حمله «گازانبری» برای مهار دلار

    کد خبر :218961

روز سه‌شنبه، یک بازیگر جدید به عرضه‌کنندگان ارزی میدان رو به روی پاساژ افشار افزوده شد تا قیمت دلار کاهشی‌ترین روز در سال ۹۶ را سپری کند. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۸۲ تومان کاهش به قیمت ۴ هزار و ۶۷۰ تومان رسید. این بیشترین میزان افت دلار از ۱۱ دی‌ماه سال ۹۵ بود و موجب شد که این ارز پس از ۲ روز به کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بازگردد.

به گفته فعالان، افت شدید قیمت دلار از ساعات انتهایی روز دوشنبه آغاز شد و تا بعدازظهر سه‌شنبه ادامه داشت. از نظر آنها، عامل اصلی کاهنده قیمت، عرضه سنگین صرافی‌های منتخب بانک مرکزی و ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار بود. با تزریق دلار پتروشیمی‌ها، به قیمت فشار بیشتری وارد شد و فروشندگان ارزی توانستند دست بالا را در بازار به‌دست بگیرند.

البته با وجود عرضه سنگین بازارساز، خریدهای ارزی روز سه‌شنبه نیز نسبتا بالا بود و عده زیادی از معامله‌گران اقدام به تهیه دلار کردند. بخشی از این افراد کسانی بودند که در روز دوشنبه در سطوح بالای ۴ هزار و ۷۵۰ تومان اقدام به فروش کرده بودند و روز سه‌شنبه سعی داشتند دلار خود را بار دیگر بر سرجای خود بگذارند. این عده کسانی هستند که معمولا سعی می‌کنند از نوسانات بهره ببرند، ولی همیشه دارایی‌های ارزی اولیه خود را از حفظ می‌کنند و بلافاصله پس از هر فروشی، در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید می‌کنند. با توجه به سطح قیمت پایین‌تر صرافی‌های منتخب نسبت به قیمت بازار، این دسته از معامله‌گران می‌توانستند از این فاصله بدون ریسک خاصی نوسان‌گیری کنند.

به گزارش اقتصادنیوز ،به‌عنوان مثال، به گفته برخی بازیگران ارزی، نوسان‌گیران در مقطعی دلار را زیر کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری کردند و در محدوده‌های ۴ هزار و ۷۵۰ تا ۴ هزار و ۷۸۰ تومان اقدام به فروش کردند. در این شرایط، فاصله قیمتی بین صرافی‌های منتخب و بازار زمینه نوسان‌گیری و ورود تقاضای کاذب به معاملات را فراهم می‌کرد. به‌نظر می‌رسد با کاهش هیجانات ارزی، بازارساز بهتر است فاصله قیمت خود را با نرخ‌های بازار کاهش دهد تا زمینه بهره‌گیری نوسان‌گیران از چنین رانتی و ورود تقاضای کاذب به بازار از میان برود.

با این حال، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به اندازه‌ای میزان عرضه بالا بود که حتی نوسان‌گیران نیز نتوانستند مسیر قیمت را تغییر دهند. روز سه‌شنبه، به گفته فعالان، بین عرضه بازیگران بازارساز و پتروشیمی‌ها یک تفاوت وجود داشت. بازیگران بازارساز با فاصله‌های بالایی نسبت به قیمت بازار اقدام به عرضه می‌کردند، حال آنکه قیمت ارز پتروشیمی‌ها نزدیک به نرخ بازار بود.
فروش ارزی ۶ تا ۸ بعدازظهر

در کنار ورود پتروشیمی‌ها به بازار ارز و تقویت سمت عرضه، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اتفاق تازه‌ای در بازار افتاد که حجم ارز را در بازار افزایش داد. به گفته فعالان، بازیگران بازارساز که معمولا تا ساعت ۳ یا ۴ بعدازظهر اقدام به فروش دلار می‌کردند، در دو روز اخیر ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر نیز عرضه ارز را انجام دادند. این اتفاق در روز دوشنبه معامله‌گران غیررسمی را تا حد زیادی غافلگیر کرد و موجب شد که قیمت دلار به میزان زیادی افت کند. دلار که تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه در محدوده ۴ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت، پس از ساعت ۵بعدازظهر با چنان کاهشی مواجه شد که قیمت این ارز را به زیر ۴هزار و ۷۰۰ تومان برد.

به گفته فعالان، بعدازظهر دوشنبه هم ارزهای فروخته شده صبح به بازار تا حدی سرازیر شد و هم بازیگران بازارساز عرضه ارز را ادامه دادند. این موضوع موجب شد که موج قوی خریدار نیز ناچار به عقب‌نشینی شود. بسیاری از کارشناسان، مداخله بازارساز در بعدازظهر روزهای اخیر را اقدام مناسبی دانستند. به گفته آنها، پیش از این، با خروج بازیگران بازارساز، معامله‌گران غیررسمی دست بالا را در معاملات به‌دست می‌آوردند و با معاملات محدود در انتهای روز قیمت ابتدای روز بعد را تحت‌تاثیر قرار می‌دادند.

ورود بازارساز و عرضه انتهای روز موجب شد که اثرگذاری این عده محدود شود و قیمت روز بعد از عرضه بازارساز خط بگیرد. روز سه‌شنبه دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۶۸۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۶۷ تومانی نسبت به قیمت ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه داشت؛ پس از این شروع، قیمت دلار افت بیشتری کرد و حتی در مقطعی به زیر مرز ۴ هزار و ۶۵۰ تومان رفت؛ ولی مقاومت خریداران موجب شد در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر دلار با قیمت ۴ هزار و ۶۷۰ تومان به کار خود پایان دهد.

پس از ساعت ۵ بعدازظهر تحت‌تاثیر ادامه عرضه بازارساز قیمت‌ها افت بیشتری را نیز تجربه کردند. البته بعضا قیمت دلار تا آستانه ۴ هزار و ۶۹۰ تومان نیز بالا رفت. میانه‌های روز گذشته بود که نماینده بازارساز اعلام کرد که از ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر عرضه ارز ادامه خواهد داشت و هیچ معامله‌گری نگران کمبود ارز در بازار نباشد. شنیده‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که روز سه‌شنبه نزدیک به ۳۰ میلیون دلار به بازار تزریق شد. ورود این ارزها به گردش معاملات بازار می‌تواند قیمت را دچار افت بیشتر کند؛ ولی دپوی آنها و ادامه خریدها می‌تواند روند را تغییر دهد.
کاهش ۱۶۰ تومانی یورو

روز سه‌شنبه، همسو با افت قیمت دلار، قیمت یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. دیروز این ارز اروپایی۱۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۶ هزار تومانی قرار گرفت. حتی در ساعات انتهایی روز برخی صرافی‌ها یورو را زیر ۶ هزار تومان قیمت زدند. به گفته فعالان، دو عامل در کاهشی شدن روند ارز اروپایی موثر بود؛ اول عرضه صرافی منتخب بانک مرکزی، دوم، تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار؛ به گفته فعالان، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی روز سه‌شنبه یورو را در حجم خرد با قیمت ۵ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه کرد. این موضوع موجب شد که بخشی از هیجانات ارز اروپایی فروکش کند. در کنار این، با کاهشی شدن روند دلار، عده‌ای از دپوکنندگان یورو نیز وارد بازار شدند و ارز خود را به فروش رساندند. روز سه‌شنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز قیمت یورو مبادله‌ای کاهش یافته بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید