از اتهام‌زنی به ایران تا شرط عجیب آمریکا برای ماندن در برجام!

    کد خبر :215567

آمریکا پس از متهم کردن ایران به ارسال موشک برای نیروهای یمنی، اکنون شرطی عجیب برای ماندن در برجام مطرح کرده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که این روزها نقش اول در برنامه‌های ترامپ را بر عهده دارد، تهران را به دادن موشک به حوثی‌های یمن متهم و مدعی شده که ایران تعهدات بین المللی را نقض کرده است و برای ادامه نمایش مضحک خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست به دامان کشورهای دیگر از طریق سازمان ملل متحد شده است.

آمریکا با ناامیدی از اصلاح برجام برای ماندن در این توافق شرطی عجیب و خلاف عرف بین الملل را مطرح کرده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید شرط ماندن دولت آمریکا در برجام این است که اقدام بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران صورت بگیرد. او مدعی شده است تلاش‌های جهانی برای تنبیه ایران در زمینه موشکی می‌تواند دونالد ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای مجاب کند.
سه سناریو پیش روی برجام

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شرط عجیب آمریکا برای پایبندی به برجام، گفت: آمریکا در سال 1995 میلادی اولین تحریم‎ها را علیه ایران شکل داد و 9 سال تلاش کرد تا آن تحریم‌ها را در شورای امنیت به صورت قطعنامه علیه ایران درآورد و حالا بار دیگر همان مسیر را در موضوع برنامه موشکی ایران در پیش گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات روزهای اخیر ترامپ و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، تصریح کرد: آمریکا در تلاش است تا موشک‌های ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی نشان دهد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه این روزها نمایش‌هایی از سوی ترامپ با نقش آفرینی نیکی هیلی در موضوع توان موشکی ایران برگزار می‌شود، افزود: آمریکا می‌خواهد ایران را به خاطر موضوع موشکی، ذیل فصل هفتم قرار منشور سازامان ملل متحد قرار دهد و شورای امنیت را مجاب کند تا در این موضوع علیه ایران قطعنامه صادر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نشان دادن قطعات موشک توسط هیلی، اظهار کرد: این رفتار آمریکا برای به راه انداختن جنگ رسانه‌ای علیه ایران بود.


وی تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد این موشک‌ها متعلق به ایران است، در ضمن آن موشک‌ها متعارف بوده و از نوع موشک‌های غیر متعارف نبودند.

فلاحت پیشه ادامه داد: آمریکایی‌ها با نشان دادن چند قطعه از یک موشک به دنبال متهم کردن ایران هستند در صورتی که صدها برابر چنین تسهیلاتی را آمریکا به منطقه غرب آسیا صادر کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تقریبا تمام کسانی که توسط متحدان آمریکا در غرب آسیا از جمله در یمن و فلسطین کشته می‌شوند با اسلحه آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به شرط عجیب آمریکا برای ماندن در برجام تصریح کرد: با توجه به فضای به وجود آمده در موضوع برجام، سه سناریو قابل پیش بینی است.

فلاحت پیشه ادامه داد: سناریوی اول، سناریو مدنظر آمریکاست که تلاش می‌کند تا از کانال قطعنامه 2231 دریچه‌ای باز کند و موارد اتهامی جدیدی از جمله برنامه موشکی ایران را وارد موضوع برجام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سناریوی دوم، سناریو جمهوری اسلامی ایران است که ما معتقدیم برجام باید بدون تغییر بماند و آمریکایی‌ها آن را اجرا و از طرف دیگر تحریم زدایی هم باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران در سایر مسائل از جمله موضوع موشکی وارد هیچ مذاکره‌ای نمی شود، اظهار کرد: از آنجا که ایرانی‌ها از مذاکره و دیپلماسی از جمله در برجام سودی ندیدند و حقوق ملت ایران تأمین نشد، دیگر وارد هیچ مذاکره‌ای نخواهیم شد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه سناریوی سوم در زمینه برجام سناریوی اروپایی‌هاست، بیان کرد: اروپایی‌ها به دنبال شکل دادن به این توافق با آمریکا هستند تا برجام در شاکله‌ کنونی خود باقی بماند و ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این سناریو اروپاییان می‌خواهند باب مذاکرات با ایران بر سر مسائل اختلافی دیگر مثل موضوع موشکی باز شود تا برجام موشکی و در آینده برجام‌های دیگر را مطرح کنند و ایران کماکان در جایگاه متهم قرار بگیرد.
ضعیف دیپلماسی ایران در تعامل سازنده با دنیا

فلاحت پیشه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در تعاملات سازنده با کشورها ضعیف عمل کرده است، گفت: وزارت امور خارجه هنوز برای مصداقی کردن و عینی کردن تعاملات با کشورهای دیگر همه امکانات خود را به کار نگرفته و ضعیف عمل کرده است.

وی اظهار کرد: ضعف عمل وزارت امور خارجه باعث شده است که ادعاهای دشمنان ما در دنیا به خوبی مطرح شود اما همان دشمنان در یمن و فلسطین دست به آدم کشی می‌زنند اما نهادهای بین المللی بسیاری از این موارد را نادیده می‌گیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در موضوع برجام شاهد از دست دادن فرصت‌های دیپلماتیک از جمله داووس سوئیس هستیم که نشان از ضعف دستگاه دیپلماسی است.

فلاحت پیشه بیان کرد: تعجب می‌کنم که چرا دیپلمات‌های ما این فرصت‌ها را از دست می‌دهند و در جامعه جهانی با صدای بلند از رفتار غیردیپلماتیک و خشونت طلبانه آمریکایی‌ها پرده برداری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند دیپلماسی فعال‌تر در عرصه بین المللی هستیم، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مصادیق عینی لازم از یک دیپلماسی فعال برای مقابله با دشمنان در اختیار ایران است اما متأسفانه وزارت امور خارجه همچنان ضعیف عمل می‌کند.

گفتنی است؛ تلاش‌های رئیس جمهوری آمریکا برای اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک و اصرار دستگاه دیپلماسی ایران بر مذاکره نکردن مجدد، برجام را همچنان در صدر اخبار جهان قرار داده است.

به نظر می رسد دونالد ترامپ با مطرح کردن شرط خود برای ماندن در برجام به غیرقابل تغییر بودن این توافق پی برده است البته از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای برخی در داخل کشور مخالف هرگونه مذاکره با ایالات متحده بودند اما چیزی که هم اکنون واضح است موافقان و مخالفان برجام، یک صدا شده‌اند و با هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام مخالفت می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید