پروژه‌های ریلی در اولویت اختصاص اعتبارات

    کد خبر :22003

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این که برای احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و زیرساختی نمی‌توان به بودجه دولتی اکتفا کرد، گفت: فاینانسر خارجی با شراکت یک شرکت ایرانی برای تامین مالی پروژه راه آهن شیراز- بوشهر اعلام آمادگی کرده است.

غلامرضا شافعی،  معاون نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به ضرورت احداث راه آهن شیراز – بوشهر اظهار داشت: اگر راه آهن شیراز به سمت بوشهر امتداد پیدا نکند، اقتصادی نیست. بندر بوشهر باید به شبکه ریلی سراسری متصل شود.

وی افزود: سالانه میزان بار قابل توجهی در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری می شود و بخشی از این حجم  بار می‌تواند از طریق ریل جابه جا شود. اگر ریل از شیراز به بوشهر اتصال پیدا نکند، این خط ابتر باقی می‌ماند.

معاون نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در مصوبه ساخت راه آهن شیراز – بوشهر که در دولت قبل به تصویب رسیده بود، مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه طول مسیر کمتر محاسبه و درج شده است. طول مسیر راه آهن شیراز به بوشهر 440 کیلومتر است که به اشتباه در مصوبه 250 کیلومتر درج شده است.

شافعی تاکید کرد: ابتدا باید این مشکل قانونی رفع شود.

وی درباره تامین مالی این پروژه گفت: برای احداث راه اهن شیراز به گل گهر به تامین مالی 1250 میلیارد تومانی نیاز است همچنین برای ادامه مسیر تا بوشهر باید اعتبار 2500 میلیارد تومانی تامین شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان این که ساخت راه آهن شیراز – گل گهر با بودجه دولتی 20 سال زمان می برد، ادامه داد: بودجه دولتی برای ساخت این مسیر برای سال جاری حدود 61 میلیارد تومان است که با این بودجه و این روند احداث پروژه 20 سال به طول می انجامد.

شافعی افزود: باید به فکر تامین منابع مالی از محل دیگری باشیم و پیشنهاد این است که این منابع از طریق فاینانس تامین شود  و با فاینانسرهایی وارد مذاکره شده ایم.

وی ادامه داد: طبق گزارش هایی که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل داده شده، یک فاینانسر خارجی با شراکت یک شرکت ایرانی برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده اند. بنابراین علاوه بر استفاده از اعتبارات دولتی می تواند از تامین مالی فاینانسرها هم برای این پروژه استفاده کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبار به پروژه های ریلی و راه آهن در اولویت دولت قرار دارد، گفت: به طور قطع برای اجرای پروژه راه آهن شیراز- بوشهر اسناد خزانه اسلامی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهیم و معتقد هستیم که نیاز پروژه های زیرساختی از جمله راه آهن بیشتر از آن چیزی است که در قالب بودجه دولتی در اختیار سازندگان قرار می گیرد به همین دلیل توجه دولت به سمت پروژه های ریلی جلب شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید