مخالفت دولت با اختصاص بودجه به بارورسازی ابرها

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۲۸
    کد خبر :223387

در حالی که خشک‌سالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود، علی وقف‌چی عضو کمیسیون تلفیق مجلس از مقاومت دولت برای تخصیص اعتبار برای بارورسازی ابرها خبر می‌دهد.
وزیر نیرو از اعلام آمادگی سپاه برای کمک در امر بارورسازی ابرها خبر داده است البته کمک گرفتن از سپاه در زمینه استفاده از هواپیماهای آنها و در صورت فراهم شدن بقیه امکانات اعلام شد. چند روز پیش هم مسئولان وزارت خانه نیرو گفته بودند که هیچ بودجه‌ای برای آغاز پروژه بارورسازی ابرها در اختیار ندارند و به همین دلیل هم نتوانستند مانند سال گذشته از کشورهای همسایه مانند روسیه برای این کار کمک بگیرند.

این موضوع نگرانی‌های را در مورد خشک‌سالی در سال آبی آینده ایجاد کرده است، مخصوصاً اینکه، میزان بارش در کل کشور به نصف میزان بارش تا همین روز در سال گذشته هم نرسیده است. با همه اینها علی وقف‌چی که عضو کمیسیون کشاورزی و تلفیق بودجه سال 97 است از مقاومت دولت برای تخصیص بودجه به این حوزه خبر می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه با وجود اینکه اهمیت باروری ابرها و تأثیر آن بر میزان بارش اثبات شده است و خشک‌سالی و کمبود بارش به عنوان یک ابرچالش در کشور مطرح شده، دولت در لایحه بودجه سال آینده ردیفی برای این کار در نظر نگرفته است.»

او ادامه می‌دهد: «ما در رایزنی با دوستان در دولت خیلی تلاش کردیم که اعتبار مطمئن و قابل تخصیص به این حوزه اختصاص پیدا کند اما موفق نشدیم چون به هیچ وجه با این کار موافقت نکردند. پیشنهاد ما این بود که با توجه به اعلام نیاز نهادهایی که در امر بارورسازی ابرها دخیل هستند حداقل 200 میلیارد تومان که رقم زیادی هم نیست، در نظر گرفته شود اما نتوانستیم موافقت دولت را جلب کنیم.»

وقت‌چی می‌گوید: «عدم موافقت دولت در حالی است که ما توقع داریم نه تنها خودشان در این زمینه فکری کنند بلکه از ما بخواهند برای اختصاص اعتبار بیشتر فشار بیاوریم اما ماجرا برعکس است و حتی اصرارهای ما هم جواب نداد.»

به گزارش اعتماد انلاین،این عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره دلیل مقاومت دولت می‌گوید: «به هر حال دولت با کمبود اعتبار مواجه است و از طرفی چون این موضوع یک موضوع جدید است و سابقه تخصیص بودجه به آن وجود نداشته، دولت باید از یک جای دیگری کسر کند و به آن اضافه کند. در شرایطی که همه بخش‌ها خواهان اختصاص بودجه بیشتر هستند و برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنند طبیعی است که دولت کار سختی در پیش داشته باشد اما همه اینها نباید باعث شود که در مورد موضوعی به این مهمی غفلت صورت بگیرد.»

وقف چی نبود اطمینان به روش‌های جدید علمی را دلیل اصلی بی‌توجهی دولت به این موضوع می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه در بسیاری از نهادها از جمله دولت توجه به علم کاربردی روز بسیار کم است. بحث بارورسازی ابرها هم از همین دست است و مدت‌ها طول می‌کشد که اهمیت این موضوع درک شود در حالی که بسیاری از کشورها مانند استرالیا که نسبتاً پر باران هم هستند سال‌ها است که از این روش استفاده می‌کنند و نتیجه هم گرفته‌اند اما ما فعلاً منتظریم و کمترین اهمیت را به آن می‌دهیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید