جشنواره فیلم فجر و سلیقه محوری

    کد خبر :223244

رضا ترکمان با اشاره به اینکه بهتر است داوران جشنواره فجر تعریف خود از خلاقیت در بخش جلوه های ویژه میدانی را تعریف کنند گفت: این جشنواره تا چه زمانی می خواهد سلیقه محور عمل کند.

رضا ترکمان از جمله مدیران جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران، با اشاره به نوع انتخاب و داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: یکی از مسائلی که برای ما از اهمیت بسیاری در برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر و انتخاب نامزدها وجود دارد این است که بدانیم تا چه زمانی می خواهند به صورت کاملا سلیقه ای در مهمترین رویداد سینمایی کشور پیش روند. چرا هیچ معیاری وجود ندارد که یک هنرمند بداند چگونه باید در زمینه رشته خود فعالیت کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، بیش از هر زمان دیگر سلیقه ای عمل شد و هر کسی هر فیلم و هر شخصی را که دوست داشت انتخاب کرد و باعث شد اهالی سینما شوکه شوند. همه کسانی که در سینما و در رشته های مختلف فعالیت می کنند، دوست دارند بدانند که معیار انتخاب نامزدها و بعد برگزیدگان بر چه اساس است.

این مدیر جلوه های ویژه میدانی بیان کرد: چه چیز باعث شده است که داوران جشنواره ملی فیلم فجر بگویند که خلاقیت در بخش جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران وجود ندارد. در صورتی که در همین دوره از جشنواره ملی فیلم فجر، بخش جلوه های ویژه میدانی در فیلم های مختلف کارهای نو و خلاقیت بسیاری داشتند. به عنوان مثال در فیلم های «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی طراحان جلوه های ویژه میدانی کاملا خلاقانه عمل کرده بودند که از آن جمله می توان به صحنه های انتحاری زدن در شکم و شیشه خرد کردن های خارج از رسوم سینمای ایران اشاره کرد.

وی تاکید کرد: بخش جلوه های ویژه میدانی از امکانات بسیار اندکی برخوردار است و مدیر این بخش به همراه دستیارانش باید هرچه می خواهند خودشان بسازند و آماده کنند و این خود یک خلاقیت در سینمای امروز به شمار می رود.

دستیار محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه میدانی در فیلم سینمایی «دوئل» توضیح داد: زمانی که می گویند این بخش خلاقیت ندارد باعث شگفتی ما می شود چرا که در سینمای ایران تنها بخش هایی مانند جلوه های ویژه میدانی و جلوه های بصری است که خلاقانه عمل می کند. آیا در بخش دکور و طراحی صحنه که همیشه شاهد یک دکور همیشگی بر اساس موضوع در فیلم های سینمایی هستیم، خلاقیت می بینیم. یا فیلمبرداران ما همگی خلاقیت دارند به غیر از اینکه امکانات شان بر اساس پیشرفت تکنولوژی به روز شده است؟

وی بیان کرد: مساله دیگر این است که هر سال یک نفر را در بخش جلوه های ویژه میدانی برای چند فیلم کاندید می کنند و این مساله سبب می شود تا تلاش هنرمندان در آثار دیگر به خوبی دیده نشود، در حالی که ما در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر کارهای جدیدی بسیاری در بخش جلوه های ویژه میدانی داشتیم که حداقل می توانست نامزد شود.

ترکمان در پایان گفت: امیدوارم جشنواره ملی فیلم فجر و داورانی که برای آنها انتخاب می شوند، اعلام کنند که خلاقیت از نظر آنها چه چیز است تا ما هم بدانیم چگونه کار کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید