از برجام نباید انتظار معجزه اقتصادی داشت

    کد خبر :223319

عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر تاثیرات مثبت برجام در اقتصاد خاطرنشان کرد برداشتن اثرات تحریم‌ها بیش از ده سال طول می‌کشد.

دوازدهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع بررسی و تدوین تأثیر تحولات برجام بر فضای کسب و کار و اقتصاد ملی به ریاست محمد صادق مشایخ و با حضور زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران، سید محمد هاشمی اصفهانی مشاور اسبق وزیر نفت، حسین ابویی مهریزی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رمضانعلی صادق زاده رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمشید عدالتیان عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران،غلامعلی ریاحی وکیل پایه یک دادگستری، محمدحسین مرادی زاده عضو بنیاد امید ایرانیان، آمنه علاقبند مدیر آی­تی شرکت ام.بی.آی، یاسر فیاض بخش عضو بنیاد امید ایرانیان و عابد مشایخ دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی، برگزار گردید.

برداشتن تحریم ها بیش از ده سال طول می کشد

جمشید عدالتیان عضو ارشد اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران در این جلسه با بیان اینکه برجام را باید از دو منظر ۱- نگاه پیشگیرانه (که خوب است)۲- نگاه پیشرانه نگاه کرد،گفت: موفقیت در حصول سند برجام خوب بود اما باید دانست، این یک سند است برای توقف برخی بحران ها ، ولی از سند برجام نباید انتظار معجزه اقتصادی داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین،وی خاطرنشان کرد: باید دقت کرد که در مسیر مذاکرات هسته ای تا رسیدن به توافق برجام ما حداقل ده سال را از دست دادیم.

استاد اقتصاد دانشگاه اضافه کرد: وضع تحریم ها ، نهایتاً ۲ تا ۳ سال طول می کشد چون هوشمند است ، اما باید دانست برداشتن تحریم ها بیش از ده سال طول می کشد و در ضمن این در صورتی است که دو طرف به توافق نامه پایبند بمانند.

وی ادامه داد: با این توافقنامه خطر را از کشور دور کردیم، اما در ادامه با دیپلماسی اقتصادی باید به رفع بیماری های مزمن اقتصادی کشور بپردازیم.

وی با بیان اینکه کشور ما در حوزه کسب و کار و اقتصاد ملی ، سه- چهار مورد بیماری اقتصادی دارد، ادامه داد: می بایست توسط متخصصین دلسوز اقتصادی به رفع معضل بیماری های اقتصادی کشور پرداخت و در این راستا باید سیاست های اقتصادیمان را تغییر دهیم.

عدالتیان ادامه داد: به عنوان مثال، جهت رفع مشکلات در حوزه نفت و بنزین ، باید مدیریت در این حوزه به طور کامل به بخش خصوصی واگذار گردد.

وی افزود: جهت بهبود وضعیت مدیریت اقتصادی کشور ، باید امنیت مردم و دانشمندان کشور را ارتقاء بخشیم و در ضمن باید میزان کار مفید را در کشور افزایش داد، در این زمینه نیاز به حمایت و فرهنگسازی مجدانه داریم.

آمریکا مستقیماً و با قلدری و چین غیرمستقیم و با ظاهری دوستانه ، هر دو در مقابل ما ایستاده اند

سید محمد هاشمی اصفهانی مشاور اسبق وزیر نفت نیز گفت: می بایست از توفیق حاصله برجام به عنوان سندی مفید و ارزشمند به ویژه در داخل کشور حمایت کرد که درنتیجه ، قطعاً برجام توسط کشورهای خارجی بهم زده نخواهد شد.

می‌بایست مشکلاتی که در اجرای برجام چه در داخل و چه در خارج به وجود می آید را ، ما برایش راه حل بیابیم.

مشاور اسبق وزیر نفت افزود: با توجه به آنکه مطالبات ما از کشور چین منوط به Transaction های مالی و بانکی است و آمریکا تاکنون این اجازه را به چین نداده تا مطالبات ما را از مسیر بانکی باز پس دهد، لذا چین به ایران پیشنهاد می کند: ما سیستم و سامانه های توسعه صنعتی را در ازای بدهی های مالی به شما ارائه می کنیم، کارخانجات متوقفتان را Renovate و راه اندازی می کنیم و مواد اولیه موردنیاز را نیز تأمین می کنیم.

وی با بیان اینکه این درحالیست که بعد از برجام میل ما به سمت صنایع اروپایی رفته است و راغبیم تا همکاری های اقتصادی و قراردادهای تجاری را با اروپایی ها برقرار نماییم، ادامه داد: درصورتیکه ما مطالبات و سرمایه های کلانی در اروپا نداریم، اما برعکس در چین سرمایه انبوهی داریم ، که اگر در روابط اقتصادی و تجاری ما با چین مشکلی بوجود بیاید خطای بزرگیست و قادر نخواهیم بود مطالباتمان را از این کشور دریافت کنیم لذا باید صنعت و تکنولوژی را در ابعاد مختلف از آنها بخریم و در راستای راه اندازی مجدد صنایع و کارخانجات داخلی از آنها استفاده کنیم تا شاهد شکوفایی اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار و رشد صنایع و تولید داخل باشیم.

هاشمی افزود: درحال حاضر آمریکا مستقیماً و با قلدری و چین غیرمستقیم و با ظاهری دوستانه ، هر دو در مقابل ما ایستاده اند، اما ما باید در این شرایط منافع ملی مان را در اولویت قرار دهیم و با برقراری همکاری های توسعه ای با چین مطالباتمان را از چین باز پس بگیریم.

وی با بیان اینکه ما باید با کشورهایی که از نظر اقتصادی توانمند و از طرفی در فعالیت ها و مراودات اقتصادی ضعیف و متوقفند کار کنیم،گفت: همانند کشورهای اسکاندیناوی که سرمایه و تکنولوژی دارند اما در جستجوی بازارهای جدید هستند. ولی واقعیت این است که ما در برابر چین با تندی نمی توانیم برخورد کنیم چون در حوزه اقتصادی و تعامل با بازارهای جهانی بسیار قدرتمند است.

درادامه این نشست حسین ابویی مهریزی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: با توجه به مقتضیات کنونی ، باید به رفع ایرادات همه جانبه بپردازیم. باید موضوع فن آوری در بسته های اقتصادی بطور جدی وارد گردد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید از ظرفیتهای حاصل از برجام در راستای بهبود فضای کسب و کار بهره برداری کنیم.

وی افزود : با توجه به آنکه مسؤول فاینانس و مسؤول ارزی در قراردادهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ، بنده بودم از نزدیک شاهد پیشرفتهای خوب قراردادها بعد از برجام بودم و ما در حوزه نفت و گاز و قراردادهای محیط زیستی موفق و توانمند بودیم.

وی ادامه داد: باید بحث دیپلماسی اقتصادی را جدی بگیریم. اهداف همه کشورها تأمین منافع ملی براساس منافع اقتصادی است بنابراین باید از همه اشخاص و سازمانهایی که در پیشبرد پروژه ها و کارهای تخصصی ملی صاحب نظرند، در راستای شکوفایی اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار استفاده نمود.

ابویی مهریزی اضافه کرد: پارادایم های حوزه اقتصادی صنعت، معدن و تجارت با سیاست های اقتصاد مقاومتی منطبق است.

وی تأکید کرد: جهت بهبود فضای اقتصادی کشور باید بین اقتصاد سیاسی و سیاست های اقتصادی تفکیک قائل شویم.

مقصر واردات اجناس نامرغوب چینی بازرگانان و واردکنندگان کشورمان از چین هستند

غلامعلی ریاحی گفت: متأسفانه تحریم های آمریکا به شدت ما را تحت فشار قرار داد و آمریکا اجازه استفاده از دلار را به ما نداد و به همین دلیل ما در حصر کشورهای چین و روسیه قرار گرفتیم.

درحالیکه تعاملات اقتصادی با کشورهای اروپایی از تعامل با چین بهتر است.

حقوقدانان و وکیل پایه یک دادگستری افزود: مقصر واردات اجناس نامرغوب چینی وارد شده به کشورمان در این زمان کشور چین نیست، بلکه مقصر اصلی بازرگانان و واردکنندگان کشورمان از چین هستند که اجناس بنجل و نامرغوب چینی را به دلیل به دست آوردن حداکثر میزان سود شخصی به کشور وارد و به مردم ما تحمیل می کنند.

به هر حال با حصول برجام شرایط کشورمان بسیار بهتر شد و در راستای بهره برداری از سند برجام باید با تأکید در تکنولوژی های بومی و دانش مان و از طرفی ایجاد امنیت بهینه سرمایه گذاران خارجی ، به بهبود سطح معیشت مردم و فضای کسب و کار بپردازیم.

ریاحی در پایان تأکید کرد: جهت بهبود فضای اقتصادی کشور ، به هیچ دو تابعیتی نباید سمت ارشد مدیریتی داد.

آمنه علاقمند گفت: باید در سازمانها و نهادها به آموزش علوم روز و تکنولوژیک پرداخت تا مسؤولان سازمانها بتوانند Business Plan ها را به خوبی تدوین کند و مسایل را به خوبی تحلیل کنند.

مدیر آی تی شرکت ام.بی.آی افزود: باید Bankable شویم و مشکلات زیرساخت را مرتفع کنیم. می بایسست عملکردهای سازمانی را از سنتی به دانش محوری و تکنولوژیک ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: باید مشکلات جذب سرمایه را مرتفع کنیم و نیز مشکل Bank Guarantee را باید برطرف کنیم. چون در حال حاضر سرمایه گذاری داخلی با توجه به وجود بهره های بالای بانکی توجیه پذیر نیست. بانک ها به عنوان حامی سرمایه گذاری داخلی باید به ارائه تسهیلات ویژه بپردازند.

باید مشکل بانکداری در کشور را حل کنیم

شهریار عامری گفت: برجام به عنوان سندی صلح طلبانه و تعاملی با جهان ، سند بسیار ارزشمندی است که ما باید از آن به خوبی بهره برداری کنیم.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پس از برجام باید با ارتقا کیفیت و همچنین کاهش قیمت محصولات تولید داخل ، به رقابت با محصولات چینی بپردازیم و باید خود را به روز کنیم تا بتوانیم در عرصه بین المللی به رقابت بپردازیم.

صاحب نظر برجسته محیط زیست و حوزه انرژی افزود: باید نگاه های سنتی را کنار بگذاریم و با تجهیز به دانش های روز ، به تعامل با جهان بپردازیم.

وی افزود: باید مشکل بانکداری در کشور را حل کنیم. باید با رعایت استانداردهای بین المللی حسابداری و بانکی ، به تعامل و ارتباطات گسترده بانکی در سطح بین الملل بپردازیم.

همچنین باید با توسعه زیرساخت ها و بسترسازی ، به جای واردات کالاهای بنجل و نامرغوب چینی، کارخانه و تکنولوژی به کشور وارد کنیم، از فرصت ها استفاده بهینه نماییم و فاصله یمان را با کشورهای جهان کم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید