از ۵ وضعیت بهداشتی مرتبط با سن چطور مراقبت کنیم؟

    کد خبر :218425

درد بخشی طبیعی از فرایند بالا رفتن سن است اما بسیاری از مردم متوجه برخی تغییرات بدنی مرتبط با سن نیستند.

کارشناسان معتقدند، بی ‌توجهی به اصول درست فعالیت ‌های روزمره می‌ تواند بر بروز دردهای مرتبط با افزایش سن موثر باشد.

سردرد: از ۳۰ سالگی به بعد استرس های شغلی و فشارهای داخل خانه می تواند منجر به بروز این درد شود. همچنین نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر و قرار دادن سر به مدت طولانی در یک حالت باعث فشار آمدن به گردن و سر شده و منجر به بروز سردردهای مزمن در طول زمان می گردد.

سعی کنید تمرینات عمیق تنفسی برای کاهش این سردردها داشته باشید. ماساژ ملایم و یا استفاده از حمام گرم مفید است. برای کاهش سردرد ناشی از استفاده از کامپیوتر سعی کنید کشش عضلات گردن را با حرکت دادن سر به چپ یا راست انجام دهید. کمپرس گرم یا برخی داروهای مسکن برای کاهش این دردها موثر است.

سندرم تونل کارپ: این سندرم به علت درد در مچ دست و وارد شدن فشار به اعصاب مچ دست ایجاد می شود. تایپ کردن بر صفحه کلید کامپیوتر، استفاده مدام از تلفن همراه، بازی های رایانه ای و … علت ایجاد این سندرم هستند.

بین فواصل تایپ کردن به خود استراحت داده و انگشتان دست خود را ورزش دهید. اطمینان حاصل کنید که فضای کاری شما و تجهیزات آن استاندارد است. قرار گرفتن صحیح مچ دست در حین کار تکراری، صاف قرار دادن مچ دست و یا استفاده از آتل، دوری از خم کردن و بالا بردن مچ به طور مکرر، انجام ورزش های کششی دست ها و مچ، تکان دادن بازوها و پاها، خم شدن و تغییر موقعیت بدن در طول روز، از ابتلا به تونل کارپال جلوگیری می کند.

درد پشت: چند چیز علت بروز درد کمر مرتبط با سن است، استرس در ستون فقرات، محیط کاری غیر استاندارد و عادات خواب اشتباه.

به وضعیت بدنی خود و نحوه حرکاتتان توجه داشته باشید. انجام فعالیت ‌های منظم ورزشی، کاهش وزن، تقویت عضلات ناحیه ‌های گردن و کمر، الگوی صحیح نشستن، الگوی صحیح راه رفتن ضروری است. افرادی که مشاغل خاصی دارند و مجبورند فعالیت‌های بدنی خاصی را انجام دهند، باید بر اساس یک الگوی صحیح فعالیت‌ های مرتبط با کار خود را انجام دهند. اگر درد کمر شما در صبح هنگام بیشتر است، تشک جدید و طبی خریداری کنید و یا موقعیت خواب خود را تغییر دهید. داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و … می تواند به از بین بردن درد و کاهش ورم و التهاب کمک کند. سعی کنید درمان های فیزیکی، پیلاتز و یوگا را نیز انجام دهید.

فشار عضلانی و التهاب تاندون: التهاب و صدمه دیدن تاندون چرخاننده شانه (روتاتور کاف) یکی از رایج ‌ترین علل درد شانه است.

اکثر افراد دچار مشکلات کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانه با استراحت کردن و بهره ‌گیری از داروهای مسکن، ضدالتهاب ‌ها، فیزیوتراپی و تزریق داروهای استروئیدی با موفقیت درمان می‌ شوند؛ جراحی توسط جراح شانه نیز معمولا آخرین گزینه درمان پارگی تاندون شانه محسوب می ‌شود.

آرتروز: یک بیماری تخریبی در مفصل است (تخریب غضروف مفصل) که پیشرونده بوده ولی علی ‌رغم نامگذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف آرتریت روماتویید). چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.

سبک زندگی فعال و کنترل وزن می تواند در کاهش علائم آرتروز موثر باشد. فعالیت های آسان برای مفاصل به عنوان ورزش باید انتخاب شود؛ آموزش وزن برای عضلات و استخوان ها و فعالیت های ایروبیک برای سلامت قلب. تمرینات قدرتی نیز درد و بار روی مفاصل را کاهش می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید