یک پژوهشگر:

سبک زندگی بر پایه اعتیاد، مصرف موادمخدر را به هنجار تبدیل می‌کند

    کد خبر :216947

پژوهشگر نمونه کشوری در حوزه علوم اجتماعی گفت: با توجه به اینکه خانواده‌ها دارای قابلیت‌ گسترده حمایتی از دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، آموزه‌ها و باورهای خانواده‌ در ارتباط با مبارزه اجتماعی با موادمخدر از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، رقیه نیابتی افزود: با توجه به جایگاه و نقش ویژه خانواده‌ها در ابتلا یا مصونیت از اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، لازم است تا آموزش‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان، علاوه‌بر تمرکز بر محیط‌ آموزشی به نوع و سبک زندگی فرزندان نیز متمرکز و متوجه باشد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ دارای پشتوانه‌های فرهنگی است، اظهار کرد: این وضع با اثرگذاری بر سبک زندگی و آموزه‌های تربیتی در خانواده‌ها به بازتولید پیشگیری از اعتیاد، دوام و پایداری آن در نسل‌های بعدی خانواده‌ها نیز منجر می‌شود.

این جامعه شناس ادامه داد: در عین حال ساختار فرهنگی و سبک زندگی بر پایه اعتیاد، مصرف موادمخدر را به هنجار تبدیل می‌کند و با ورود مصرف موادمخدر صنعتی و شیمیایی به مراسم و آیین‌ها، مصرف این مخدرها به بخشی جدایی‌ناپذیر از مراسم تبدیل شده و نسل‌به‌نسل فرهنگ موادمخدر و اعتیاد بازتولید می‌شود.

به گفته وی ، اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد دارای اهمیت زیادی است ، اقداماتی که نه‌تنها باید با ورود موادمخدر به سبک زندگی دانش‌آموزان یا افراد معتاد یا مستعد مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی مقابله کند، بلکه باید با نظام مغفول مانده خانواده و ساختار فرهنگی اعتیادزده نیز دست و پنجه نرم کند.

نیابتی تصریح کرد: اثر بخشی آموزش پیشگیری از مصرف مواد مخدر بیشتر از اقدامات و برنامه‌های دیگر است، برای کنترل و کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر در سطح کشور باید این برنامه بخشی از برنامه جامع و مداوم ارتقای سلامت باشد و طی سال‌های متوالی در مدرسه و محیط‌های دیگر اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان و دست اندرکاران امر مبارزه با مواد مخدر باید وجود ساختار فرهنگی قوی را به خانواده‌ها گوشزد کنند و آنان را به‌صورت فعالانه در فرآیند یادگیری و پیشگیری اولیه از اعتیاد مشارکت و خانواده ها را تشویق کنند تا تجربیات یادگیری خود را در سایر مسائل اجتماعی و بهداشتی به کار ببرند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیابتی با اظهار تاسف از اینکه هنوز مردم بخصوص نوجوانان و جوانان به نحوی مطلوب درباره خطرات و آسیب‌های موادمخدر آگاه نشده‌اند، گفت: علاوه بر اقدامات یاد شده مهم‌ترین کاری که در زمان حاضر باید در زمینه کاهش احتمال ابتلا به مواد مخدر در کشور انجام شود، اطلاع‌رسانی موثر پیرامون خطرات این پدیده است.

وی افزود: فرهنگ‌سازی درباره پیشگیری از اعتیاد باید در بستر جامعه بویژه خانواده اتفاق بیافتد و برای افزایش آگاهی‌های عمومی مسوولان به برگزاری چند همایش و برنامه اکتفا نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید