اردوغان: جمهوری ترکیه ادامه امپراطوری عثمانی است

    کد خبر :221728

رییس جمهور ترکیه در مراسمی اعلام کرد: جمهوری ترکیه ادامه امپراطوری عثمانی است.

به گزارش  بازتاب، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مراسمی به مناسبت صد سالگی مرگ عبدالحمید دوم، یکی از پادشاهان عثمانی گفت: حکومت جمهوری ترکیه در ادامه حکومتهای گذشته کشورمان، هم چنین در ادامه حکومت عثمانی است.

وی ادامه داد: البته در طول این سالیان مرزهای کشور و شکل دولت‌هایمان تغییر یافته است اما جوهره همه حکومتها، خاک و بسیاری از موسسات یکی است.

اردوغان اضافه کرد: سلطان عبدالحمید دارای یکی از برجسته‌ترین و استراتژیک‌ترین ذهن‌ها بود که در این سرزمین در ۱۵۰ سال اخیر توانست با اقدامات تاثیر گذار، نام و نشانی از خود برجای بگذارد.

سلطان عبدالحمید دوم، پسر سلطان عبدالمجید، در سال ۱۹۱۸ از دنیا رفت و سی و چهارمین پادشاه امپراطوری عثمانی بود.

رییس جمهور ترکیه در ادامه، از اظهارات جانبدارانه بیان شده درباره عبدالحمید توسط برخی افراد انتقاد کرد.

او گفت: برخی از افراد تلاش می‌کنند که تاریخ کشورمان را اینگونه اعلام کنند که از سال ۱۹۲۳ آغاز شده است. برخی تلاش می‌کنند که ما را از ریشه‌ها و ارزش‌های باستانی‌مان جدا کنند.

اردوغان خاطرنشان کرد: تصویر بزرگ برای یک ملت، شخصیت و پیشینه به همراه می‌آورد. ما به تاریخ کشورمان بدون اعمال هیچ گونه تبعیضی افتخار می‌کنیم.

این اظهارات در حالی بیان شد که بر اساس اعلام رسمی، تاریخ جمهوریت ترکیه با بنیانگذاری حکومت توسط مصطفی کمال آتاتورک در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۳ آغاز شد که پس از آن به طور رسمی واژه جمهوری در کنار نام ترکیه قرار گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید