رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی:

امروزه مشکلات ‌زیست محیطی ایران به ابرچالش‌ و ابربحران تبدیل شده‌ است

    کد خبر :215640

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز مشکلات ‌زیست محیطی در کشور تبدیل به ابرچالش‌ و ابربحران شده‌اندکه حال و آینده کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر کمال‌الدین ناصری در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه نشست خبری اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: در حال حاضر فرایندی آغاز شده که هدف آن این است که به شکل ساختاری دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های حافظ محیط‌زیست و دوستدار طبیعت سوق دهد تا در آن مصرف انرژی کاهش و بازدهی تولید به ازای مصرف انرژی افزایش یابد. فرایندها از خطی به چرخه‌ای تغییر کنند و ساختارها به سمت صرفه‌جویی بیشتر پیش برود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد گسترده در سراسر کشور حضور دارند و از سوی دیگر محصول اصلی دانشگاه‌ها انسان‌های متخصصی هستند که تمام آنان در آینده به مدیران و کارشناسان کشور تبدیل خواهند شد لذا ضروی بوده که دانشگاه توجه به مدیریت و تفکر سبز را درون خود جدی بگیرند.

دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز، بیان کرد: عمده جوامع امروزی، دانش محور هستند و دیگر مدیر، کارشناس و سیاست گذاری را نمی‌توان در آن‌ها یافت که از دانشگاه گذر نکرده باشند. در واقع دانشگاه می‌تواند اطلاعاتی را به دانش‌آموختگان خود اضافه کند که در حفظ محیط‌زیست در جامعه بسیار موثر است.

ناصری تاکید کرد: مدیریت سبز در دانشگاه‌ها به نوعی می‌تواند هم به لحاظ ساختاری دانشگاه را اصلاح کند و هم محصولات آن یعنی دانش آموختگان را به بینش و تفکر حفظ محیط‌زیست مجهز کند.

وی با اشاره به اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز افزود: محتوای این همایش باید از حالت نمادین به نهادین تبدیل شود تا کارکرد درونی خود را داشته باشد در غیر اینصورت مانند بسیاری از برنامه‌های دیگر تبدیل به شیوه‌نامه و آئین‌نامه شده و وارد روند اداری می‌شود و تاثیر خود را از دست می دهند. لذا دانشگاه ها باید مقوله مدیریت سبز را به شکل نمادین و اساسی و فرهنگی در جامعه گسترش دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید