بیماری پدوفیلیا را بشناسید

    کد خبر :222830

یک درمانگر جنسی گفت: عوامل ژنتیکی، زیستی، هورمونی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در ایجاد اختلال پدوفیلیا(تمایل به برقراری ارتباط جنسی با کودک) در فرد نقش دارند.

دکتر فاطمه آذرتاش درباره اختلال پدوفیلیا اظهار کرد: در ابتدا باید گفت پدوفیلیا یکی از انواع پارافیلیا یا انحراف جنسی است، به بیان دیگر وقتی فردی دچار نابه‌هنجاری جنسی است که خیال‌پردازی‌های مکرر و شدید جنسی یا رفتارهایی نسبت به اشیاء، کودکان یا سایر اشخاص(بدون رضایت آنها) داشته و یا خود یا شریک جنسی‌شان را عذاب می‌دهند.

وی ادامه داد: زمانی می‌گوییم فردی دچار انحراف جنسی است که به مدت ۶ ماه این نابه‌هنجاری را تجربه کند وزمان‌هایی که دچار استرس می‌شود این افکار و تمایلات و رفتارها در او تشدید شود.

این درمانگر جنسی با بیان اینکه اختلال پدوفیلیا یکی از این انحراف‌ها است، بیان کرد: افراد دارای پدوفیلی یا اختلال بچه‌بازی افرادی هستند که توسط کودکان و نوجوانان زیر ۱۳ سال تحریک می‌شوند، در واقع زمانی می‌توانیم بگوییم فردی دارای این اختلال است که حداقل ۱۶ ساله بوده و دست کم ۵ سال بزرگ‌تر از کودکان و نوجوانانی باشد که مجذوب‌شان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از شیوع این اختلال در کشور آمار دقیقی نداریم، افزود: دلیل این موضوع آن است که افرادی که چنین تمایلاتی دارند به دلیل غیرمجاز بودن رفتارشان کمتر برای درمان مراجعه می‌کنند.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که مرتکب این اعمال می‌شوند مرد هستند، چنین مردانی علاوه براینکه برای لذت جنسی اقدام به ارتباط جنسی با کودک می‌کنند برای ارضای سلطه‌جویی، آزار و پرخاشگری این کار انجام می‌دهند این درحالی است که زنان مبتلا به پدوفیلیا بیشتر به دنبال هیجان و لذت جنسی هستند.

وی با اشاره به اینکه دو سوم قربانیان این افراد معمولا دختران هستند، تصریح کرد: یک سوم مبتلایان به این اختلال، کودکان، خویشاوند و اطرافیان خود را مورد هدف قرار می‌دهند. این افراد معمولا افرادی منزوی، فاقد مهارت‌های اجتماعی، مضطرب، با اعتماد به نفس پایین، پرخاشگر و جاه‌طلب هستند که از این طریق می‌توانند نیاز خود به جاه‌طلبی‌ را ارضاء کنند.

اخته کردن راه‌حل نهایی

به گفته آذرتاش برقراری ارتباط با قربانیان معمولا با تماس‌های خوب شروع شده و به تماس‌های مشکوک و جنسی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌‌های متفاوتی در خصوص عوامل ایجاد کننده پدوفیلیا موجود است، عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، زیستی، هورمونی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در ایجاد این اختلال نقش دارند، همچنین یک نظریه درباره اختلال بچه‌بازی این است که این اختلال از اختلالات عصبی رشدی اولیه ناشی می‌شود که در قطعه گیج‌گاهی ایجاد شده است پژوهشگران معتقدند این موضوع در تغییر تحریکات جنسی دخیل است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علت دیگر ایجاد این اختلال در افراد، مورد بهره‌کشی جنسی قرار گرفتن در کودکی است، اضافه کرد: همچنین پژوهشگران تغییر سطح سرتونین را در افراد مبتلا به پدوفیلی تشخیص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ابتدا سعی می‌شود با روان‌درمانی، خیال‌پردازی‌های فرد،اجبارها و رفتار جنسی او کنترل شود، خاطرنشان کرد: در روان‌درمانی از تکینک‌های رویکردهای شناختی- رفتاری مثل انزجاردرمانی، خاموش‌سازی و روان‌درمانی استفاده می‌شود اما چنانچه شدت این تمایلات شدید باشد از درمان‌های دارویی استفاده می‌کنیم.

آذرتاش تصریح کرد: در درمان‌های دارویی سعی می‌شود که از داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد روان‌پریشی برای تغییر سطح انتقال‌دهنده عصبی استفاده شود و با درمان هورمونی که با ضدآندروژن شروع می‌شود تولید هورمون‌های جنسی کنترل شود.

وی تصریح کرد: در شدیدترین حالت از شیوه اخته کردن استفاده می‌شود که یا با برداشتن بیضه‌ها انجام می‌شود و یا با اختگی شیمیایی از تولید تستسترون در بدن فرد جلوگیری می‌شود.

این درمانگر جنسی در پاسخ به اینکه آیا احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بزرگسالی که اقدام به ازدواج با کودکان می‌کنند وجود دارد،‌ گفت: از قانون‌گذاران تقاضا می‌شود که از ازدواج کودکان (حتی با اجازه والدین و دادگاه)ممانعت به عمل آورند تا چنانچه فردی با چنین نیت‌هایی تصمیم به ازدواج با کودکی گیرد، نتواند به هدف خود برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید