بحرین، اولین قربانی ملاقات دیکتاتورهای میلیاردر با آمریکا

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۹
    کد خبر :21816
ناتوی عربی

دونالد ترامپ که عربستان را به عنوان یک چک نقد و به تعبیر دیگر گاو شیرده ای میداند که باید بخشی از هزینه های پاسداری از منافع آمریکا را در منطقه بر عهده بگیرد پس از سفر به ریاض با چراغ سبز به بعضی از دولتهای منطقه زمینه سرکوب شدید انقلابیون بحرین را فراهم ساخت.
به گزارش خبرنگار سیاسی بازتاب ، پس از اعلام حکم شیخ عیسی قاسم، مرجع شیعیان بحرین، از سوی دادگاه رژیم آل خلیفه مناطق بسیاری از این کشور صحنه درگیری نیروهای آل خلیفه و مردم شده است، علمای بحرین نیز از همان ابتدا از تمامی شهروندان بحرینی خواستند تا به روستای «الدراز»، محل سکونت شیخ عیسی قاسم بروند و با تحصن در اطراف منزل ایشان با حکم صادره مخالفت کنند.
روز گذشته نیروهای رژیم آل خلیفه با خودروهای نظامی و زره پوشها به محل سکونت شیخ عیسی قاسم یورش بردند و با جرئقیل محل تحصل فدائیان ایشان را تخریب کردند ؛ مزدوران آل خلیفه پس از آن با گاز اشک آور و شکلیک گلوله به منزل رهبر شیعیان بحرین حمله کردند که در این درگیری ها دستکم دو نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.
اقدامات رژیم آل خلیفه با واکنش تند علمای بحرین و عراق نیز همراه شد، در همین خصوص علمای بحرین با صدور بیانیه ای شدید الحن ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه نظامیان آل خلیفه، هشدار داد که « همه مردم کفن پوش به میدان خواهند آمد» . در بخشی از این بیانیه آمده است: «اگر صحنه را کربلا می‌خواهند ، ما فرزندان کربلاییم. در تمامی مناطق زن و مرد، پیر و جوان کفن‌پوش به خیابان‌ها آمده و در تمامی مناطق «میدان فداییان» بر پا خواهیم ساخت و به «میدان فداییان» بزرگ در الدراز کفایت نخواهیم نمود».
آیت الله سیستانی مرجع شیعیان عراق هم ضمن اعلام همبستگی با شیخ عیسی قاسم و علمای بحرین، یورش نظامیان آل خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد.
در پایان در گیری ها وزارت کشور بحرین در حالی از دستگیری شیخ عیسی قاسم و حصر خانگی ایشان خبر داد که طبق حکم دادگاه رژیم آل خلیفه، رهبر شیعیان بحرین به یک سال جبس و پرداخت100هزار دینار غرامت و مصادره حساب‌های مربوط به خمس محکوم شده بود.
اما تقارن سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و ملاقات با دیکتاتورهای منطقه بی ارتباط با تشدید حملات نظامی و اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه علیه انقلابیون در بحرین نمی تواند باشد از همین رو با اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتوگو نشستیم ، این کارشناس مسائل خاور میانه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی بازتاب با شاره به سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و بازتاب آن گفت:
آنچه که مشخص است این سفر با هدف تقویت روابط میان ایالات متحده و عربستان بوده و همانطور که در تبلیغات انتخاباتی آقای ترامپ مشخص شده بود، رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال گسترش و تحکیم روابط خود با عربستان بوده، بخاط اینکه عربستان را به عنوان یک چک نقد و به تعبیر دیگری گاو شیرده ای میداند که باید بخشی از هزینه های پاسداری از منافع آمریکا را در منطقه بر عهده بگیرد. همسویی و همراهی رژیم آل سعود با سیاست های آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی به گونه ای هست که علی رغم حضور فعال عربستان سعودی و اقدامات تروریستی و اسناد موجود در خصوص نقش عربستان و شهروندانش در حادثه یازده سپتامبر دولت آقای ترامپ حاضر نشد که عربستان را در لیست کشور های حامی تروریسم قرار بده یا حتی سفر شهروندان عربستان را به ایالات متحده محدود کند.
ناتوی عربی مهمترین دستاورد ترامپ
وی در ادامه افزود: اما در این سفر عمده ترین هدفی که دنبال می شد، اول فروش تسلیحات آمریکا به عربستان و متحدانش بود و دوم همسوسازی سیاستها و راهبردهای منطقه ای ایالات متحده با دولتهای عرب منطقه خصوصا با محوریت عربستان بود که نهایتا امضا تعهدنامه ای که در پایان صادر و منجر به تشکیل ناتو ی عربی شد درواقع مهمترین دستاوردی بود که ترامپ به دنبال آن بود.
زارعی با اشاره به همزمانی سفر ترامپ با برخی حوادث در منطقه گفت: بعد از دیدار بن حمد آل خلیفه پادشاه بحرین با ترامپ بلافاصله حکم رهبر شیعیان بحرین شیخ عیسی قاسم توسط دادگاه این کشور اجرایی می شود و نیروهای بحرین اقدام به محاصره و درگیری با نیروهای هوادار شیخ قاسم می کنند که متاسفانه تعدادی شهید و صدها نفر مجروح و زخمی شدند.
این کارشناس مسائل خاور میانه تصریح کرد: همزمانی این سفر و چراغ سبز ایشان به بعضی از دولتهای منطقه برای سرکوب شدیدتر و اقدامات خصمانه علیه دولتهای خودشان دور از ذهن نبود. آل خلیفه که تقریبا هفت سال در معرض اعتراض شیعیان بحرین و جنبش الوفاق بوده در طی این سالها سعی کرد با تکیه بر توان متحدانش خصوصا نیروهای نظامی عربستان اعتراض و مخالفت مسالمت آمیز شهروندان شیعی بحرین را سرکوب کند و نسبت به زندانی و بازداشت کردن مخالفان اقدامات گسترده ای را هم انجام داد، حتی اقدام به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم کرد و انجام دادگاه نمایشی و حکم حبس یک ساله تعلیقی و همچنین مصادره اموال رهبر شیعیان بحرین با چراغ سبز امریکا و متحدانش صورت گرفته و حمایت های آمریکا وحتی سفر خانوم ترازمی نخست وزیر انگلیس در ماه های گذشته به منطقه و بحرین همه اینها حاکی از همسویی سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا خصوصا انگلیس با اقدامات سرکوب گرانه و ضد بشری حاکمان مستبد و خودخواه در کشورهای عرب منطقه با محوریت عربستان بوده است.
وی ضمن اشاره به بیش از 15 ماه از تهاجم گسترده نیروهای عربستان به ملت بی دفاع یمن اظهار داشت: این روزها عملا با همسویی جنگنده های رژیم جعلی صهیونیستی در کنار جنگنده های عربستان در بمباران مردم بی دفاع یمن بمباران می شوند از طرف دیگر نیروهای عربستانی در کنار نیروهای امنیتی بحرین اقدام به سرکوب شیعیان در بحرین میکنند ضمن اینکه ما شاهد سرکوب شیعیان شمال عربستان نیز هستیم که نشان می دهد چراغ سبز و حمایت لازم را از طریق آمریکا و متحدانش در یافت کردند و تشکیل ناتوی عربی با محوریت مقابله با حضور و نفوذ نیروهای مقاومت و انقلاب اسلامی در منطقه اصلی ترین محوری بود که در کنار فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه در این نشست در دستور کار بوده.

زارعی در ادامه افزود: دیدیم که بلافاصله پس از اتمام سفر به ریاض آقای ترامپ وارد سرزمینهای اشغالی شد و در دیدارش با سران رژیم صهیونیستی صراحتا اعلام کرد که دشمن مشترک ما مخالفت با حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران و مقابله با سیاست های ایران در منطقه است.
وی در پایان با تاکید بر سیاست چرخه دلارهای نفتی در ایالات متحده تصریح کرد: از دهه های قبل در سیاست خارجه آمریکا بحث چرخه دلارهای نفتی مطرح بوده و سران آمریکا بر این باور بودند که باید از منطقه نفت بخریم و دلارهای نفتی کشورهای منطقه باید به جیب صاحبان اصلی اش بازگردد و آنها از طریق سلاح این دلارها را به خودمان بازگردانند. پس بازگشت دلارهای نفتی به ایالات متحده سیاستی بوده که همیشه ایالات متحده دنبال میکرده و در این سفر نیز چندین میلیارد دلار برای این موضوع هزینه شد.
گزارش از : محمدصادق کلبادی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید