آمریکا به دنبال اجماع علیه ونزوئلا در آمریکای لاتین

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
    کد خبر :217956

هدف واشنگتن از موج‌سواری بر بی‌کفایتی رئیس‌جمهوری ونزوئلا براندازی و تغییر نظام در این کشور است که در این راه اجماع‌سازی در آمریکای لاتین در دستور کار قرار دارد.

«هادی اعلمی فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین در تشریح آخرین وضعیت سیاسی – اقتصادی ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: برای بررسی آخرین وضعیت سیاسی ونزوئلا و رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین انتخابات پیش‌ رو چندین محور باید مورد بررسی قرار بگیرد. نخست اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا با محوریت حقوق بشر علیه مقام‌های ونزوئلا که به تازگی اعمال شده یکی از موضوعات تاثیرگذاری است که مکمل سناریوی ایالات متحده خواهد بود. در هفته‌های اخیر، اتحادیه اروپا هفت مقام ونزوئلا که دو نفر از آنها از اعضای سرویس اطلاعاتی این کشور بودند را به همراه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد که این موضوع همپوشانی قاره سبز با ایالات متحده علیه کاراکاس به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: سناریوی دیگری که به عنوان مساله دوم باید مدنظر قرار گرفته شود، سفر وزیر خارجه ایالات متحده به کشورهای آمریکای لاتین است؛ به گونه‌ای که تیلرسون دور جدید سفرهای خود برای اجماع‌سازی علیه ونزوئلا به کشورهای آمریکای لاتین را آغاز کرده و در اینجا مشخص می‌شود که خط سیر تغییر نظام کاراکاس در دستور کار قرار گرفته است. چراکه همپوشانی اتحادیه اروپا می‌تواند در وضعیت فعلی مادورو را به حاشیه بکشاند. باید توجه داشت که واشنگتن معتقد است که نمی‌تواند با دولت فعلی ونزوئلا همکاری داشته باشد و از این جهت آنها به دنبال تغییر نظام در ونزوئلا هستند. سومین محور که ایالات متحده آن را دنبال می‌کند، ایجاد شکاف در بدنه ارتش علیه مادورو است. اگر به سابقه نفوذ ارتش در کشورهای آمریکای لاتین به خصوص ونزوئلا نگاه کنیم، می‌بینیم که نیروهای مسلح ابزاری برای هدایت کشور از سوی رئیس جمهوری به حساب می‌آمدند. در ونزوئلا این وضعیت از زمان چاوز ادامه داشته و در حالت فعلی هم مادورو از آن بهره می‌برد. لذا ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند از طریق شکاف میان بدنه ارتش و سران آن، مادورو را تحت فشار قرار دهد و حتی پروژه براندازی را از این طریق عملیاتی کند.

بسیاری معتقدند که وضعیت داخلی ونزوئلا و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده، حل‌و‌فصل ماجراهای اخیر در این کشور را به بن‌بست می‌کشاند. لذا به نظر می‌رسد در انتخابات پیش‌رو پایگاه رای مادورو در داخل ونزوئلا کاهش پیدا خواهد کرد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تغییر راهبرد آمریکا در زمان ترامپ گفت: استراتژی ایالات متحده در زمان ترامپ تا حد زیادی تغییر پیدا کرده است؛ به صورتی که واشنگتن راهبرد برخورد سخت را کنار گذاشته و به سمت «مهار کشورهای سرکش» سوق پیدا کرده است. در اینجا ونزوئلا یکی از محورهای این استراتژی خواهد بود و البته آمریکایی‌ها ابزارهای زیادی اعم از تحریم و خرابکاری‌های داخلی در دست دارند. از منظر دیگر واشنگتن به دنبال آن است تا بر بی‌کفایتی مادورو موج‌سواری کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بحران در ونزوئلا تشدید شده و زمینه‌های حل‌وفصل مشکلات از بین برود.

بسیاری معتقد بودند که مادورو با اپوزیسیون ونزوئلا به توافق خواهد رسید اما داده‌ها نشان می‌دهد که اقدام‌های سخت از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا در دستور کار قرار گرفته است. این وضعیت موجب می‌شود که احزاب داخلی ونزوئلا به صداقت مادورو شک کنند و همین موضوع می‌تواند میزان آرای وی در انتخابات را کاهش بدهد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت از مادورو در جغرافیای آمریکای لاتین کاهش پیدا کرده است، گفت: پس از وقایع اخیر که در ونزوئلا به وجود آمد، کشورهای آمریکای لاتین (از دولت‌های معتدل گرفته تا حکومت‌های تندرو) انتقادهایی را علیه مادورو مطرح کردند. تا جایی که کشورهای آمریکای جنوبی، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به تفاهم و آشتی ملی دعوت کردند اما چنین حالتی اتفاق نیفتاد. لذا از حیث منطقه‌ای مادورو در جغرافیای آمریکای لاتین تنها است؛ درست است که کوبا به عنوان متحد سنتی ونزوئلا به حساب می‌آید اما روابط هاوانا با واشنگتن موجب شده تا تغییری در روند سیاسی کوبا به وجود بیاید که این موضوع می تواند بر آینده سیاسی مادورو و ونزوئلا تاثیر بگذازد. بنابراین باید منتظر نتیجه سفر وزیر خارجه ایالات متحده به کشورهای آمریکای لاتین باشیم تا ببینیم اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی که کوبا هم عضو آن است، چه موضعی اتخاذ می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید