«مشتاقی و مهجوری» حدیث نفس است

حسن یاقوتی نقاش و مدرس دانشگاه معتقدست هنرمندانی که کارهای مذهبی و دفاع مقدس می‌کنند گاهی باید با موضوعات آزادتر هم کار کنند و تاثیر این تجربه ها را به کارهای مذهبی خود بیاورند.

 حسن یاقوتی که پیشتر آثار او را در حوزه های هنر مقاومت و هنر مفهومی و انقلاب دیده بودیم این روزها نمایشگاهی در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برپا کرده که روی طبیعت و طبیعت بی جان متمرکز شده است و برای نخستین بار یک پرتره نیز به نمایش گذاشته است.

یاقوتی درباره نمایشگاه جدیدش که به لحاظ مفهومی آزادتر هستند گفت: زمان زیادی از برپایی نمایشگاه انفرادی ام می گذرد اما در این سال ها در نمایشگاه های گروهی زیادی شرکت کرده ام و هر سال از جشنواره هنر مقاومت یا جشنواره فجر هم سفارش داشته ام.

وی که در حوزه کار با مداد و قلم فلزی روی مقوا و رنگ روغن تبحر دارد و آثار جدیدش را نیز با همین دو تکنیک ارائه داده است، ادامه داد: اسم نمایشگاه که «مشتاقی و مهجوری» است از کتاب مصطفی ملکیان برداشتم و پرتره ای که کار کردم هم از چهره ایشان است، اما به طور کلی کارها نوعی حدیث نفس است و وقتی به آنها نگاه می کنم به روحیاتم نزدیک است.

این نقاش که آثار ۲ سال اخیر را به نمایش گذاشته است، عنوان کرد: احساس می کنم هر چقدر هم به طبیعت نزدیک می شویم باز با نوعی مهجوریت برای دسترسی به حقیقت رو به رو هستیم.

برگزیده چهارمین بی ینال نقاشی معاصر ایران بیان کرد: معمولا آثارم را ذهنی می کشم مثلا در هشت کار این نمایشگاه «ابر» را سوژه قرار دادم و آنها را به زمین نزدیک کردم تا به نوعی این موضوع را بیان کنم که زمین جایی نیست که نتوان آنجا آسمانی شد. اگر به باقی کارها هم نگاه کنید از نظر محتوایی از این نگاه بهره می گیرند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در واقع شاید شکل و فرم کارهایم تغییر کرده باشد و تغزل‌گونه شده باشد اما همان مفاهیمی را که همیشه در نقاشی دنبال می کردم دارد فقط کمی آزادانه تر به فرم و رنگ و… نگاه کرده ام. فکر می کنم اگر مثلا فردا کاری در حوزه دفاع مقدس به من سفارش بدهند بعد از این تجربه ها رهاتر و بی قید و بندتر از نظر موضوع روی آن کار می کنم. موضوع گرچه بسیار روی کار تاثیرگذار است اما احساس می کنم می توان روی موضوعاتی اینچنین هم آزادانه تر به فرم نگاه کرد.

وی در پاسخ به اینکه برخی از کارهای شما به انتزاع نزدیک شده است نیز گفت: در چیدمان آثار هم سعی کردم این دسته از کارهایم را در آخر نمایشگاه به نمایش بگذارم تا این مسیر  کاری که دنبال کردم مشخص شود. همانطور که اشاره کردید کارهایی که این اواخر خلق کردم به انتزاع نزدیک تر است البته منظورم از انتزاعی کار کردن ادای مدرنیست‌ها را در آوردن نیست. مثلا شما نگاه می کنید به آثار هنرمندی چون مارک روتکو که یک سری فرم هندسی را با رنگ روی بوم می آورد اما همان کارها را دقیق نگاه کنید به شدت مذهبی هستند. درست است که او مستقیم به مذهب اشاره نکرده است اما با فرم و رنگ و حتی انتخاب قاب اثر خود معنویت را نشان می دهد.

یاقوتی در پایان درباره رضایتش از برپایی نمایشگاه جدید آثارش و استقبال مخاطب گفت: من همیشه در کارهایم دنبال معنایی می گردم و خوشحال می شوم این کارهایم خریداری داشته باشد و به خانه مردم راه پیدا کند. روز افتتاحیه روز شلوغی بود و ۱۰ اثرم فروش رفت که این باعث دلگرمی هنرمند می شود.

نمایشگاه آثار یاقوتی تا ۵ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برپاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید