علت واقعی بازداشت احمد شیخ‌زاده افشا شد

    کد خبر :218641

شیخ زاده اندکی قبل از محکوم شدن، بیانیه‌ای قرائت کرد و گفت که دلیل مجازات او این است که نپذیرفته «مخبر» اف‌بی‌آی شود. وی افزود: «من از جاسوسی به شکل سری امتناع کردم، زیرا شرافت برای من از آزادی معنی بیشتری دارد.» او معتقد است که روند تعقیب قضایی او سیاسی بوده و امتدادی برای خصومت میان ایران و آمریکا است.

روند تعقیب قضایی احمد شیخ زاده نشان می‌دهد که جرم واقعی چیز دیگری است.

چند روز پیش احمد شیخ زاده، مشاور پیشین هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به دلیل آنچه که تخلف مالیاتی عنوان شد، به حبس محکوم شد. اما اکنون یک رسانه آمریکایی «جرم واقعی» شیخ زاده را افشا کرد.

به گزارش اینترسپت، در یکی از روز‌های ماه مارس ۲۰۱۶، یک مامور اف‌بی‌آی به شیخ زاده نزدیک شد. این مامور فورا او را بازداشت نکرد بلکه برای پرسیدن سوالاتی، او را به هتلی برد. طبق اسناد دادگاه، در این جلسه، مامور اف‌بی‌آی، از شیخ زاده خواسته «با دولت (آمریکا) همکاری کرده و علیه کارفرمایش جاسوسی کند، علیرغم اینکه اتهاماتی که علیه او مطرح شده، شامل هیچ کس دیگری در هیات نمایندگی ایران نمی‌شد.»

هنگامی که شیخ زاده پیشنهاد اف‌بی‌آی را رد کرد، به تخلف مالیاتی، پولشویی و توطئه برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شد.

اینترسپت نوشت: «روند تعقیب قانونی شیخ زاده، به روی تلاش‌های اطلاعاتی‌ای که در پی توافق هسته‌ای ایران به وقوع پیوسته و نیز نقش مقامات اجرای قانون فدرال در دشمنی سیاسی بین واشینگتن و تهران دریچه‌ای باز می‌کند.»

روز جمعه، یک قاضی فدرال در بروکلین، شیخ زداه را به خاطر تخلف مالیاتی و نقض تحریم‌ها به سه ماه زندان محکوم کرد. این حکم، به طرز غیرمعمول، یک گوشمالی عمومی به دلیل عملیاتِ پنهانیِ غیرموفق، بود.

دادگاه شیخ زاده تحت تاثیر، نزاع بین ایران و آمریکا قرار گرفته، به طوری که در همان شبی که مامور اف‌بی‌آی از شیخ زاده بازجویی کرده، به او عکس رابرت لوینسون را نشان داده است. ادعا می‌شود که لوینسون، مامور اف‌بی‌آی، طی سفر به جزیره کیش در سال ۲۰۰۷ ناپدید شده و برخی از آمریکایی‌ها از ایران خواسته‌اند که اطلاعاتی درباره لوینسون ارائه دهد.

استیو زیسو، دادستان سابق و وکیل با تجریه آمریکایی که وکالت پرونده‌های مهمی را برعهده گرفته، در همان روز که شیخ زاده در هتل تحت بازجویی بود، پیامی از سوی دادستان منطقه شرقی نیویورک دریافت کرده مبنی بر اینکه شخصی بازداشت شده که می‌خواهد «همکاری» کند. اما هنگامی که در روز بعد زیسو به دادگاه رفت، شیخ زاده صریحا اعلام کرده که نمی‌خواهد همکاری کند. طبق اسناد دادگاه، او در شب بازجویی به ماموران گفته که «در خلال سال‌ها، او فرصت‌های بسیاری برای کار در جامعه اطلاعاتی داشته، اما این چیزی نبود که او می‌خواست. او به ماموران گفته که هدف او این است که به ایرانیان و آمریکایی‌ها کمک کند تا در صلح زندگی کنند.»

دولت آمریکا، ماهیت زورگویانه برخوردش با شیخ‌زاده و اینکه از او خواسته علیه ایران جاسوسی کند را کم اهمیت نشان داد.

اگر چه شیخ زاده به جاسوسی متهم نشده اما، در ژوئن گذشته، به اتهاماتی مانند «جذب» دانشمندان هسته‌ای برای ایران، «تاثیرگذاری» بر یکی از گزارشگران وال استریت جورنال و توانمندسازی مذاکرات دولت ایران در توافق هسته‌‎ای متهم شد.

بهراد نخعی، دانشمند هسته‌ای مقیم آمریکا، در گفت‌وگو با اینترسپت، اتهام اینکه شیخ‌زاده او را جذب کرده، را «احمقانه» توصیف کرد. نخعی، همواره، از راه حل مسالمت‌آمیز، مسئله هسته‌ای بین ایران و آمریکا حمایت کرده است.

رابطه نخعی با شیخ زاده از جمله مسائلی بود که دادستان‌ها به آن برای صدور حکم سنگین علیه این متهم، استناد کردند. با این حال، نخعی اتهامات درباره داشتن رابطه غیرقانونی با شیخ زاده را رد کرده است.

شیخ زاده اندکی قبل از محکوم شدن، بیانیه‌ای قرائت کرد و گفت که دلیل مجازات او این است که نپذیرفته «مخبر» اف‌بی‌آی شود. وی افزود: «من از جاسوسی به شکل سری امتناع کردم، زیرا شرافت برای من از آزادی معنی بیشتری دارد.» او معتقد است که روند تعقیب قضایی او سیاسی بوده و امتدادی برای خصومت میان ایران و آمریکا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید