افزایش آمار مرگ و میر در زنان معتاد

    کد خبر :220080

در افزایش مرگ‌‌و‌میرها در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر می‌توان به بررسی‌های انجام ‌شده از سوی پزشکی قانونی و دیگر سازمان‌های مربوطه اشاره کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اعداد و ارقام مطرح‌ شده در زمینه مرگ‌ و ‌میر در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر صحیح است؛ باید در پاسخ گفت که عدد دقیق در زمینه مصرف‌کنندگان و مرگ‌و‌میرها چندان دقیق نیست، بلکه میزان مرگ‌و‌میرها بیش از این اعداد است.

باید دانست که اعداد مطرح‌ شده از سوی سازمان پزشکی قانونی فقط شامل اجساد کالبدشکافی‌شده می‌شود. درحالی که در بسیاری از موارد این گونه مرگ‌ و ‌میرها به هیچ‌سازمانی گزارش نمی‌شود.هنوز در کشور ما میزان مرگ‌و‌میر زنان و مردان، جوانان و سالمندان و نحوه مصرف معتادان چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. باید بر‌اساس پژوهش دلیل افزایش مرگ‌و‌میر در بین مصرف‌کنندگان مشخص شود. باید مشخص شود که مرگ‌و‌میر در بین معتادان خیابانی افزایش یافته یا در بین کل مصرف‌کنندگان. تاکنون در کشور هیچ‌نهاد مسئولی نسبت به شفاف‌سازی وضعیت معتادان اقدام مناسب و کارشناسی‌شده‌ای انجام نداده است.

رشد 8/6درصدی مرگ‌های ناشی از روانگردان‌ها

در تیر سال‌جاری، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها را دارای رشد 8/6درصدی بیان کرد و گفت: این رشد، زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است درباره سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع‌رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد. پرویز افشار به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ستاد در مدارس و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها و حتی مهدهای کودک اشاره کرد و افزود: افزایش 30‌درصدی برنامه‌های پیشگیرانه ستاد و رویکرد ستاد برای اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر انجام شده است و سعی داریم با توجه به دستور رئیس‌جمهوری به فضای مجازی بیشتر وارد شویم و برنامه‌های پیشگیرانه و رصدهای اطلاعاتی را در فضای مجازی بیشتر لحاظ کنیم.

افزایش مرگ‌و‌میر معتادان به‌دلیل چند مصرفی

همچنین رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند افزایش مرگ و میر معتادان گفت: در سال‌های اخیر روند افزایش مرگ‌ و ‌میر معتادان رو به افزایش بوده است. دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد. به‌نظر بنده مهم‌ترین تاثیر در افزایش مرگ‌ و‌ میرها وجود ناخالصی در مواد مخدر مصرفی است. در این وضعیت فرد معتاد به‌دلیل مشکلات مالی مجبور به تهیه مواد مخدر از طریق افراد مختلف به شکل روزانه است. سعید صفاتیان افزود: این وضعیت نشان‌دهنده تغییر در خلوص مواد مصرفی است. فرد مصرف‌کننده هروئین‌های مصرفی را با خلوص متفاوت 30‌درصد، 50‌‌درصد و 15‌درصد تهیه می‌کند. به‌گفته او این مساله شامل مواد صناعی همچون شیشه و حتی تریاک هم می‌شود. اغلب این افراد مواد مصرفی روزانه خود را با تغییر خلوص شدت می‌دهند. این مصرف نامنظم مواد مخدر باعث افزایش اووردوز در بین مصرف‌کنندگان می‌شود. رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: درضمن ناخالصی‌ها هم متنوع است.

در برخی مواقع ناخالصی‌های موجود در مواد مخدر باعث مرگ‌ومیر می‌شود. ممکن است وجود یک دارو در مواد مخدر به‌عنوان ناخالصی‌ تبعات جبران‌ ناپذیری برای مصرف‌کننده به‌دنبال داشته باشد. صفاتیان افزود: همچنین در برخی مواقع ناخالصی با مرگ ‌و ‌میر همراه نیست، اما به ‌حدی میزان خلوص را افزایش می‌دهد که فرد مجبور به مصرف بیش از حد معمول است. درضمن همین مصرف بیش از حد هم برای فرد خطرات متعددی به‌دنبال دارد. میزان قابل‌ توجهی از مرگ‌ و ‌میرها به‌دلیل مسمومیت‌های حاد است. به‌گفته او سال گذشته بر‌اساس گزارشات پزشکی قانونی 50 نفر از طریق سرب موجود در مواد مخدر مسموم شدند. این درحالی است که میزان دقیق مسمومیت‌ها بیش از این رقم است. برای‌مثال وقتی پیرمرد 60‌ساله مصرف‌کننده مواد مخدر فوت می‌کند، دیگر دلیل مرگش مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، بلکه افزایش سن و سکته قلبی دلیل شایع این‌گونه مرگ‌ و ‌میرها تلقی می‌شود.

افزایش مرگ ناشی‌از مصرف موادمخدر در زنان!

در آبان سال‌جاری، رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از افزایش مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در زنان خبرداد و گفت: در شش‌ماهه امسال شاهد افزایش 5/8درصدی مرگ ناشی از سوء مصرف در زنان بودیم. محمدرضا قدیرزاده درباره کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور افزود: طبق آمارها در شش ماه نخست امسال ۱۵۲ فوت ناشی از مصرف مواد داشتیم که به نسبت سال‌های قبل که آمارها حاکی از مرگ 4/16 نفر بود، ۸/۴‌درصد کاهش آمار مرگ و میر را شاهد بودیم. او افزود: در این بازه زمانی شش ماهه، استان‌های تهران، فارس و اصفهان دارای بیشترین و گلستان، سمنان و بوشهر کمترین مرگ ناشی از مصرف مواد را داشته‌اند. رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد روان گردان در کشور هم گفت: در شش‌ماهه نخست سال تعداد فوتی‌های ناشی از مصرف مواد محرک و روان گردان ۱۹۰ نفر بوده که نسبت به سال گذشته که تعداد ۲۱۵ فوتی بوده شاهد کاهش ۱۱‌درصدی مرگ‌ها بودیم که این کاهش شاید ناشی از کاهش مصرف در کل کشور باشد.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از افزایش آمار مرگ زنان ناشی از مصرف مواد در کشور خبر داد و گفت: در شش‌ماهه نخست سال ۱۶۶ فوت ناشی از مصرف در خانم‌ها رقم خورده است که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۱۵۰ فوت بوده است، شاهد افزایش هشت ‌درصدی مرگ در خانم‌ها هستیم. قدیرزاده خطاب به سیاستگذاران و مسئولان دست‌اندرکار گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد در زنان و بالطبع افزایش مرگ ناشی از سوء مصرف در زنان، مسئولان باید فکر اساسی و جدی برای این معضل بیندیشند. به گزارش مهر، او افزود: اگرچه به‌طور کلی شاهد کاهش آمار مرگ در کشور بودیم، اما افزایش مرگ و میر زنان ناشی از مصرف پدیده‌ای قابل تامل و نیاز به برنامه ریزی‌های بیشتر است.

یک‌درصد دانش‌آموزان اصفهانی معتادند

دی سال‌جاری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با اشاره به اینکه نرخ شیوع اعتیاد بین دانش‌آموزان اصفهان حدود یک‌درصد است، گفت: حتی یک دانش‌آموز معتاد هم برای ما نگران‌کننده است. مصطفی هادی‌زاده با اشاره به اینکه استان اصفهان در حوزه آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در رتبه ۲۳‌ام کشور قرار دارد، اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان نصف میانگین کشور است و از این رو دارای شرایط مناسبی هستیم. او افزود: گروه هدف برای بررسی شیوع اعتیاد در کشور، سن بین ۱۵ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود که این آمار در استان اصفهان 6/2‌درصد از این گروه سنی را در برمی گیرد.

روزنامه آرمان نوشت:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در استان ۱۰۰‌هزار معتاد داریم، ابراز داشت: بر‌اساس آخرین برآورد صورت گرفته تعداد معتادان زن در این استان رو به افزایش بوده و به ۱۰‌هزار نفر رسیده است. او با اشاره به روند افزایشی ورود افراد تحصیل‌کرده، شاغلان و متاهلان به چرخه اعتیاد در استان اصفهان اضافه کرد: ۵۰‌درصد از معتادان اصفهان در مرکز استان ساکن هستند. هادی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ شیوع اعتیاد بین دانش‌آموزان استان اصفهان حدود یک‌درصد است، افزود: باید توجه داشت که حتی یک نفر دانش‌آموز معتاد هم برای ما نگران‌کننده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید