«لاتاری» ایستاده در رکورد

    کد خبر :217668

محمد حسین مهدویان پس از دو فیلم موفق «ایستاده درغبار» و «ماجرای نیمروز» که با استقبال گسترده مردم و منتقدان روبه‌رو شد، برای سومین سال متوالی در جشنواره فیلم فجر حضور یافته است.

پس از دو فیلم «ایستاده در غبار و «ماجرای نیمروز» که از ساخته‌های محمد حسین مهدویان بود و با استقبال گسترده منتقدان و مردم قرار گرفت این فیلمساز با فیلم «لاتاری»‌ درجشنواره سی و ششم فیلم فجر حضور یافته است.

مسیری دشوار

با توجه به آثار قبلی مهدویان، به نظر می‌رسید که پروسه دریافت مجوز و ساخت سومین فیلم مهدویان، روندی سهل داشته باشد. مهدویان برای سومین پروژه سینمایی‌اش یعنی «لاتاری» سراغ سوژه‌ای ملتهب رفت؛ موضوع قاچاق جنسی زنان ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای نخستین‌بار به‌طور جدی در سینمای ایران مطرح می‌شد. نهادهای مختلف رسمی کشور قبلاً، طی گزارش‌های رسمی آماری، به این معضل تلخ پرداخته بودند و مسوولان امر هم اقدامات مهمی در این‌باره انجام داده بودند ولی انگار که بازهم هنر و خصوصاً سینما، کارکردی در این مسیر دارد که دیگر بسترها از آن عاجزند. تمام این موضوعات کافی است تا فیلمساز دغدغه‌مند را برای ساخت یک فیلم دشوار قانع کند. به‌هرحال فیلمنامه لاتاری برای دریافت مجوز ساخت به شورا ارائه و پس از طی کردن یک پروسه طولانی و دشوار، موفق به کسب مجوز ساخت شد تا لاتاریدر فاصله زمانی کوتاهی تا جشنواره، وارد پروسه پیش‌تولید و سپس تولید شود.

ترکیبی برنده

مهدویان و تیمش که قبلاً تجربه مشترک و موفق ماجرای نیمروز را درکنار هم داشتند، این‌بار هم سراغ یک همکاری دیگر رفتند. تیم فنی و سپس کست بازیگران نهایی شد. ترکیب بازیگران با تلفیقی از آقایان هادی حجازی‌فر و جواد عزتی که قبلاً با مهدویان کار کرده بودند و ساعد سهیلی و حمید فرخ‌نژاد شکل گرفت. ترکیبی جذاب که نام‌های موفقی را به تیتراژ لاتاری افزوده بود و نوید فیلمی موفق و البته پرفروش را می‌داد.لاتاری پس از گذراندن مسیر سخت تولید در داخل و خارج از کشور و تمام مهرها و بی‌مهری‌ها به سرانجام رسید و اخبار غیر رسمی از رضایت بالای سازندگان فیلم، ازخروجی نهایی خبر می‌داد. لاتاری همزمان با روز نخست جشنواره مهمان سالن‌های اکران مردمی شد و بررسی میدانی عکس‌العمل مخاطبان، از موفقیت بالای این فیلم در جهت کسب رضایت تماشاچیان نشان دارد. لاتاری فیلمی است که مخاطب لحظاتی با آن عاشق می‌شود، لحظاتی می‌خندد، دقایقی اشک می‌ریزد و درپایان حس غرور می‌کند. خروجی کاربازیگران به حدی مثبت است که باید به بازی گرفتن مهدویان ایمان آورد. برای مثال دراین فیلم، شخصیتی متفاوت از ساعد سهیلی دیده می‌شود؛ شخصیتی که شاید شروع دوباره‌ای در کارنامه حرفه‌ای سهیلی به حساب بیاید.

ایستاده در رکورد

با توجه به کم شدن آثار در جشنواره سی‌وششم، تا حدودی انتظار درباره کیفیت فیلم‌ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه آثاری کمتر و با کیفیت بیشتر پیش‌بینی می‌شوند. در فیلم‌های جشنواره امسال چند فیلم خاص به دلایلی مثل عوامل سازنده و موضوع آن، بیشتر مورد توجه همگان بود و انتظار استقبال مردمی زیادی از آنها وجود داشت. یکی از این فیلم‌ها، فیلم مهدویان بود که تمام مولفه‌های موفقیت در اکران را داشت؛ اما بازخورد مردمی و استقبال مخاطبان از جدیدترین اثر مهدویان، فوق تصور و بی‌نظیر بود.
تا این لحظه، لاتاری با موضوع غیرت ایرانی، در تمام روزهای اکران مردمی و در سالن‌های مختلف به اکران فوق‌العاده رسیده است. سینما آزادی، مگامال، جوان، کوروش و… سالن‌هایی هستند که بعضاً در چند نوبت برای لاتاری به سانس فوق‌العاده رسیدند. در برخی سینماها شرایط و ازدحام جمعیت به شکلی بود که امکان سانس‌های فوق‌العاده بیشتری هم بود ولی به‌دلیل قوانین ارشاد، از آن جلوگیری شد. صفوف طولانی برای اکران فیلم شکل گرفت و حتی سانس‌های فوق‌العاده هم با کف‌نشینی مخاطبان در سالن همراه شد و بعضاً عوامل فیلم هم، در کنار مردم و روی زمین فیلم را تماشا کردند!

غیرت ایرانی

مهدویان در تمام آثار قبلی‌اش به مسائلی جدی پرداخته است. جنگ و آدم‌هایش، حوادث دهه60 و امروز با لاتاری به یک اتفاق مهم اجتماعی.
ایران کشوری است که از تعدد خرده فرهنگ‌ها، اقوام، سلایق و… بهره می‌برد؛ کشوری با مردمی کنش‌گر در مسائل اجتماعی. جامعه ایرانی از گذشته تا به امروز متشکل از سلایق متفاوتی بوده که نمود آن در ظاهر و اظهارنظرهای مردم پدیدار می‌شود؛ مردمی با تیپ، ظاهر و نگاه متفاوت اعتقادی؛ تفاوت‌ها و اشتراکات زیادی در جامعه ما وجود دارند که نه تنها بد نیست، بلکه درصورت وجود یک فضای چند صدایی، به پیشرفت کشور منجر خواهدشد؛ اما در کنار تمام تفاوت‌ها، یک اشتراک ثابت، جدی و استراتژیک بین ایرانیان وجود دارد که آن غیرت است. غیرت به ناموس، وطن و اعتقادات. لاتاری برای نمایش این نقطه اشتراک ساخته شده و چه خوب هم از پسش برآمده است.

برای مخاطبان فیلم می‌سازم

محمد حسین مهدویان قبل از اکران فیلم لاتاری در جشنواره فجر، گفته بود: از روزی که فیلم مستند می‌ساختم تا به امروز، سعی کردم که فیلم به فیلم، کارم را بهتر بکنم. همیشه سعی کرده‌ام واکنش تماشاگران را برای خودم تحلیل و درک تازه‌ای از فضای کارم پیدا کنم. خوشحالم که در دو سال گذشته، فیلم‌های ما جزو آثار محبوب تماشاگران بوده‌اند. از فیلم اولم یعنی ایستاده در غبار تا به امروز، مهم‌ترین هدف و بیشترین تمایلم، راضی شدن تماشاگران است؛ یعنی مخاطبانی که به سالن سینما می‌آیند از دیدن فیلم لذت ببرند. درباره «لاتاری» هم تمام امیدم همین است. صادقانه می‌گویم که اصلاً انگیزه‌ام از حضور در جشنواره، بررسی مواجهه مخاطبان با فیلم است. نخستین برخورد جدی تماشاگران با فیلم، در جشنواره فجر است و واکنش آنها و امتیازی که به فیلم می‌دهند برایم بسیار مهم است.

پیام مخاطبان به جشنواره

پس از اکران لاتاری و استقبال بی‌نظیر مردم از این فیلم که منجر به برگزاری چندین سانس فوق‌العاده برای آن شد، بسیاری از کارشناسان و البته مخاطبان از شانس بالای لاتاری برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم خبر دادند. فیلمی که به سختی ساخته شد ولی چون حرف دل است بر دلم هم نشست. محمد حسین مهدویان برای مردم فیلم ساخته و بدون اداهای معمول، حرف‌هایش را به صورت منطقی و به دور از شعارزدگی می‌زند. باید صبر کرد و دید که آیا مسوولان محترم جشنواره پیام مردم درباره لاتاری را دریافت می‌کنند، یا تغییر روش کسب آرای مردمی و برخی سوالات درباره آن، باعث اتفاقات ناگوار می‌شود؛ ان‌شالله که این‌طور نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید