زن ایرانی نماد خرد و پایداری برابر خشونت و غارت است

    کد خبر :22152

قطب‌الدین صادقی (کارگردان و نمایشنامه‌نویس) می‌گوید در جدیدترین نمایش او یعنی «مروارید»، این شخصیت زن ایرانی است، که با تهـور و اعتمادبه‌نفس، نماد خرد و پایداری، در برابر خشونت، غارت و ویرانگری وحشیان متجاوز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مروارید» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی است که از 21 اردیبهشت در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

در یادداشتی که چندی پیش قطب‌الدین صادقی برای نمایش جدید خودع مروارید نوشته بود، آمده است: «یکی از راه‌های نزدیک شدن به هنر نمایش ملی و گرامیداشت آن سخن گفتن از تاریخ و الهام گرفتن از کتاب‌های معتبر تاریخی‌ست. زیرا درک حوادث دشوار، خونبار و پیچیده‌ی دیروز، که امروز ما بی‌گمان تداوم و نتیجه‌ی انکار ناپذیر آن است، نخستین گام برای اندکی نظم بخشیدن و درک درست آنها تواند بود.

(تاریخ جهانگشا) به قلم عطا ملک جوینی که وقایع نگار (اکتای قا ان) پسر چنگیز خان مغول بوده است، یکی از معدود کتاب‌هایی ست که از برخی حوادث هولناک و شخصیت‌های شگفت‌انگیز آن دوران، بدون تعارف و پرده‌پوشی سخن در میان آورده است. جوینی گاه از ماجراهای تلخ و ترسناکی پرده بر می‌دارد که اغلب ما از تصور، پذیرش و فهمیدن آن‌ها واهمه داریم.

موضوع نمایش مروارید، که براساس یک رویداد واقعی نقل‌شده توسط جوینی، نوشته و کارگردانی شده است، سر آن دارد تا با زبان نمایش از شکست و پیروزی، ترس و دلاوری، و رنج و شادی‌های سرزمین و مردمان ما از دیرباز سخن بگوید.

در نمایش (مروارید)، این شخصیت زن ایرانی‌ست، که با تهـور و اعتمادبه‌نفس، نماد خرد و پایداری، در برابر خشونت، غارت و ویرانگری وحشیان متجاوز است.»

مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم‌پور بازیگران نمایش «مرواید» هستند که به کارگردانی قطب‌الدین صادقی، از 21 اردیبهشت تا 19 خرداد اجرا می‌شود.

عکس: مریم جعفری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید