نیمی از دانش‌آموزان مدارس کابل مورد خشونت قرار گرفته‌اند

    کد خبر :221659

یافته‌های یک مرکز تحقیقاتی در افغانستان نشان می‌دهد که نیمی از دانش آموزان مدارس در کابل بیشتر از یک نوبت مورد ضرب و شتم معلم‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ بنا بر همین نظرسنجی، دست‌کم یکی از سه کودک محصل در شهر کابل، بدون هیچ دلیلی از سوی معلمان مورد خشونت‌ فیزیکی و روانی قرار گرفته است.

مرکز خبرنگاری تحقیقی “پیک” از طریق مصاحبه حضوری با ۶۶۰ دانش آموز دختر و پسر در ۴۰ مدرسه شهر کابل میزان خشونت در مدارس پایتخت را مطالعه کرده است.

بنابر نتایج نظرسنجی، تنھا یکی از هر ۱۰ دانش‌آموزی که مورد خشونت قرار گرفته به اداره مدرسه و خانواده شکایت کرده‌، هرچند به ھیچ یک از این شکایت‌ها رسیدگی نشده است. ترس از ناکام شدن و تکرار خشونت از علل اصلی شکایت نکردن دانش‌آموزان عنوان شده است.

مطابق این نظرسنجی، خشونت‌های انجام شده علیه کودکان مدرسه‌ای در ۲۱ درصد موارد به زخمی شدن در ۱۶ درصد به ترک مدرسه و در ۱۴ درصد به آسیب‌های روانی منجر شده است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، ضرب و شتم، تهدید و خشونت علیه دانش آموزان از سوی آموزگاران آنان در مدارس افغانستان، پدیده‌ای است که از گذشته رواج داشته و هنوز هم در اغلب مدارس این کشور به قوت خود باقی‌ است.

به نظر می‌رسد که تلاش‌های دولت افغانستان برای بهبود وضعیت نظام آموزشی این کشور، تاثیر کلانی بر رفع خشونت در مدارس به دنبال نداشته است.

مقام‌های وزارت آموزش و پرورش افغانستان می‌گویند مبارزه با خشونت در فضای مدارس، نیازمند همکاری و هماهنگی میان دولت و خانواده‌هاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید