وزیر نفت: ارزش تولیدات پتروشیمی کشور به 20 میلیارد دلار رسید

    کد خبر :219978

وزیر نفت گفت: ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور در پنج سال گذشته به 20 میلیارد دلار رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اساسی در دولت به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی سرمایه گذاری بر روی صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی نفت است.
وزیر نفت گفت: یکی از راهکارهای تحقق افزایش میزان صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری در حوزه نفت بهره گیری از سرمایه گذاری‌های خارجی و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.
وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت کشور هم اینک بیش از پنج تا 6 میلیارد دلار در حوزه صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاری مربوط به صنعت نفت برنامه ریزی شده که تامین این میزان اعتبار و بودجه از توان دولت خارج است.
وی گفت: برای تحقق توسعه اقتصادی، رونق تولید و اشتغال پایدار باید بتوان از فناوری‌ها، سرمایه‌ها و پیشرفت‌های فنی خارجی بهره گرفت.
زنگنه گفت: دولت، به‌رغم همه مشکلات، تنگناها و سیاست‌های خصمانه دشمنان، باقوت و جدیت در مسیر خدمت به مردم، مساله اشتغال، تولید و بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی در کشور گام‌های موثری برداشته است.
وزیر نفت مسیر توسعه و پیشرفت کشور را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مطلوب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت کنونی اقتصادی از نظر رشد اقتصادی و کنترل تورم در مسیر درستی حرکت می کند.
به گفته وی ،با مصوبه مجلس شورای اسلامی در چند سال گذشته و از محل صرفه جویی در مصرف فراورده های نفتی افزون بر 10هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به مناطق روستایی کشور هزینه شده است .
زنگنه یادآور شد: تا قبل از سال 84 وضعیت کشور از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی و انسجام و هماهنگی مدیریتی در بهترین وضعیت و شرایط بود و نرخ تورم، اشتغال، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری‌ها به‌گونه‌ای مناسب پیش می‌رفت.
زنگنه افزود: از سال 84 نابسامانی‌های اقتصادی و معیشتی آغاز شد و انسجام‌های مدیریتی به هم ریخت و کشور در وضعیت بد اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی قرار گرفت که پیامدهای منفی فراوانی را در بخش‌های گوناگون بر کشور تحمیل کرد.
وی با اشاره به برخی برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک شش کارخانه پتروشیمی در این استان در حال ساخت و یا مطالعه است.
وزیر نفت گفت: پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت هر کدام با سرمایه گذاری افزون بر یک میلیارد دلار در حال اجرا هستند که پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران بالای 50 درصد است.
زنگنه تصریح کرد: مجوز لازم برای آغاز مطالعات و اجرای طرح پتروشیمی بویراحمد توسط این وزارتخانه صادر شده و با ورود سرمایه گذار و همچنین رفع موانع زیست محیطی و اجتماعی مشکلی برای تأمین خوراک مورد نیاز این طرح وجود ندارد.
وی ادامه داد: وزارت نفت ظرف سه سال گذشته افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف و تامین زیرساخت‌ها در این استان سرمایه گذاری و کمک مستقیم کرده است.
وزیر نفت روز پنجشنبه برای شرکت در نشست شورای اداری، بررسی و بازدید از میدان‌ها و تأسیسات نفتی گچساران، بررسی پتروشیمی‌های بویراحمد، گچساران و دهدشت و نیز دیدار با کارکنان و مدیران حوزه وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون در شرکت نفت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد روزانه 630 هزار بشکه نفت، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز خشک و ۳۵ هزار بشکه مایعات گازی به‌صورت نفتا تولید می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 درصد تولید نفت خام کشور را تأمین می‌کند.
این استان با یک درصد وسعت خاک کشور و حدود 713 هزار نفرجمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید