افزایش خطر سیلاب در اروپا در پی تغییرات اقلیمی

    کد خبر :220663

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به علت تغییرات اقلیمی، خطر وقوع سیل در اروپای مرکزی و غربی افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، متخصصان در این مطالعه با استفاده از الگوهای فشرده، خطرات سیلاب در مقیاس بزرگ را بررسی کرده‌اند.

تمرکز آنها بر اروپا به علت وجود اطلاعات هیدرولوژیکی بسیار، در دسترس بودن گزارشات سیلاب‌ها و پیش‌بینی‌های فراوان در مورد شرایط جوی در این قاره است.

در این مطالعه سه مرحله‌ای ابتدا کارشناسان طرح‌های آب‌وهوایی اروپا را با استفاده از مدل‌های فوق پیشرفته آب‌وهوایی تهیه کرده‌اند. سپس از این طرح‌ها برای محاسبه میزان خطر سیلاب و تاثیرات آن در آینده استفاده کرده‌اند. در پایان نیز این نتایج به دست آمده از الگوریتم‌های مختلف محاسبه خسارت را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند.

پروفسور بتس از کارشناسان این مطالعه می‌گوید: نتایج ما در این مطالعه تصویر روشنی از تغییرات اقلیمی را که باعث افزایش خطر سیل می‌شود نشان می‌دهد. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه افزایش حتی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دمای جهانی باعث افزایش خطر وقوع سیل در اروپای غربی و مرکزی می‌شود.

کارشناسان درخصوص افزایش خطرات در بخش‌های مرکزی و غربی اروپا اطمینان دارند اما درخصوص بخش‌های شرقی هنوز اطمینان کافی وجود ندارد.

به گزارش گاردین، دانشمندان با احتساب آسیب‌های احتمالی اقتصادی ناشی از سیلاب‌های آینده در صورت افزایش سه درجه‌ای دما، این آسیب‌ را در حدود ده‌ها تا صدها میلیارد یورو در سال اعلام کرده‌اند. همچنین با اشاره بر افزایش جمعیت متاثر از این سیل در اروپا، تعداد این افراد را بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید