پیشرفت‌های علم پیوند عضو

    کد خبر :220028

متخصص اورولوژی گفت:‌ قبل انقلاب کمتر از 100 مورد عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده است که در حال حاضر این رقم به ۴۶ هزار مورد رسیده است.

ناصر سیم‌فروش عضو هیأت علمی انجمن بین‌المللی اورولوژی در ارتباط با دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پیوند کلیه اظهارداشت: قبل انقلاب کمتر از 100 مورد عمل پیوند کلیه در کشور انجام شد که این میزان هم به‌دلیل اینکه بعضی از این کلیه‌ها از خارج وارد شده بودند، نتایج موفقیت آمیزی به همراه نداشت.

وی افزود: هم اکنون در همه شهرهای کشور جراحی‌های کلیه و مجاری ادرار و حتی پیوند با روش لاپاراسکوپی با موفقیت انجام می‌شود و موفقیت‌های زیادی حاصل شده است.

رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی‌نژاد ادامه داد: در مجموع در کشورمان حدود 46 هزار هزار پیوند کلیه انجام گرفته که تنها 5 هزار مورد آن در بیمارستان لبافی نژاد تهران، 800 مورد در بابل و 2 هزار مورد در ارومیه بوده است.

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر سالانه 50 فارغ التحصیل جراحی کلیه داریم و 1200 جراح نیز مشغول فعالیت در کشور اند و پیشرفت ایران در این زمینه در منطقه بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است.

رئیس بخش ارولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد ادامه داد: بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی به دلیل اینکه وسایل دیالیز در ایران به اندازه کافی وجود نداشت،بسیاری از بیماران به‌شدت زیر دیالیز جانشان را از دست می‌دادند به همین دلیل تصمیم گرفتیم که پیوند کلیه را به‌صورت یک عمل معمولی و روتین از حالت لوکس به یک عمل جراحی روزمره و با هدف نجات جان بیمارانی در دستور کار قرار دهیم.

سیم فروش گفت: ابتدا پیوند کلیه را از فامیل شروع کردیم آن هم در شرایطی که در آن زمان کار تیمی و پیوند از بیماران مرگ مغزی وجود نداشت، از اهدا کننده فامیل استفاده کردیم و با توجه به نتایج خیلی خوب، با حمایت های دولت وقت انگیزه بیشتری برای تداوم این کار پیدا کردم اما نکته این بود که دهنده فامیلی در آن زمان محدود بود.

وی در مورد دلیل محدود بودن اهدا کنندگان فامیلی عنوان کرد: بسیاری از برادر و خواهرهایی که یک بیمار دیالیزی در خانواده داشتند و زمینه فامیلی از نظر ژنتیکی هم در آنها وجود داشت، حاضر به اهداء کلیه نبودند به همین دلیل کار درمان متوقف و از روش دیالیز هم بخاطر کمبود وسایل، نمی‌شد استفاده کرد به همین خاطر برای اولین بار در خاورمیانه، ‌برنامه پیوند کلیه از زنده غیر فامیل یعنی غیر ژنتیکی را با پیوند از یک خانم به همسرش آغاز کردیم.

این متخصص اورولوژی افزود: خوشبختانه این عمل پیوند کلیه خیلی خوب انجام شد و ترغیب شدیم که این کار را ادامه دهیم و با ثبت نتایج به این نتیجه رسیدیم که ‌پیوند کلیه از غیر فامیل حتی نسبت به فامیل بهتر جواب می دهد و نسبت به وقوع مرگ مغزی بین 15 تا 20 درصد در درازمدت نتیجه بهتری دارد.

سیم فروش بیان داشت: یکی از پرخرج‌ترین و سخت‌ترین بیماری‌هایی که با آن مواجه هستیم نارسایی کلیه است که سرانجام منجر به پیوند کلیه می‌شود و علتی که بنده نیز رشته ارولوژی را انتخاب کردم موضوع پیوند و نارسایی کلیه بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین شیوه کار در مدل ایرانی پیوند کلیه از زنده غیرفامیل به این صورت بود که ابتدا دهنده و گیرنده کلیه باید به انجمن بیماران کلیوی مراجعه و دهنده در آنجا ثبت نام کند؛ در این صورت اگر گروه خونی آنها با همدیگر مطابقت داشته باشد، هماهنگی های لازم انجام می‌شود.

سیم فروش گفت: براساس مطالعات انجام گرفته، معمولا دهنده و گیرنده از یک طبقه اجتماعی جامعه هستند و برخلاف ادعاهای مطرح شده که همیشه دهنده را به قشر ضعیف جامعه منتسب می کنند، معمولا از لحاظ مالی از یک طبقه اجتماعی مشابه هستند و اغلب هم ممکن است هر 2 نفر از اقشار ضعیف باشند چرا که این قشر بخاطر محدودیت ها و شرایط زندگی، بیشتر در معرض نارسایی های کلیه قرار بگیرند و این چنین نیست که همیشه گیرنده ها از قشر متمول جامعه و دهنده ها از قشر ضعیف باشند.

به گزارش فارس ، سیم فروش خاطرنشان کرد: در این کشورها افرادی چون دلالان، پزشک‌ها، بیمارستان‌ها منتفع می‌شوند ولی در ایران تمام پیوندها در بیمارستانهای دولتی و با تعرفه دولتی بسیار کم که ارزان‌تر از یک عمل پروستات در بخش خصوصی است، انجام می‌شود و در مساله اهداء به غیر از دهنده و گیرنده نیز کسی منتفع نمی‌شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر بیش از 50 درصد اهدا کننده‌های کلیه از افراد دچار مرگ مغزی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید