رفراندوم وضعیت بشار اسد را مشخص می کند

    کد خبر :217337

یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است که نتایج کنفرانس سوچی می تواند مثبت باشد.

«داوود همریداس باوند» درباره نتایج نشست گفتگوی ملی سوریه در سوچی گفت: پیامد این کنفرانس این بود که قرار شد قانون اساسی جدیدی تدوین شود. در تدوین قانون اساسی باید همه گروه ها شرکت داشته باشند. طی یک دوره کوتاه باید متن پیش نویس قانون اساسی تدوین شود و بعد از آن زیر نظر سازمان ملل به رفراندوم گذاشته شود.

او درباره علت عدم حضور برخی از گروه های مخالف بشار اسد در کنفرانس گفت: اگرچه برخی از گروه ها در این کنفرانس شرکت نکرده اند، اما این مهم است که در تدوین متن قانون اساسی مشارکت کنند. تدوین پیش نویس قانون اساسی باعث می شود که گروه های مخالف، موضع گیری های خود را تعدیل کنند. در این مساله موضع بی طرف سازمان ملل می تواند بسیار به روند صلح کمک کند. کردها البته در وضع نامطلوبی قرار گرفته اند. زیر فشار حمله ترکیه قرار گرفته اند و آمریکا آنچنان حمایتی نمی کند.

به گزارش برنا هرمیداس باوند ادامه داد: من این کنفرانس را مثبت ارزیابی می کنم. این روالی است که طرف های مورد مذاکره همدیگر را قبول ندارند و به آن شاتل دیپلماسی می گویند. این روال و مذاکرات باعث می شود تا نظرات طرف ها تعدیل شود و به نتایج مثبتی برسد. در این فرایند، نقش نماینده سازمان ملل بسیار مهم است. همان کاری که هنری کسینجر در مساله صلح فلسطین و اسرائیل انجام داد. در واقع نماینده سازمان ملل می تواند با رفت و آمد بین گروه های مختلف به متنی واحد برسد.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اختلافات درباره سرنوشت بشار اسد گفت: به رفراندوم بستگی دارد. اگرچه برخی مانند آمریکا اعتقاد دارند که تکلیف بشار اسد در همین مرحله باید مشخص شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید