قمار ترامپ بر روي تشکيل ائتلاف عليه ايراني

    کد خبر :21788

بلومبرگ در گزارشي نوشت رئيس جمهور آمريکا با شرط بندي بر روي نگراني هاي سني ها از ايران در پي دست يابي به توافق صلح بين اسرائيل و فلسطينيان است.

در اين گزارش به قلم مارگارت تالف و ديويد وينر آمده است: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در حال قمار کردن در اين باره است که کشورهاي عربي عامل کليدي در تضمين دست يابي به صلح بين اسرائيل و فلسطينيان هستند، و ايده اي متناقض که مبتني بر اين اعتقاد اوست که نگراني هاي مشترک بر سر ايران سبب خواهد شد رقباي ديرينه در ميز مذاکره حاضر شوند. ترامپ در حال استفاده از نخستين سفر خارجي خود به عنوان رئيس جمهور آمريکا براي ترغيب احياي مذاکرات صلح خاورميانه است. او با حضور در رياض و بيت المقدس بارها اعلام کرد که تهديد ناشي از ايران در حال ترغيب کشورهاي عربي و اسرائيل براي نزديک تر شدن به يکديگر است. او بر اين باور است که اين اتحاد و هم پيماني مي تواند سبب ايجاد شرايط به منظور از سر گيري مذاکرات صلح شود؛ مذاکراتي که مدت هاست رها شده است. اين طرح هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و تاکنون ترامپ تنها سخناني در جمع دوستان خود بيان کرده است: کشورهاي عربي سني همانند عربستان سعودي و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در حال تمجيد از رئيس جمهور آمريکا هستند. او فرصت تلاش کردن و گفتگو درباره اين ايده را در روز سه شنبه در ديدار با محمود عباس رئيس تشکيلات خود گردان فلسطيني دارد.
ترامپ پس از ديدار با همتاي اسرائيلي خود در روز دوشنبه در بيت المقدس گفت:‌ «شنيدم که اين يکي از دشوارترين توافق نامه ها محسوب مي شود،‌ اما احساس من اين است که ما در نهايت به آن دست مي يابيم. من به اين روند اميدوارم.» او با شک و ترديدهاي بيشتري در ميان هم پيمانان اروپايي اش از قبيل آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه، رو به رو خواهد بود. آنها ايران را با چنين واژه هايي توصيف نمي کنند و تمايل دارند روابط تجاري خود را با ايران از سر بگيرند. اما پس از سال ها که طي آن باراک اوباما لزوما از روند مذاکرات صلح دست کشيد، ترامپ و دولت او که قاطعانه از اسرائيل حمايت مي کند، نشانه هايي در اين باره از خود بروز داده اند که بار ديگر تلاش خواهند کرد.
ترامپ بلافاصله پس از رسيدن به قدرت، جيسون گرينبلات را به منطقه اعزام کرد تا هم با اسرائيلي ها و هم با فلسطينيان ديدار کند. او با دقت از اتخاذ رويکرد خصومت آميز در قبال فلسطينيان خودداري کرد و تاکنون آمريکا وعده خود را در ارتباط با انتقال سفارت خانه آمريکا از تل آويو به بيت المقدس عملي نکرده است. او همچنين از اسرائيلي ها خواست روند شهرک سازي ها را در اراضي فلسطيني کند کنند که اين موضوع سبب تعجب حاميان و مخالفان شهرک سازي ها شد.
نخست وزير اسرائيل پس از ديدار روز دوشنبه خود با ترامپ در بيت المقدس بر اهميت اين شهر براي يهوديان تأکيد کرد و آن را «پايتخت ابدي» آنها و «پايتخت واحد کشور يهودي» توصيف کرد. ترامپ چيزي درباره اين شهر نگفت، شهري که فلسطينيان نيز ادعاي آن را دارند و از نظر بين المللي نيز به عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت شناخته نشده است. اما روساي جمهوري پيشين آمريکا براي برگزاري مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينيان تلاش کردند، دو طرفي که پيشنيه مناقشاتشان به زمان تأسيس اسرائيل در سال هزار و نهصد و چهل و هشت باز مي گردد و همه اين مذاکرات به شکست منجر شده است. ترامپ حتي از جزييات روند صلح انتقاد کرد که شامل مذاکره بر سر موضوعات مرتبط با زمين، مذهب و نژاد مي شود. هنوز مشخص نيست ترامپ به مسير به سوي صلح ناشي از منافع مشترک بين اسرائيلي ها و اعراب در رويارويي با ايران، چگونه مي نگرد.
آرون ديويد ميلر مذاکره کننده سابق مذاکرات صلح خاورميانه و معاون مرکز ويلسون در واشنگتن در مصاحبه اي تلفني گفت پيش بيني نمي کند که ترامپ در زماني واقعي بتواند «در نهايت به توافق دست يابد»، توافقي نهايي که سبب پايان دادن به درگيري ها مي شود. او گفت: «فکر نمي کنم تغييري در اين روند حاصل شود»،‌ زيرا نه نتانياهو و نه عباس هيچ گونه اراده اي براي مصالحه درباره موضوعاتي از قبيل مرزها، بيت المقدس و آوارگان فلسطيني از خود نشان نداده اند. احتمال برقراري روابط بين کشورهاي خليج (فارس) و اسرائيل بر واقعيت هاي در حال تغيير در خاورميانه (غرب آسيا) تأکيد دارد زيرا کشورهاي عربي -که درباره جاه طلبي هاي منطقه اي ايران از سوريه گرفته تا يمن نگران هستند- ديگر موضوع فلسطين را مهمترين موضوع پيش روي خود نمي دانند. اسرائيل و کشورهاي سني در واقع طي سال هاي اخير به هم پيماناني براي يکديگر تبديل شده اند، روندي که ظن مشترک آنها در ارتباط با راهبرد اوباما براي تعامل با ايران،‌ سبب تسريع آن شد.
تيم مذاکره کننده ترامپ تحت رهبري گرينبلات،‌ در تلاش براي بهره برداري از روابط نزديک با سعودي ها و اسرائيلي ها به منظور کمک به برقراري روابط بهتر بين آنها در ازاي پيشرفت در مذاکرات صلح با فلسطينيان است. اين ايده جديدي نيست. در سال دو هزار و دو، اتحاديه عرب پيشنهاد عادي سازي روابط را با اسرائيل در ازاي خروج کامل اسرائيل از اراضي اشغالي در جنگ خاورميانه در سال هزار و نهصد و شصت و هفت مطرح کرد. آريل شارون نخست وزير وقت اسرائيل اين پيشنهاد را رد کرد. اما در حال حاضر، خصومت در قبال ايران به بحث هاي منطقه اي اولويت داده و شک و ترديدهاي گسترده اي در اين باره وجود دارد که در دوره رياست جمهوري ترامپ اين روابط تا حدودي ارتقاء خواهد يافت.
به گفته يکي از مقامات دولت اسرائيل، يک ايده مطرح شده افزايش روابط تجاري و حق عبور هوايي اسرائيل از عربستان سعودي در ازاي امتيازات اسرائيل به فلسطينيان و متوقف کردن شهرک سازي هاست. روز دوشنبه، هواپيماي رئيس جمهور آمريکا به طور مستقيم از رياض به فرودگاه بين المللي بن گوريون در اسرائيل پرواز کرد. اين نخستين بار است که هواپيماي رئيس جمهور آمريکا چنين پرواز مستقيمي انجام مي دهد. عربستان سعودي و اسرائيل روابط ديپلماتيک ندارند.
يسرائيل کاتس وزير اطلاعات اسرائيل گفت:‌ «سفر رئيس جمهور ترامپ سبب تقويت اردوي ضد ايران در منطقه و همچنين ارائه فرصت به منظور پيشبرد همکاري هاي امنيتي و اقتصادي منطقه اي به عنوان بنياني براي صلح منطقه اي مي شود.» او اخيرا با گرينبلات ديدار و درباره طرح پيشنهادي او براي احداث خط آهن از اسرائيل به عربستان سعودي -تلاشي براي بهبود روابط تجاري- با او گفتگو کرد. گرينبلات که خود يک يهودي است، در تلاش براي يافتن زمينه هاي مشترک و آغاز سريع مذاکرات صلح بين رياض و بيت المقدس سفر کرده است. اما بسياري از موانعي که مانع از تقويت روابط بين اسرائيل و کشورهاي حاشيه خليج (فارس) مي شود، ممکن است در تلاش هاي ترامپ در حال حاضر،‌ اخلال ايجاد کند.
نتانياهو يکشنبه شب در آستانه سفر ترامپ، براي همسو کردن اعضاي تندروي کابينه خود با دشواري هايي مواجه بود و اعطاي هر گونه امتياز بزرگتر مي تواند سبب به خطر افتادن ائتلاف حاکم او شود. کشورهاي عربي به برداشتن هر گونه گام آشکاري در راستاي عادي سازي روابط با اسرائيل بي ميل هستند زيرا افکار عمومي آنها در مقابل اسرائيل مقاومت گسترده اي دارند.
يوسف منير کارشناس مقيم در موسسه خاورميانه و مدير اجرايي کمپين آمريکا براي احقاق حقوق فلسطينيان گفت ترديد دارد ترامپ بتواند در برقرار صلح به موفقيت برسد. او همچنين گفت اما رئيس جمهوري که با وعده «در اولويت قرار دادن آمريکا» به قدرت رسيد، در حال نشان دادن تمايل به موضوعات منطقه فراتر از کشور خودش است. او گفت: «پيام بزرگ سفر به اسرائيل اين است که ترامپ مي خواهد متفاوت از تبليغاتش عمل کند. فکر نمي کنم او بتواند به يک توافق دست يابد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید