آمریکا هرچه زودتر در خصوص دکترین هسته‎ای خود ابهام‎زدایی کند

    کد خبر :216336

سفیر روسیه در آمریکا دکترین هسته‎ای دولت واشنگتن را سوال‌برانگیز خواند و اظهارامیدواری کرد واشنگتن هرچه زودتر به فکر توضیح و ابهام‎ زدایی بیفتد.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا، در واکنش به دکترین هسته‌ای جدید واشنگتن گفت: آمریکا از روسیه‌هراسی به عنوان ابزاری برای افزایش بودجه نظامی خود استفاده می‌کند.

وی افزود: درک می‌کنیم که این اقدام از علاقه آنها به تزریق پول در بدنه صنایع نظامی آمریکا ناشی می‌شود و این هزینه هم نجومی است و رقم آن به تریلیون‌ها دلار می‌رسد.

آنتونوف ادامه داد: امیدوارم در آینده بسیار نزدیک، دیداری بین کارشناسان روسی و آمریکایی اتفاق بیفتد تا در جریان آن همکاران آمریکایی‌مان توضیحاتی درباره بسیاری از موارد ذکر شده در این سند هسته‌ای ارائه دهند. با این حال، دکترین هسته‌ای ۲۰۱۸ آمریکا سوال برانگیز است و نباید از آن انتظار دستاورد داشت.

وی افزود: تنها از خلال صحبت‌های «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا با محتویات این سند آشنا شدیم حال‌آنکه همین اظهارات نیز به خودی خود سوال برانگیز است.

گفتنی است دکترین هسته‌ای ترامپ بر روی رقابت با روسیه متمرکز شده و تاکید می‌کند: روسیه باید متقاعد شود که در صورت تهدید به انجام حمله هسته‌ای در اروپا حتی در دامنه ای محدود، با هزینه های بسیار شوم مواجه خواهد شد.

دیدگاه دولت کنونی آمریکا این است که سیاست‌ها و اقدامات روسیه دارای پتانسیلی برای بروز خطای محاسباتی است که به تشدید خارج از کنترل تعارض در اروپا می انجامد.

در همین راستا، دولت ترامپ یک راه حل ۲ مرحله ای را پیشنهاد می دهد: نخست، مطابق این دکترین «شمار اندکی» از موشکهای بالستیک دوربُرد موجود و قابل حمل در زیردریاییهای استراتژیک «تریدنت» متناسب با کلاهک های هسته ای کوچکتر اصلاح می شوند. و دوم اینکه در «طولانی مدت» دولت آمریکا یک موشک کروز دریا پایه مسلح به کلاهک هسته ای را توسعه خواهد داد که در واقع ساخت مجدد تسلیحاتی است که در دوران جنگ سرد وجود داشت اما در سال ۲۰۱۱ به دستور اوباما ساخت آن متوقف شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید