حمله «اخطار» آمریکا به تاسیسات اتمی و موشکی کره شمالی

    کد خبر :215360

رسانه‌های آمریکا گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال «حمله محدود» آمریکا به تأسیسات اتمی و موشکی کره شمالی برای نشان‌ دادن قاطعیت آمریکا به پیونگ‌یانگ منتشر کرده اند.

در حالی که دولت آمریکا رسماً این گزارش‌ها را تأیید نکرده شواهدی وجود دارند که احتمال درست بودن این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کنند.

انصراف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از نامزد کردن «ویکتور چا» به عنوان سفیر آمریکا در کره جنوبی از جمله مهم‌ترین این شواهد است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مخالفت چا با بخشی از راهبرد ترامپ در قبال کره شمالی، موجب شده تا ترامپ از نامزد کردن او منصرف شود.

گفته می‌شود چا به صورت خصوصی به مقامات شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که او با طرح «حمله محدود» به کره شمالی و همچنین برنامه ترامپ برای خروج از توافقنامه تجارت آزاد با کره جنوبی مخالف است.

چا در یادداشتی، روز سه‌شنبه حمله آمریکا به کره شمالی را برای مردم آمریکا خطرناک دانسته و هشدار داده چنین اقدامی می‌تواند آغازگر جنگ اتمی باشد.

علاوه بر این، ژنرال «پائول سلوا»، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش هم روز چهارشنبه گفت واشنگتن قادر است «اغلب» زیرساخت‌های هسته‌ای کره شمالی را نابود کند.

در همین حال، برخی از تحلیلگران جنگ‌طلب اخیراً از ارتش آمریکا خواسته‌اند علیه برنامه موشکی کره شمالی به اقدام نظامی متوسل شود.

«کالین کال»، مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تحلیلی ضمن تأیید جدی بودن این احتمال، درباره تبعات آن هشدار داده است.

وی در توئیتر نوشته است: «این تصور که حمله محدود، محدود هم باقی خواهد ماند، احمقانه است. هر دو طرف انگیزه‌هایی برای تشدید درگیری‌ها درگیرند، ضمن آنکه خطرات تشدید ناخواسته درگیری‌ هم بالا است.«

«باری پوزن»، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «در صورتی که دامنه جنگ گسترش پیدا کند-این محتمل‌ترین سناریویی است که در صورت آغاز حمله محدود به ذهن می‌رسد- نتیجه کار ویرانگر خواهد بود و جان صدها هزار و حتی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد.«

تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی در ماه‌های گذشته به دلیل آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی شدت گرفته است.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به بهانه این آزمایش‌ها چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید