تشکیل جبهه «ضد برجام»؛ شانتاژ نومحافظه کاران آمریکایی به اوج خود رسیده است

    کد خبر :220898

لازم است دستگاه دیپلماسی کشورمان رویکرد قاطعانه ای را در قبال غرب و خصوصا تروییکای اروپایی در پیش گرفته و در ضمن، رصد کاملی نسبت به بازی این کشورها در زمین ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس داشته باشد.
سعید سبحانی : متعاقب اعلام ضرب الاجل 120 روزه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در قبال برجام،‌شانتاژ نومحافظه کاران آمریکایی و سیاستمداران صهیونیستی علیه توافق هسته ای به نقطه اوج خود رسیده است. مروری بر اظهارات اخیر نتانیاهو و جان بولتن بیانگر همین حقیقت است. جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد طی توئیتی نوشت: «بر خلاف وعده اساسی دولت باراک اوباما در زمان ورود به توافق هسته ای با ایران، این توافق بر رفتار ایران در زمینه روابط با جهان گسترده تر هیچ تاثیری نداشته است. این توافق باید پاره پاره شود».

بنیامین نتانیاهونخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نیز در نشستی با «فرید زکریا»، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی مدعی شده بود توافق هسته‌ای به ایران امکان می‌دهد ظرف ۸ تا ۱۰ سال آتی اورانیوم کافی برای ساخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ بمب هسته‌ای تولید کند.

این اظهارات نتانیاهو با واکنش برخی سناتورهای آمریکایی و سیاستمداران این کشور همراه شده است. «دایان فاینستاین»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا به اظهارات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) که در نشستی در در حاشیه اجلاس «داووس» مطرح شد، واکنش نشان داد.

«فاینستاین» در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است: «نخست‌وزیر نتانیاهو روز یکشنبه اظهاراتی درباره توافق هسته‌ ایران مطرح کرد که گمراه‌کننده یا کاملاً نادرست بود. حقیقت این است که این توافق تمامی مسیرهای ایران برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای را مسدود می‌کند، ضمن آنکه ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی ما، شریکان منطقه‌ایمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران کاملاً به آن پایبند بوده است.در صورتی که دلایل قانونی برای بازرسی از هر سایت وجود داشته باشند ایران بایستی ظرف ۲۴ ساعت به بازرسان آژانس اجازه دسترسی دهد، در غیر این صورت ایالات متحده می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند.»

برخی سیاستمداران آمریکایی از جمله فاینستاین به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده اند در ماه‌های آینده که قرار است درباره نگاه داشتن واشنگتن در توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند، به جای توجه به اطلاعات نادرستی که توسط مخالفان توافق ارائه می‌شود، به آنچه جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید گوش دهد.

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست نیز در گزارشی به قلم ریان کاستلو تحت عنوان «ترامپ و متحدانش آماده کارشکنی در توافق هسته‌ای ایران هستند» با اذعان به منطق ناپذیری اقدامات رئیس جمهور آمریکا نوشت: این واقعیت که ترامپ در کاخ سفید حکمرانی می‌کند نباید به مثابه حربه‌ای برای توجیه اقدامات غیرمنطقی و فاقد ملاحظه باشد.در این میان قانونگذاران مسئول و سیاستمداران جدی باید عنان کار را به دست بگیرند و درباره پیامد‌های ناگوار مسیری که ترامپ و طرفدارانش در کنگره در پیش گرفته‌اند، هشدار‌های لازم را بدهند. به عبارت دیگر قانونگذاران مسئولیت پذیر آمریکایی باید نهایت تلاش خود را در حفظ توافق هسته‌ای ایران بکار گیرند.در عین حال اگر برجام فرو بپاشد آمریکا از متحدان اروپایی خود و همچنین چین و روسیه جدا می‌افتد و منزوی می‌شود.

اظهارات نتانیاهو و بولتون درست در حالی صورت می گیرد که تروییکای اروپایی نیز با ایالات متحده آمریکا در خصوص اصلاح برجام ( تغییر برجام ) وارد مذاکره و معامله شده اند. اگرچه سه کشور انگلیس،آلمان و فرانسه همواره مدعی شده اند که خواستار حفظ توافق هسته ای بوده و مذاکره دوباره بر سر برجام موضوعیتی ندارد، اما طی ماههای اخیر مواضع عملی خود را در این خصوص تغییر داده و خواستار مذاکره بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی ایران ،‌فعالیتهای منطقه ای ایران و حتی اعمال محدودیتهای ابدی علیه برنامه هسته ای کشورمان شده اند. بدیهی است که گره زدن هر یک از این موارد به توافق هسته ای و حتی بررسی و گنجاندن آنها در قالب یک توافق جداگانه، به معنای نقض برجام خواهد بود.

نکته دیگر ،‌به مواضع اخیر نیکی هیلی و ترامپ در خصوص لزوم گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام یا محدود کردن آن در قالب مکانیسمی دیگر ( در قالب توافقی ثانویه) مربوط می شود. ظهارات اخير مقامات آمريکايي نشان مي دهد که آنها همچنان از قدرت و توان موشکي کشورمان هراس داشته و آن را اهرمي قدرتمند براي جلوگيري از تحقق طرح ها و نقشه هاي شوم خود در منطقه مي دانند. از سوي ديگر، مقامات آمريکايي در صددند با همراهي تروئيکاي اروپايي، توان موشکي ايران را محدود کرده و آن را به برجام گره بزنند. اين در خواستي است که دونالد ترامپ بارها آن را مطرح کرده و به کشورهاي اروپايي و کنگره آمريکا فرصت داده است تا در اين خصوص اقدامي صورت دهند. با اين حال، آنچه مسلم است اينکه جمهوري اسلامي ايران بر سر توان دفاعي و موشکي خود با هيچ کشور مذاکره نخواهد کرد.

مسئله بعدی نیز به تلاش ايالات متحده آمريکا براي متهم کردن کشورمان نسبت به بي ثبات سازي منطقه باز مي گردد. اين تلاشها در حالي صورت مي گيرد که حمايت ايالات متحده از گروه‌هاي تروريستي و تکفيري مانند داعش و جبهه النصره بر همگان مسجل شده است. بديهي است که در چنين شرايطي واشنگتن به شدت نسبت به شکست داعش در عراق و سوريه نگران و وحشت‌زده است. در اين ميان، واشنگتن ايران را عامل شکست مهره هاي خود در منطقه مي داند،‌مهره هایی که هم اکنون آمریکا در صدد انتقال آنها به افغانستان است.
نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد گفت که در صورت اقدام بين‌المللي عليه برنامه موشکي ايران، دولت آمريکا در توافق هسته‌اي با اين کشور خواهد ماند. نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، طي ديدار با سفيران کشورهاي عضو در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در واشنگتن، ماندن کشورش در توافق هسته‌اي ايران را به اقدام بين‌المللي عليه برنامه موشکي ايران مشروط کرد.

در نهایت اینکه مجموع شرایط موجود نشان دهنده ایجاد نوعی هم پیمانی میان غرب و رژیم صهیونیستی در تقابل با برجام محسوب می شود. در این معادله، ادعای طرفهای اروپایی مبنی بر احترام آنها نسبت به توافق هسته ای ،‌اساسا محلی از اعراب نخواهد داشت . با رویکرد عینی آنها در قبال برجام سنخیتی ندارد. در چنین شرایطی لازم است دستگاه دیپلماسی کشورمان رویکرد قاطعانه ای را در قبال غرب و خصوصا تروییکای اروپایی در پیش گرفته و در ضمن، رصد کاملی نسبت به بازی این کشورها در زمین ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید