنینی که از خواب پول و سرمایه پرندی‌ها در واحدهای مسکونی مهر، حکایت می‌کنند، کم نیستند. به گفته یکی از خریداران یکی از واحدهای مسکونی 81 متری پرند: «به ما گفته بودند که در خرداد سال 91 واحد شما را تحویل خواهیم داد اما حالا که خرداد 96 است هنوز خبری از تحویل واحدها نیست و وقتی برای بازدید واحدهایمان با همین کلید موقت می‌رویم، با مشکل نبود گاز مواجه هستیم.» آن‌طور که به نظر می‌رسد اگرچه واحدهای مسکونی مهر در پرند آماده تحویل هستند و پروژه ‌در مراحل پایانی خود قرار دارند اما به‌علت نبود امکانات رفاهی در آنها، دست بسیاری از متقاضیان برای خریدوفروش این خانه‌ها همچنان بسته است.

حالا به گفته بسیاری از متقاضیان مسکن مهر در پرند، به‌علت نبود امکاناتی از قبیل گاز، کسی سراغی از این واحدها نمی‌گیرد و بسیاری از آنها مجبورند همچنان منتظر رسیدن امکانات رفاهی به این منطقه باشند. بسیاری از متقاضیان مسکن مهر، از این گلایه دارند که اگر بعد از حدود 10 سال خواب سرمایه در این واحدها، پول خود را در بانک‌ها پس‌انداز کرده بودند، حالا خیلی بیشتر از اینها سود کرده بودند. به گفته یکی از متقاضیان مسکن مهر در پرند، «حالا بعد از پرداخت حدود 40 میلیون تومان، در بهترین حالت، واحد ما را متری 900 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان می‌خرند اما به‌علت نبود امکاناتی از قبیل محوطه‌سازی و گاز، واحدهای ما مشتری ندارند.» پرندی‌ها می‌گویند، بنگاه‌ها اگر بخواهند در بهترین حالت، واحد ما را خریداری کنند، خانه‌های ما را بدون کسری وام، حدود 50 میلیون تومان، می‌خرند که اینها همگی به ضرر ماست.

با پایان‌یافتن حدود چهار سال فعالیت دولت یازدهم، اگرچه مشکلات مسکن مهر، کمی به سرانجام رسیدند و از حالت نیمه‌تمام، به مراحل پایانی رسیدند اما مشکلاتی از قبیل نبود امکانات اولیه زندگی در شهرهای جدید، کار را تا جایی پیش برده که این متقاضیان نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ نه راه برای خریدوفروش باز است و نه خبری از رسیدن امکانات شهری به شهرهای جدید است. حالا با رسیدن دومین مرحله فعالیت دولت روحانی، باید دید سرنوشت این واحدها به کجاها ختم خواهد شد؛ آیا بعد از چهار سال، امکانات اولیه، از قبیل گاز، محوطه‌سازی و امنیت به پرند خواهد رفت؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید