ایندیپندنت:

پیروزی روحانی، خبری بد برای ترامپ و دوستان سعودی‌اش

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۱۰
    کد خبر :22060

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خبر خوبی برای ایرانی‌ها و خبر بدی برای ترامپ و دوستان سعودی او بود.

به گزارش بازتاب ،سفر ترامپ به عربستان سعودی و حواشی آن، از سوی تحلیل‌گران بسیاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. درباره این سفر می‌توانید در لینک زیر مطالب بیشتری را بیابید.
سعودی‌ها از ترامپ چه می‌خواهند؟
رابرت فیسک، تحلیل‌گر روزنامه ایندیپندنت، نیز مردم ایران را برنده نهایی و ترامپ و دوستان سعودی‌اش را بازنده انتخابات ایران می‌داند.

او معتقد است، سعودی‌ها قطعا از اینکه ایرانی‌های معتدل و معقول توانسته‌اند در یک انتخاباتِ -به تعبیرِ این تحلیل‌گر- «نسبتا» آزاد پیروز شوند، وحشت‌زده‌اند. هیچ‌یک از رهبران اسلامی که طی روزهای گذشته در ریاض به ملاقات ترامپ آمده‌اند، جرات و توانایی برگزاری چنین انتخاباتی را نداشته و ندارند.

به گفته رابرت فیسک، انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، هم خبر خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و هم جمعیت جوان این کشور است. از سوی دیگر اما، انتخاب روحانی برای ترامپ یک شکست محسوب می‌شود. او قطعا علاقه داشت شخصی به گفته فیسک، «تندرو» رئیس‌جمهور ایران شود تا ترامپ و آمریکایی‌ها بتوانند یک عمر از او متنفر باشند.

شاید حمله نهایی حسن روحانی در آخرین مناظره انتخاباتی به رقیب سرسرخت خود، باعث حضور پررنگ‎‌تر مردم ایران و در نهایت پیروزی او در انتخابات شد.

این تحلیل‌گر در ادامه می‌گوید: مردم ایران تصمیم گرفتند، حسن روحانی رئیس‌جمهورشان باشد. مردی که برای بهبود شرایط اقتصادیِ مردم ایران جنگید، مردی که به جنگ و دشمنی با غرب خاتمه داد، مردی که به استقرار جامعه مدنی معتقد است. او توانست ۲۴ میلیون رای از ۴۱ رای ریخته‌شده در صندوق‌ها را از آنِ خود کند.

از سوی دیگر، اعتبار انقلابی روحانی بر ایرانی‌ها پوشیده نیست. در سال ۱۹۸۰ و با حمله عراق به ایران که بالافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، این روحانی بود که موفق به سازماندهی مجدد ارتش از هم‌پاشیده این کشور شد. روحانی از دید مردم ایران نمادِ آینده روشن است.

به اعتقاد رابرت فیسک، پیروی مردم ایران، نگرانی دیکتاتورها و خودکامگانی را که در روزهای گذشته گرد هم آمده‌اند تا به استقبال ترامپ بروند، برانگیخته است. به جز پاکستان، تونس و لبنان، دموکراسی برای همه رهبران مسلمان دیگر یک نمایش مسخره و شوخی است. تنها هدف آنها از گرد آمدن در ریاض، دست‌بوسی ترامپ و تحریک عربستان علیه ایران و هم‌پیمانانِ شیعه‌اش است.

آینده ایران به نحوه پاسخ‌دهی روحانی به دیوانگی‎‌های ترامپ بستگی دارد. اما روحانی امیدوار است. او به خوبی می‌داند که مردم ایران انتخابات را در کشورشان جدی گرفته‌اند. آنها با وجود اینکه می‌دانند تنها ۶ کاندید از میان ۱۶۰۰ نفر ثبت‌نام‌کننده تایید صلاحیت شدند، تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که تنها ۵۸ درصد از آمریکایی‌هایِ بینوا، در جنگ میان ترامپ و کلینتون از حق خود برای رای دادن استفاده کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید