ایجاد شبکه بهداشتی مدرن در روستاها/کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان

    کد خبر :221899

وزیر بهداشت با حضور در برنامه تلویزیونی ، ضمن تشریح وضعیت بهداشت و درمان مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان داشت که وضعیت روستاها بهتر از حاشیه شهرهای کشور است.

دکتر سید حسن هاشمی در برنامه “تیتر امشب” شبکه خبر، گفت: امید به زندگی در دوران قبل از انقلاب و در دهه ۳۰، حدود ۳۵ سال و در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی حدود ۵۵ سال بود اما در حال حاضر، امید به زندگی ایرانیان حدود ۲۵ سال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سن امید به زندگی برای مردان حدود ۷۴ سال و برای زنان حدود ۷۸ سال است که دلیل عمده آن، ارتقای سواد، دانش، توسعه وسایل ارتباط جمعی، تامین آب آشامیدنی سالم و ارتقای بهداشت عمومی در کنار خدمات دولت های بعد از انقلاب بوده است.

هاشمی گفت: بین امید به زندگی مردم ایران با کشورهای همتراز خود، تفاوت زیادی وجود دارد و اگر جنگ تحمیلی و آمار بالای قربانیان حوادث جاده ای در کشور نبود، مردم هم مراقبت بیشتری می کردند، تحرک بیشتری داشتند و مراقبت های بهداشتی را رعایت می کردند، طول عمر مردم بیشتر بود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی، ۷۰ درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری های واگیر بود و دلیل عمده آن پوشش ۳۰ درصدی واکسیناسیون بود در حالی که امروز پوشش واکسیناسیون در کشور ۱۰۰ درصد است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۵ سال است که فلج اطفال ریشه کن شده و بیماری هایی مانند دیفتری، آبله و سرخک به حداقل و حدود صفر رسیده و بیماری های واگیر علت کمتر از ۱۰ درصد از مرگ مردم ایران است.

هاشمی افزود: شیوع بالای بیماری های غیرواگیر نشان دهنده تمول جوامع است در برخی از کشورهای همسایه بیماری های واگیر، قربانی های زیادی می گیرد اما در ایران بیماری های قلبی و عروقی، سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب و بیماری های غیرواگیر، دلیل عمده مرگ مردم است.

وی گفت: در کنترل بیماری های واگیر در منطقه، بی نظیر هستیم و یکی از دلایل آن هم ایجاد شبکه بهداشتی مدرن و مجهز در روستاها بعد از انقلاب بود.

وزیر بهداشت افزود: در دوران قبل از انقلاب مرگ مادران باردار ۱۳۰ در هر صد هزار نفر بود در حالیکه در حال حاضر به کمتر از ۱۸مورد در صدهزار رسیده و این یعنی ۱۱۲ مادر بیشتر زنده می مانند.

وی گفت: مرگ نوزادان در دوران قبل از انقلاب، ۱۳۶ در هر صد هزار تولد زنده بود اما امروز این شاخص به ۹.۶ در هر صد هزار تولد زنده رسیده و این ناشی از خدمات و حمایت های وزرای بهداشت سابق، دولت ها و مجالس گذشته است و ما به این حمایت ها قانع نیستیم و علاقه مندیم که مرگ مادران باردار به ۶ مورد در هر صد هزار نفر برسد.

هاشمی ادامه داد: رسیدن مرگ مادران باردار به صفر، امکان پذیر نیست و در بهترین نظام های سلامت دنیا این شاخص حدود ۶ در هر صد هزار نفر است.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان کشور با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه کشور، شیوع بیماری های غیر واگیر در کشورهای منطقه و جنگ در کشورهای همسایه و مبارزه با تروریسم، کارآمد است و موفقیت های زیادی داشته است.

وزیر بهداشت، تاکید کرد: اگر انقلاب در کشور رخ نداده بود شرایط کشور و مردم باز هم تغییر می کرد اما جهت این تغییرات به سمت مناطق محروم و مرزی نبود.

هاشمی ادامه داد: در روزهای اخیر در استان هرمزگان ۲۲۸ پروژه بهداشتی و درمانی را افتتاح کردیم و ۳۶۰ پروژه دیگر در حال اجرا است و در استان سیستان و بلوچستان نیز ۵۶۰ پروژه بهداشتی و درمانی در حال ساخت است.

وی گفت: امروز هیچ مرکز بهداشتی در کشور فاقد پزشک نیست در حالی که در دوران قبل از انقلاب حتی در بعضی مراکز استان ها پزشک متخصص وجود نداشت و در بسیاری از شهرهای کشور تعدادی پزشک هندی و بنگلادشی، خدمات ارائه می دادند.

هاشمی افزود: در حال حاضر ۵۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور فعالیت دارند در حالیکه در اوایل انقلاب ۲۹۰۰ پزشک متخصص در کشور فعالیت داشتند.

به گزارش مهر، وی گفت: تعداد دانشجویان رشته های علوم پزشکی از ۲۵ هزار نفر در اوایل انقلاب اسلامی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافته و سطح علم، دانش و مهارت آنها بسیار بالا است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در روستاها علاوه بر فعالیت شبکه بهداشت و درمان، بهورزان حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند و علاوه بر این، پزشکان نیز حضور دارند و به ازای هر ۳ هزار نفر در روستاها، یک پزشک فعالیت دارد و شب را در روستاها می ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید